مراقبت بعد از بلیچینگ دندان

مراقبت بعد از بلیچینگ دندان به عنوان بخش مهمی در این درمان محسوب میشود ، همانطور که میدانید بلچینگ دندان یکی از پرطرفدارترین روش های سفید کردن و جرم گیری دندان ها در بین همه افراد است، ولی باید در نظر داشته باشید که عوارض بلیچینگ زمانی به صفر می رسد که حتما تحت نظر جراح و دندانپزشک خوب و با تجربه انجام گیرد.

اگر می خواهید سفیدی دندان هایتان را در مدت بیشتری حفظ نمایید حتما باید مراقبت ها و دستورالعمل هایی که بعد از بلیچینگ دندان را رعایت کنید. بلیچینگ هم مانند تمام اعمال زیبایی نیاز به مراقبت دارد. خصوصا با توجه به اینکه اگر مراقبت های لازم انجام نشود نتیجه رضایت بخش نخواهد بود و موجب نارضایتی بیمار می شود.

روی کدام دندان ها میتوان بلیچینگ انجام داد

شاید جالب باشد که بدانید ، درمان با بلیچینگ روی دندان‌هایی که رنگ آن‌ها مایل به زرد باشد به خوبی اثر می‌کند؛ روی دندان‌های متمایل به قهوه‌ای کمتر جواب می‌دهد و امکان دارد روی لکه‌های خاکستری یا بنفش تأثیر نداشته باشد. از بین بردن لکه‌های آبی متمایل به خاکستری که در اثر تتراسایکلین ایجاد شده باشند، دشوار می‌باشد و امکان دارد به بیش از ۶ ماه درمان خانگی یا جلسات مداوم بلیچینگ برای سفید شدن نیاز داشته باشند. دندان‌های که دارای لکه‌های تیره می‌باشند به روش‌های دیگر سفید کردن مانند ونیر، باندینگ و روکش دندان بهتر جواب می‌دهند .

دندان‌پزشک بهترین گزینه درمانی را نسبت به وضعیت دندان‌های هر شخص انتخاب می‌کند. در مورد تمامی این روش‌ها، میزان سفید شدن دندان‌ها با توجه به به وضعیت دندان‌ها، نوع لکه‌ها، غلظت ماده سفیدکننده و زمان استفاده از بلیچینگ از فردی تا فرد دیگر متفاوت است. اما در تمامی این موارد و در صورت انجام روش سفید کردن دندان رعایت نکات مراقبت بعد از بلیچینگ دندان امری ضروری و مهم است.

بلیچینگ درمان چگونه انجام میشود ؟

همانطور که گفته شد بلیچینگ روشی بریا سفید کردن دندان است و بدین منظور دندانپزشک مراحل زیر را بر روی دندان شما انجام میدهد :

  • دندان‌پزشک همه موارد را برای شما توضیح داده و به تمام سؤالات شما در مورد درمان پاسخ می‌دهد.
  • دندان‌پزشک رترکتور گونه را در محل قرار داده و دندان‌ها را معاینه می‌کند تا از سلامت دندان‌ها اطمینان حاصل کند.
  • دندان‌پزشک از ژل سفیدکننده استفاده می‌کند و نور لیزر را فعال می‌کند. اولین جلسه درمان ۱۲ تا ۱۵ دقیقه زمان می‌برد.
  • پس از پایان اولین جلسه درمان، لایه جدیدی از ژل سفیدکننده استفاده شود و دومین جلسه درمان که ۱۵ دقیقه زمان می‌برد آغاز می‌شود.
  • مرحله چهارم یک بار دیگر تکرار می‌شود تا جلسه سوم درمانی تکمیل شود.
  • دندان‌پزشک رترکتور گونه را برداشته و سپس شما می‌توانید نتیجه درمان را مشاهده کنید.
مراقبت بعد از جراحی لثه چه نکاتی دارد ؟ حتما بخوانید : مراقبت بعد از جراحی لثه شامل چه نکاتی است ؟

نکات طلایی برای مراقبت بعد از بلیچینگ دندان

به منظور مراقبت بعد از بلیچینگ دندان و پیش از سفید کردن دندان لازم است انچام دهید ، مسواک زدن دندان‌ها می‌باشد. می‌توانید پیش از بلیچینگ از مقداری بالب لب استفاده کنید زیرا که لب‌ها کمی پس از درمان خشک می‌شوند. پیش از درمان نیازی به جرم‌گیری دندان نمی‌باشد ولی توصیه می‌شود که هر ۶ تا ۱۲ ماه به طور منظم برای معاینه به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

۱- نکات مهم در ۲۴ ساعت اولیه برای مراقبت بعد از بلیچینگ دندان

به منظور رعایت دستورالعمل ها و مراقبت بعد از بلیچینگ دندان در ۲۴ ساعت اولیه پس از درمان موارد زیر بایستی رعایت شوند:

  • از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و آب‌میوه که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سیاه شوند خودداری کنید.
  • از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد لکه‌های تیره می‌شوند مانند بلونز، سس سویا، گوشت قرمز، شکلات و تمامی میوه‌ها به غیر از موز خوداری کنید.
  • از مصرف همه مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که بر روی پیراهن سفید لکه بر جای می‌گذارند خودداری کنید.
  • از سیگار کشیدن برای ۲۴ ساعت خودداری کنید. سیگار باعث ایجاد لکه بر روی دندان‌ها می‌شود.
  • مصرف سیگار الکترونیکی به میزان متوسط ایرادی ندارد.
  • تا زمان ۲۴ ساعت از مصرف خمیردندان‌های رنگی (قرمز و آبی) یا دهانشویه خودداری کنید.

در ۲۴ ساعت اول از چه مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی می‌توان استفاده نمود؟ 

بیشترین سوالی که پس از درمان مطرح می‌شود در مورد مواد و غذایی و نوشیدنی‌هایی است که در ۲۴ ساعت اول می‌توان مصرف نمود. در اینجا لیستی از این نوشیدنی‌ها و مواد غذایی آورده می‌شود که برای مصرف پس از درمان بسیار مناسب هستند:

۱- غذاها :

  • مرغ بدون پوست / بوقلمون (بدون چربی)
  • ماهی سفید
  • برنج سفید
  • پاستای سفید
  • پنیر سفید
  • گل کلم
  • پیاز سفید
  • سفیده تخم مرغ
  • سیب‌زمینی پوست کنده پخته شده به صورت دلخواه
  • برنج کریسپی (مناسب برای صبحانه)
  • موز
  • ماست سفید کم‌چرب

۲- نوشیدنی‌ها :

  • آب بدون گاز یا گازدار
  • آب تونیک / سودا
  • لیموی سفید
  • شیر بدون چربی
  • آب نارگی

آیا میدانید مراقبت بعد از بلیچینگ دندان شامل چه مواردی است

۲- دستورالعمل های طولانی مراقبت بعد از بلیچینگ دندان

پس از بلیچینگ ، می‌توانید با اعتماد به نفس کامل و با رضایت از درمان، لبخند بزنید. ولی تأثیر بلیچینگ تا زمانی ادامه دارد که به اندازه کافی از دندان‌های خود مراقبت کنید. برای این که تأثیر درمان تا سال‌ها ادامه داشته باشد بایستی مراقبت بعد از بلیچینگ دندان را با دقت تمام انجام دهید . معمولاً بلیچینگ دندان می‌تواند حداقل برای دو سال ماندگار باشد و چنانچه از دندان‌های خود مراقبت کافی به عمل بیاورید بیشتر از دو سال نیز ماندگاری دارد.

ولی چنانچه با عادت‌های بهداشتی نادرست باعث تغییر رنگ مجدد دندان‌های خود شوید، نتیجه بلیچینگ دندان از بین خواهد رفت. در واقع شما بایستی نسبت به مراقبت از دندان‌های خود پس از بلیچینگ درست مانند رعایت بهداشت دهان و دندان خود بسیار حساس باشید. در اینجا چند نکته در مورد مراقبت‌های پس از بلیچینگ شرح داده خواند شد که بایستی جهت حفظ نتایج درمان رعایت شوند.

۱- دندان‌های خود را به طور منظم مسواک بزنید

اولین قدم برای حفظ ماندگاری بلیچینگ دندان، مسواک زدن می‌باشد. بنابراین صبح‌ها پس از برخاستن از خواب و شب‌ها پیش از خوابیدن و همچنین پس از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنید. مواد غذایی خصوصاً شراب و نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند می‌توانند باعث ایجاد لکه روی دندان‌ها شوند. این نکته یکی از مهم ترین اصول در مراقبت بعد از بلیچینگ دندان است که لازم است به آن توجه داشته باشید

۲- از خمیردندان‌های سفیدکننده استفاده کنید

این خمیردندان‌ها دارای مواد سفیدکننده هستند که می‌توانند به اکسیده شدن لکه روی دندان کمک کنند. غلظت این مواد سفیدکننده کم می‌باشد ولی با این وجود در از بین بردن لکه دندان‌ها و ماندگاری اثر بلیچینگ مؤثر هستند.

۳- کاهش مصرف نوشیدنی‌های الکلی و عدم استعمال دخانیات

مصرف مداوم نوشیدنی‌های الکلی و استعمال زیاد دخانیات می‌تواند تأثیر بلیچینگ دندان را کاهش دهد. بسیاری از نوشیدنی‌های الکلی مانند شراب حاوی تانن‌هایی هستند که باعث ایجاد لکه روی دندان می‌شوند. نیکوتین موجود در دخانیات نیز همین تأثیر را دارد. چنانچه قادر به توقف استفاده از دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی نیستید، حداقل در مصرف آن‌ها میانه‌روی کنید یا مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

۴- نوشیدن صحیح برای مراقبت بعد از بلیچینگ دندان

چنانچه نوشیدنی‌های گازدار یا چای سرد مصرف می‌کنید، بایستی از نی استفاده کنید. کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها و همچنین تانن موجود در چای باعث ایجاد لکه روی دندان می‌شوند. استفاده از نی می‌تواند تماس این مواد با دندان را کاهش دهد. این مورد نیز گرچه ممکن است چنان مهم به نظر نرسد ولی به تنهایی یکی از اصول مهم در مراقبت بعد از بلیچینگ دندان است

۵- از رژ لب ضد لک استفاده کنید

بانوان بایستی پس از بلیچینگ دندان، به جای رژ لب عادی از رژ لب‌های ضد لک استفاده کنند. بعضی از رژ لب‌ها به دندان می‌چسبند و مواد موجود در این رژ لب‌ها باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند. استفاده از رژ لب‌های ضد لک نه تنها از تغییر رنگ دندان جلوگیری می‌کند بلکه نیاز به آرایش مجدد را نیز برطرف می‌کنند.

مراقبت بعد از عصب کشی دندان شامل چه نکاتی است حتما بخوانید : مراقبت بعد از عصب کشی دندان شامل چه نکاتی است ؟

مهم است بدانید که

مسواک زدن روزانه و استفاده روزانه از نخ دندان به شما در تمیز، سالم و بدون لک نگاه داشتن دندان‌ها کمک می‌کند. مسواک زدن بعد از صبحانه و پیش از رفتن به رختخواب، کمترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. برای محافظت بیشتر از دندان‌ها در برابر لک‌های قهوه و رنگدانه‌های مختلف، از خمیردندانی برای مسواک زدن استفاده کنید، که بتواند از دندان‌هایتان در برابر زردی دندان‌ها محافظت کند. همچنین می‌توانید با نظافت دندان‌های خود در هر زمان از روز به مبارزه با تغییر رنگ دندان‌های کمک کنید.

همچنین پس از مصرف قهوه، چای و نوشابه دهان خود را کاملاً آبکشی نمایید. مسواک و خمیر دندان خود را به محل کارتان ببرید، تا بتوانید پس از وعده‌های غذایی نیز مسواک بزنید. می‌توانید برای راحتی بیشتر از مسواک‌های کوچک و یکبار مصرف استفاده کنید که امکان بردن آن به هرجا وجود داشته و می‌توانید با آن‌ها دندان‌های خود را بعد از وعده‌های غذایی یا مصرف قهوه مسواک بزنید، بدون اینکه به آبکشی دندان‌ها نیاز باشد.

این نکات را برای مراقبت بعد از بلیچینگ دندان به خاطر بسپارید

در یک جمع بندی کلی توصیه میکنیم این موارد را برای مراقبت بعد از بلیچینگ دندان به خاطر داشته باشید و آن را با دقت انجام دهید :

  • در ساعات اولیه پس از بلیچینگ دندان می بایست لثه های خود را به وسیله آب گرم شسته شود و برای اینکه دندان ها ملتهب نشود باید لثه ها را ماساژ داد.
  • به مدت ۲ روز پس از سفید کردن دندان نباید از خوراکی هایی که دارای رنگ دانه هستند استفاده کرد و اگرچه تماسی با دندان ها رخ داد می بایستی دندان ها را شستشو داد
  • برای اینکه بلیچینگ دندان دارای ماندگاری بسیاری باشد و دوام زیای داشته باشد می بایست مراقبت های پس از بلیچینگ دندان را انجام داد .
  • از کشیدن سیگار و استفاده از دخانیات پرهیز شود و یا مصرف آن ها را باید کاهش داد .
  • چای پر رنگ و قهوه و نوشابه های رنگی را باید به میزان کمی استفاده کرد .
  • می بایست بهداشت دهان و دندان رعایت شود .
  • ممکن است پس از بلیچنگ دندان به اندازه ای حساسیت دندان ها رخ دهد که پس از چندین روز بهتر می شود . می توان از خمیر دندان هایی که حساسیتی ایجاد نمی کنند استفاده کرد .
  • غذاهای سرد و اسیدی استفاده نشود .

دندان ها بعد از گذشت زمانی احتیاج به ترمیم دارند و فرد نباید بر این باور باشد که چون یک بار دندان های خود را بلیچنگ کرده دیگر نیازی به این کار ندارد اما به صورت کلی اگر مراقبت های بعد از بلیچنگ دندان رعایت شود تا مدت زیادی نیازی به بلیچینگ دندان مجدد نمی باشد .

 

فروشگاه دکتر پلاس