مراقبت بعد از جرمگیری دندان

مراقبت بعد از جرمگیری دندان مخصوصا درمواردی که تحلیل لثه وجود داشته باشد، دندانها بسیار حساس می‌شوند مخصوصا به سرما و گرما. گاهی حساسیت به سرما بسیار زیاد بوده و حتی به هنگام نفس کشیدن از طریق دهان نیز احساس میگردد. این حساسیتها با مصرف خمیر دندانهای مخصوص و گذشت زمان به تدریج کمتر میشود.

جرم دندان چیست و چگونه ایجاد میشود ؟

رسوباتی که روی دندان ها وجود دارد می تواند باعث بوی بد در دهان شود به این رسوبات، جرم می گویند.  دندان ها به مرور زمان در اثر تجمع پلاک دندان دچار جرم می شوند. جرم لایه های غذاست که به مرور زمان بر روی دندان شما قرار می گیرد و در صورتی که این لایه ها با استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان شویه تمیز نشوند، به مرور زمان سخت می شوند. در این شرایط دیگر از بین بردن جرم ها با مسواک ممکن نیست و لازم است تا برای زدودن آن ها به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

جرم گیری، فرآیند پاکسازی دندان ها از جرم و پلاک دندانی با ابزارهای دندانپزشکی بوده  که باعث کاهش پوسیدگی دندان می شود. بروساژ و جرم گیری دندان همچنین باعث بهبود ورم لثه تا قبل از تبدیل شدن به یک بیماری لثه شدیدتر می شود.  

تنها غذا دلیل تشکیل جرم بر روی دندان ها نیست. بزاق دهان نیز ممکن است بر روی دندان ها جرم ایجاد کند. در صورتی که مرتب و صحیح دندان های خود را تمیز کنید، جرم ها برای شما مشکل ساز نخواهند بود و حتی ظاهر دندان شما را تحت تاثیر قرار نمی دهند. در صورتی که جرم ها روی دندان شما سخت شوند، عوارض متعددی خواهند داشت و ظاهر دندان شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

بزاق دهان خود نیز املاحی دارد که می تواند باعث رسوب روی لثه یا دندان شود. در نتیجه این املاح به همراه مواد غذایی می تواند جرم های دندان را زیاد کند. هر فردی ممکن است دندان هایش جرم بگیرد اما در بین آن ها افرادی که کاکائو، قهوه و چای زیاد مصرف می کنند و یا به میزان زیادی سیگار می کشند، بیشتر از بقیه با این مشکل مواجه خواهند شد.

مراقبت بعد از جراحی لثه چه نکاتی دارد ؟ حتما بخوانید : مراقبت بعد از جراحی لثه شامل چه نکاتی است ؟

نکات مهم در مراقبت بعد از جرمگیری دندان

مراقبت بعد از جرمگیری دندان شامل نکاتی است که رعایت به شما کمک خواهد کرد تا نتیجه ای مطلوب از این درمان کسب کنید. مراقبت بعد از جرم گیری دندان می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱- استفاده از دهان شویه در مراقبت بعد از جرمگیری دندان

دندانپزشک پس از جرم گیری از شما می خواهد که به صورت مرتب از دهان شویه استفاده نمایید. به ویژه اگر بر اثر جرم، لثه شما دچار التهاب و آسیب شده باشد. استفاده از دهان شویه اهمیت زیادی در مراقبت های بعد از جرم گیری دندان دارد. از دندانپزشک خود بخواهید تا شما را در انتخاب دهان شویه مناسب و دفعات استفاده از دهان شویه راهنمایی کند. ممکن است علاوه بر دهان شویه، استفاده از آب نمک نیز در روز های اول بعد از جرم گیری به شما توصیه شود.

۲- انتخاب صحیح مسواک

مسواک زدن مرتب و البته صحیح اهمیت زیادی در حفظ نتایج بعد از جرم گیری دندان می شود. انتخاب یک مسواک مناسب در کنار روش های صحیح مسواک زدن باعث خواهد تا روند درمانی شما به درستی طی شود .تاکید میکنیم که مسواک زدن از مهم ترین عواملی است که روی جرم گیری دندان تاثیر گذار می باشد.

برخی از افراد روش درستی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن انجام نمی دهند، همین امر ممکن است باعث جرم گرفتن دندان ها شود. به همین سبب بعد از انجام جرم گیری دندان، حتما باید روش درست مسواک زدن را از دندانپزشک خود آموزش ببینید تا نیاز مجددی برای جرم گیری وجود نداشته باشد.

۳- انتخاب خمیر دندان برای مراقبت بعد از جرمگیری دندان

انتخاب یک خمیر دندان مناسب کمک بزرگی در  مراقبت بعد از جرمگیری دندان دارد بهتر است بدانید که برخی از خمیر دندان های جرم گیر حاوی مواد ساینده زیاد است و ممکن است پس از جرم گیری به دندان های شما آسیب بزند. در اغلب مواقع، دندانپزشکان توصیه می کنند تا به صورت مداوم و طولانی مدت از این خمیر دندان ها استفاده نکنید. برخی خمیر دندان ها حاوی فلوراید زیادی است که ممکن است پس از جرم گیری بر روی دندان های شما ایجاد لک نماید.

در صورتی که دندان های شما به گرم و سرد شدن حساس شده باشد، استفاده از خمیر دندان های مخصوص به شما توصیه خواهد شد. دندانپزشک معالج ممکن است از شما بخواهد تا از مسواک های نرم تر استفاده نمایید. به ویژه اگر جرم ها به بافت لثه شما آسیب زده باشند، این موضوع اهمیت بیشتری می یابد. ممکن است استفاده از وسایل تمیز کننده کمکی نیز به شما توصیه شود.

نکات مهم در مراقبت بعد از جرمگیری دندان

۴- غذا و نوشیدنی مناسب پس از جرمگیری دندان

از جمله نکات مراقبت بعد از جرمگیری دندان ، نخوردن غذاهای سفت است. جرم ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند. در یک دسته جرم بر روی طوق دندان است. در دسته دوم که خطر بیشتری دارد و توسط خود فرد دیده نمی شود، جرمی است که زیر لثه تشکیل می شود. این نوع جرم به مرور زمان بافت های لثه و دندان را تضعیف می نماید و از بین می برد.

وجود جرمی که این فضا را پر می کند باعث می شود که متوجه لق شدن دندان خود نشوید. حال اگر دندان های خود را جرم گیری نمایید، جرم از بین می رود و فضای تحلیل رفته خالی می شود و شما متوجه لق شدن دندان هایتان می شوید. بنابراین لق شدن دندان به دلیل جرم گیری نیست. مشکلی است که پس از جرم گیری نمایان می شود. برای سفت شدن مجدد دندان، لازم است تا از غذاهای سفت پرهیز نمایید.

دومین توصیه این است که از غذاهای و نوشیدنی های رنگی استفاده نکنید تا نتایج جرم گیری و سفید شدن دندان هایتان ماندگارتر باشد. به دلیل حساس شدن دندان ها، لازم است در روز های اول از خوردن غذاهای داغ همچون آش داغ، غذا ها و خوردنی های بسیار خنک مثل بستنی اجتناب کنید چون ممکن است ایجاد درد نماید. برخی دیگر از خوراکی ها نیز می توانند دندان حساس شما را دچار مشکل کنند.

از جمله این خوراکی ها می توان به ترشیجات، آبلیمو ، شیرینی جات همچون خرما، عسل و … اشاره نمود. بخشی از مراقبت های بعد از جرم گیری دندان، شامل توجه خوراکی ها است که نه تنها در روز های اول بعد از جرم گیری نباید بخورید، بلکه بهتر است در کل، در مصرف آن ها زیاده روی نکنید. این خوراکی ها، شامل لواشک، پفک، میوه های خشک و … باعث تشکیل جرم بر روی دندان های شما می شوند. این خوراکی ها به دندان های شما می چسبند و تمیز کردن کامل آن ها دشوار است.

۵- جویدن آدامس در مراقبت بعد از جرمگیری دندان

شاید عجیب به نظر برسد ولی بهتر است پس از جرم گیری ، در روز و ساعت اولیه از جویدن آدامس پرهیز کنید. در صورتی که جرم دندان شما زیر لثه بوده و به بافت های لثه شما آسیب زده باشد، پس از جرم گیری ممکن است متوجه لق شدن دندان ها بشوید. در این شرایط حساسیت زیادی در خصوص مراقبت های بعد از جرم گیری دندان وجود دارد از جمله این که بهتر است از جویدن آدامس اجتناب کنید. جویدن آدامس می تواند فشار زیادی به دندان های لق وارد کند. همچنین رنگ ها و اسانس های آدامس می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.

۶- سایر نکات درمراقبت بعد از جرمگیری دندان

همچنین دیگر مراقبت هایی که باید پس از جرمگیری دندان رعایت کنید عبارتند از:استفاده ازسرم فیزیولوژی یا آب نمک در روز جرم گیری به التیام لثه کمک مینماید. درصورتی که پس ازجرمگیری، خونریزی مختصری از لثه داشتید نگران نباشید. درموارد خونریزی شدید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

کنترل دهان هر ۶ ماه یکبار و اطمینان از تشکیل نشدن مجدد جرم امری لازم ضروری است. پس از جرمگیری اگر تا ۲ روز به هنگام جویدن، درلثه ها احساس درد کنید، امری طبیعی است ونگران نباشید.

در مراقبت بعد از جرمگیری دندان بهتر است تا ۲۴ ساعت مسواک خود را زیر شیر آب گرم گرفته وبه آرامی مسواک بزنید. از محکم مسواک زدن بخصوص پس از جرمگیری بپرهیزید.

پس از برداشت جرم ها معمولاً سطح دندان ها با خمیر های مخصوصی پولیش میشود ورنگ های رسوبی روی دندان ها که ناشی از مصرف چای، شکلات، سیگار و غیره هستند کاملاً برداشته شده یا تا حدودی حذف میشوند. این رنگ ها هیچ تاثیری روی سلامتی لثه ها ودندان ها نداشته وفقط از نظر ظاهری اهمیت دارند. گاهی پس از پولیش کامل باز مقداری ازاین رنگ ها باقی میماند که میتوان آنها را با روشهای دیگری مثل کاربرد دستگاه جرم گیری دندان ایرفلو حذف نمود. گاهی نیز حذف کامل آنها امکان پذیر نیست.

مراقبت از لمینت دندان ، بایدها و نباید ها حتما بخوانید : مراقبت از لمینت دندان شامل چه نکاتی است ؟

پس از جرمگیری دندان ممکن است سطح دندان ها نسبت به قبل از جرم گیری زبرتر یا صاف تر احساس شود. به هر حال آنچه پس از جرم گیری دندان احساس میکنید واقعیت دندان های شما است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که بزودی به آن عادت میکنید.

آیا جرمگیری، دندان را خراب می کند ؟

در بسیاری از افراد بیمار و غیر بیمار زمزمه ها و باور هایی وجود دارد که جرمگیری، دندان ها و لثه ها را خراب و زشت می کند، اما افراد بهتر است صحت این موضوع را از افراد متخصص جویا شوند. وقتی افراد به مرور زمان دندان هایشان دارای جرم می شوند، لثه هایشان تحلیل می روند و دچار عقب نشینی می شوند و وقتی اقدام به جرمگیری دندان می کنند و جرم آنها برداشته می شود عقب نشینی لثه ها و فاصله بین دندان ها که قبلا با جرم فاصله بین آنها پر شده بودند ظاهر می شوند.

بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید با رعایت اصول و نکات مراقبت بعد از جرمگیری دندان شما میتوانید بسیاری از این حساسیت های دندانی را کاهش داده و از سلامت و بهداشت دندان های خود اطمینان داشته باشید

بروساژ در جرمگیری به چه معناست؟

احتمالا شما هم واژه بروساژ را همراه با جرمگیری دندان دیده یا شنیده‌اید. بد نیست بدانید دندانپزشکان با آغشته کردن دندان‌ها به خمیر مخصوص و نصب برس کوچکی روی یک وسیله خاص چرخشی اقدام به بروساژ سطوح دندانی می‌کنند که این کار معمولا بعد از جرمگیری و برای ایجاد سطح صیقلی روی دندان و همچنین حذف رنگ‌ها و لکه‌هایی که چسبندگی زیادی ندارند، استفاده می‌شود.

این روزها یکی از درمان‌های زیبایی که مردم از دندانپزشکان می‌خواهند، سفید کردن دندان است. یادتان باشد دندانپزشک شما هنگام جرمگیری، رسوبات رنگی و املاح ته‌نشین شده روی دندان‌ها را برمی‌دارد و در نتیجه رنگ داخلی دندان تغییر نخواهد کرد و نباید انتظار سفیدی و درخشندگی داشته باشید؛

هر چند به دلیل از بین رفتن لایه جرم، کمی تغییر رنگ را احساس می‌کنید ولی در بلیچینگ (روشی برای سفید کردن دندان‌ها) ماده‌ای به نام پراکسید هیدروژن به درون ساختار مینایی دندان نفوذ کرده و باعث اکسید شدن رنگدانه‌ها و در نتیجه سفید شدن دندان‌ها می‌شود. از طرفی این کار بیشتر جنبه زیبایی دارد، در حالی که جرمگیری یک اقدام درمانی است.

 

فروشگاه دکتر پلاس