مراجعات دوره ای دندانپزشکی

مراجعات دوره ای دندانپزشکی و پیشگیرانه یک فرایند روتین است . دندانپزشک شما سوابق دندانی شما را بررسی خواهد کرد تا ببیند آیا هیچ تغییری در سلامت شما وجود داشته است، از جمله بارداری، تشخیص جدید، داروها، یا تغییرات دیگر. آنها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، برای بررسی احتمال وجود سرطان دهان، معاینات جسمی و چشمی از دهان و گردن شما انجام خواهند داد.

پروفیلاکسی می تواند در یک مراجعه معمولی دندانپزشکی، یا در صورت نیاز، تحت بی حسی موضعی انجام شود. مورد دوم در صورتی استفاده می شود که بیمار مشکوک به ابتلا به بیماری پریودنتال شدید باشد یا این بیماری توسط دندانپزشک تشخیص داده شده باشد. برای محافظت از ریه ها در برابر باکتری های مضر که از دهان خارج می شوند، گاهی یک لوله داخل نای کار گذاشته می شود.

فرآیند بررسی دندان در این مراجعات چگونه است ؟

طی مراجهات دوره ای دندانپزشکی در کلینیک دندانپزشکی وضعیت دهان و دندان در چهار مرحله بررسی میشود ف که عبارتند از:

  • شرح حال دندان ها از زبان مراجعه کننده،
  • بررسی دندان و لثه توسط دندانپزشک،
  • گرفتن عکس رادیولوژی در صورت لزوم،
  • و ارائه پیشنهادات برای مراقبت و ترمیم دندان توسط دندانپزشک، خلاصه می شود.

در چکاپ های ماهانه که میتواند  بصورت چهار یا هر شش ماه یکبار و در مواردی نیز سالانه است ، در یک مرحله شرح حال بیمار از زبان خودش و ظاهر دندان ها و لثه، بدون دخالت دستگاه خاصی بررسی می شود. سپس نتیجه گیری می شود که آیا دندان های بیمار سالم است یا خیر؟

در صورتی که دندانپزشک احتمال دهد دندان ها مشکلاتی دارند، برای اطمینان بیشتر و بررسی دقیق تر از دندان ها تصویر برداری می شود. هم چنین طی این جلسات روند بهداشت دندان ها نیز بررسی می شود و در صورت لزوم دندانپزشک در مورد نحوه مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها، رژیم غذایی خاص ، عدم مصرف دخانیات و الکل توصیه های لازم را ارائه می دهد.

انواع-ماسک

چرا مراجعات دوره ای دندانپزشکی ضروری هستند؟

اگر در منزل از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید، ممکن است به این فکر کنید چرا دندانپزشک به شما می گوید این جلسات لازم هستند. برخی مشکلات دندانپزشکی ممکن است در مراحل اولیه خود پنهان باقی بمانند. آنها ممکن است موجب بروز هیچ دردی نشوند یا هیچ علامت مشهودی نداشته باشند. با این حال، یک جلسه معاینه در مراجعات دوره ای دندانپزشکی می تواند به دندانپزشک شما کمک کند این مشکلات را در مراحل اولیه شناسایی کنید! برای مثال، شایع است که در نتیجه پوسیدگی وقتی به تازگی شکل می گیرد هیچ دردی احساس نشود.

اما دندانپزشک شما به احتمال زیاد در جلسه پروفیلاکسی قادر خواهد بود این حفره ها را بیابد و آنها را قبل از آنکه بزرگتر شود و موجب بروز ناراحتی شود ترمیم و درمان کند. مراجعات دوره ای پیشگیرانه دندانپزشکی فرایندی فوق العاده برای کمک به سالم نگهداشتن حفره دهان بعلاوه،  جلوگیری از پیشرفت بیماری لثه هستند.

برخی از مزایای معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی عبارتند از :

شناسایی مسائل بهداشتی- بسیاری از مشکلات بهداشتی ابتدا خود را به دندانپزشک نشان می دهند. از آنجا که پروفیلاکسی عبارت است از معاینه دقیق کل حفره دهان، دندانپزشک قادر است غربالگری سرطان دهان را انجام دهد و خطر بیماری پریودنتیت را مورد ارزیابی قرار دهد و اغلب علائم و نشانه های مشکلات پزشکی مانند دیابت و مشکلات کلیوی را مشخص نماید. علاوه بر این می تواند توصیه هایی برای تغییر تکنیک های مراقبت های خانگی ارائه دهد. برای مشخص شدن مزایای این مراجعات ، به عنوان مثال میتوان در وضعیت پروفیلاکسی میتواند این نکات مثبت را به همراه داشته باشید

مراقبت از دندان روکش شده ، باید و نبایدها حتما بخوانید : بایدها و نبایدها در مراقبت از دندان روکش شده

۱- برداشتن تارتار

تشکیل تارتار (رسوب) و پلاک، هم بالا و هم زیر خط لثه، اگر درمان نشوند می تواند موجب بروز مشکلات جدی پریودنتال شوند. حتی استفاده از بهترین تکنیک های مراقبت خانگی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای زدودن باقی مانده ها، باکتری ها، و رسوبات از داخل پاکت های پریودنتال غیر ممکن هستند. چشمان با تجربه دندانپزشک با استفاده از تجهیزات تخصصی دندانپزشکی نیاز است تا مشکلاتی مانند تشکیل تارتار و پلاک شناسایی و درمان شوند.

۲- زیبایی

سخت است بتوان با لبخندی اعتماد به نفس داشت که از دندان هایی زرد و لکه دار تشکیل شده است. معاینات دوره ای پیشگیرانه می توانند دندان ها را از شر لکه های زشت رها کنند و لبخند را به درخشش قبلی خود بازگردانند.

۳-نفس تازه تر

مشخصه ویژه بیماری پریودنتال اغلب بوی بد مداوم دهان (هالیتوزیس) است. بوی بد دهان عموماً در نتیجه ترکیبی از عوامل بروز پیدا می کند، از جمله ذرات غذایی که زیر خط لثه ها پنهان می شوند، قانقاریای احتمالی (فساد عضو) که ریشه در عفونت لثه دارد، و مشکلات پریودنتال. برداشتن و زدودن پلاک های دندانی، رسوب، و باکتری ها به میزان قابل توجهی بوی بد دهان را بهبود می بخشد و حساسیت و تحریک را کاهش می دهد.

زمان مناسب برای مراجعات دوره ای دندانپزشکی در بزرگسالان

اگر خود شما از رفتن به دندانپزشکی اضطراب دارید بهتر است برای مراجعات دوره ای دندانپزشکی این نکات را مدنظر داشته باشید :

  • بهتر است نگرانی و اضطراب خود را به اطلاع دندانپزشک خود برسانید. زیرا به او این امکان را می دهد که از روش درمانی مطلوب و مناسب نیاز شما استفاده کند حتی با تجویز دارو از اضطراب شما بکاهد.
  • سعی کنید زمانی را برای رفتن به دندانپزشکی انتخاب کنید که احساس فشار کمتری می کنید و نیز کمتر شتاب زده هستید
  • در حین کار دندانپزشکی که دندانپزشک مشغول درمان شماست سعی کنید در شرایطی قرار گیرید که بتوانید تصویر خود را که به طوری آرام روی صندلی استراحت می کنید را مشاهده کنید
  • اگر صدای خالی کردن دندان شما را آزار می دهد یک رادیو ضبط پرتابل و هدفون امپی تری پلیر به همراه داشته باشید و به موسیقی مورد علاقه ی خود در حین کار گوش کنید.
  • گاهی حضور یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان می تواند آرام بخش و موجب اطمینان خاطر بیشتر شما شود.
  • دندانپزشک برای اینکه هنگام بی حسی دردی نداشته باشید محل تزریق را با پنبه آغشته به اسپری یا ژل بی حسی, بی حس می کند.
  • در بزرگسالان دندانپزشکان معاینات دوره ای هر ۶ ماه یک مرتبه برای بررسی لثه و دندان ها توصیه می کنند.
  • به طور کلی افراد با ریسک بالای پوسیدگی دندان و عفونت دندان, هر ۳ تا ۴ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند و افراد با ریسک کم تر, هر ۶ تا ۹ ماه یک بار.

آیا شما اطلاع دارید راجعات دوره ای دندانپزشکی چه تاثیراتی به همراه دارد ؟

در مراجعات دوره ای دندانپزشکی کودکان چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟

برای کودکان خردسال حداقل سالی ۱ بار معاینه ی دندانپزشکی توصیه می شود. نهایتا در سن ۱ سالگی باید کودک را برای اولین بار به دندانپزشکی برد.( ۶ ماه بعد از رویش اولین دندان شیری ) در ۲-۳ سالگی مراجعه منظم به دندانپزشک را آغاز کنید.

  • دندانپزشکی انتخاب کنید که حوصله و وقت کافی برای کار کردن با کودک را داشته باشد و خودتان شخصا به وی اعتماد داشته باشید .
  • از بیان نکات فنی و پزشکی خودداری کنید. کودک مفهوم نکاتی مثل عفونت دندان, پوسیدگی دندان, کشیدن و غیره را نمی داند و بیان چنین نکاتی غیر از اضطراب برای کودک فایده ای ندارد.
  • فقط کافی است به کودک گفته شود که برای زیبا کردن و خوشبو کردن دهان لازم است دندانپزشک دهان او را ببیند ذکر نکات فنی را به دندان پزشک و کادر مطلب بسپارید.
  • به کودک قول جایزه یا هرچیز دیگری را برای مراجعه به دندانپزشکی ندهید. ودک می داند هیچ گاه برای رفتن به جایی لذت بخش مثل پارک بازی به او چنین قولی نمیدهید.

 پدر و مادری که خود اضطراب داشته باشند بی شک این اضطراب را به کودک منتقل می کنند. هیچ گاه مسائل پزشکی و دندانپزشکی خود را جلوی کودک بیان نکنید.

  • از کودک بخواهید هنگام مراجعه به دندانپزشکی حواس خود را خوب جمع کند و پس از رفتن به منزل, مطب دندانپزشک را نقاشی کند و همچنین از وی بخواهید راجب مسواک و خمیر دندان و غیره نقاشی کند. نقاشی به کودک در برقراری ارتباط با یک محیط کمک می کند.
  •  می توانید با کودک خود دکتر بازی کنید و دهان عروسک های وی را معاینه کنید. در حین بازی بسیاری از نکات مثبت را می توانید به کودک بیاموزید.
  • به کودکان اجازه دهید با پای خود وارد مطب شود تا اعتماد به نفس کودک را تقویت کنید. با بغل کردن و بوسیدن پی در پی کودک کاری از پیش نمی برید.
  •  هیچگاه روش برخورد با کودک خود را به دندانپزشک یاد ندهید. هردندانپزشک می داند که چگونه باید با کودک رفتار کند و بیان شما فقط باعث ناراحتی دندانپزشک و اضطراب کودکتان می شود.
  • در صورتی که می خواهید مسئله ای را در ارتباط با نحوه درمان یا مسائل پزشکی و دندانپزشکی کودک با دندانپزشک در میان بگذارید به طور خصوصی با دندانپزشک صحبت کنید نه جلو کودک.
  • انتخاب مراحل درمان و نحوه درمان را به دندانپزشک بسپارید.
مراقبت بعد جرمگیری دندان شامل چه نکاتی است حتما بخوانید : نکات طلایی در مراقبت بعد از جرمگیری دندان

برای مراجعات دوره ای دندانپزشکی برای درمان ارتودنسی چه زمانی مناسب است ؟

زمان مراجعه کودک به متخصص ارتودنسی در سن ۶ تا ۱۰ سالگی جهت پیشگیری از اختلالات اسکلتی فکی دهانی لازم است. همچنین پیشنهاد می شود معاینات دوره ای دندانپزشکی در درمان ارتودنسی در سن ۱۲ تا ۱۳ سالگی جهت رفع اختلالات دندانی انجام شود. به علاوه توصیه می شود کودک با رویش اولین دندان دائمی آسیایی بزرگ به متخصص دندانپزشک کودکان مراجعه کند. این دندان در سن ۶ تا ۷ سالگی رویش می کند. این معاینه دوره ای جهت بستن شیار دندان های آسیا بزرگ اول با فیشور سیلانت(شیار بند) جهت جلوگیری از پوسیدگی زود هنگام این دندان انجام می شود.

 به خاطر داشته باشید

دفعات مراجعه به منظور بررسی وضعیت دندان در مراجعات دوره ای دندانپزشکی تعریف و تعداد مشخصی ندارد. برخی افراد نیاز دارند دو مرتبه در طول سال برای جلسات معاینات = به دندانپزشک خود مراجعه کنند. با این حال، برخی افراد خاص باید برنامه متفاوتی را دنبال کنند. اگر دندان ها و لثه های شما خیلی سالم هستند، ممکن است نیاز نداشته باشید دفعات زیادی مراجعه کنید. از سوی دیگر، اگر خطر بروز بیماری های دندانی در شما بالا است، ممکن است لازم باشد تعداد دفعات مراجعات خود را افزایش دهید.

برای افرادی که جزء دسته افراد پر خطر می باشند، شاید هوشمندانه باشد که هر ۳ تا ۴ ماه یک مرتبه را برای مراجعات دوره ای دندانپزشکی در نظر داشته باشند . این گروه شامل افرادی می شود که سیگار می کشند، افرادی که بیماری لثه دارند، یا افرادی که اغلب دچار حفره های دندانی می شوند. زنان باردار و افرادی که دیابت دارند یا سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است نیز ممکن است بیشتر از دو مرتبه مراجعه در طول سال برای معاینات نیاز داشته باشند. گرچه بیماری لثه نمی تواند به طور کامل معکوس شود، اما معاینات دوره ای یکی از ابزارهای هستند که دندانپزشکان می توانند از آنها برای جلوگیری مؤثر از روند مخرب آن استفاده کنند.

با دندانپزشک خود صحبت کنید در مورد اینکه چند وقت یک مرتبه باید برای این معاینات مراجعه کنید. همه دندانپزشکان می خواهند در جریان آخرین تغییرات سلامت عمومی بدن شما قرار بگیرند، نه تنها دندان های شما، زیرا می تواند روی تعداد دفعات لازم برای مراجعات دوره ای پیشگیرانه دندانپزشکی تأثیر بگذارد.

 

فروشگاه دکتر پلاس