آیا ماسک های N95 واقعا منقضی می شوند؟

طبق درخواست و سوالات زیاد مشتریان دکترپلاس بر آن شدیم که یکبار برای همیشه شایعات دامن زده شده به این سوال “آیا ماسک های N95 واقعا منقضی می شوند؟”را مطرح و با استناد به رفرنس های جهانی گامی در اصلاح اطلاعات عمومی برداشته باشیم. اگر بخواهیم جواب آخر را اول بدهیم، پاسخ یک کلمه است ماسک n95 منقضی نمی شود و کلمه انقضا در خصوص محافظت و اثربخشی ماسک بی معناست. در ادامه مطلب با ارائه مستندات و تحقیق های جهانی انجام و ثبت شده و ارائه رفرنس های جهانی به صحت این جمله قرمز رنگ پی خواهیم برد.

تصاویبا انتشار مطلب درست و استناد به رفرنس های جهانی، به شایعات و انتشار اطلاعات غلط خاتمه بدیم.

آیا ماسک های N95 واقعا منقضی می شوند؟ بـررسی تاریخ انقضا طول عمر و مدت زمان استفاده از ماسک های پزشکی https://drpluscenter.com/blog/ مجله علمی دکترپلاس

با توجه به کمبود ماسک در طول همه‌گیری ها، مردم این سوال را دارند که آیا ماسک‌های N95 منقضی می‌شوند یا خیر. آیا ماسک‌های N95 منقضی شده و استفاده نشده هنوز موثر هستند یا با توجه به انقضای درج شده کمپانی ها بعد از آن تاریخ بلا استفاده اند؟ نتایج شگفت‌انگیز از یک مطالعه و تحقیق حرفه ای انجام شده باعث شده است که این سوال بوجود آید که اصلا تاریخ انقضای ماسک‌های N95 به چه معناست.

چرا ماسک ها تاریخ انقضا دارند؟

تولید کنندگان ماسک های خود را با تاریخ انقضا مشخص می کنند. برای مثال، ۳M می‌گوید که ماسک‌های آن‌ها زمانی که ماسک‌ها در بسته‌بندی اصلی خود و در شرایط آب و هوایی مناسب (۴- تا ۸۶ فارنهایت، نه بیشتر از ۸۰ درصد RH) نگهداری می‌شوند، ماندگاری ۵ ساله دارند. این باعث می شود برخی به این نتیجه برسند که ماسک ها بعد از این تاریخ کمتر مؤثر هستند یا بدون تحقیق آن را دور بیاندازند.

آیا می توانم از ماسک صورت N95 تاریخ مصرف گذشته استفاده کنم؟

حقیقت امر این است که مدت مصرف از یک ماسک را تا زمانی است که کاملا فیت صورت شود و به هیچ عنوان نشتی هوا نداشته باشد. انگیزه درج تاریخ انقضا هم اثربخشی ماسک های صورت با توجه به داشتن تناسب، ارگونومی و ایست خوب است. با گذشت زمان، این امکان وجود دارد قطعات جانبی مثل نوارهای الاستیک و قطعات بینی شروع به تخریب کنند. اگر تسمه ها و سایر قطعات ساختاری تخریب شوند، ماسک ها دیگر به خوبی فیکس نشده و نشتی هوا داشته باشند. بطور کل منظور از درج انقصا مواد اولیه قطعات اتصالی جانبی است و نه پارچه و الیاف مصرفی.

آیا ماسک های تاریخ مصرف گذشته محافظت و اثربخشی ندارند و عملکرد بدتری دارند؟

محققان دانشگاه کارولینای شمالی و EPA این ایده را با آزمایش ماسک‌های صورت ۳M N95 جدید و منقضی شده ۱۰ ساله بررسی کردند. جالب اینکه محققان این ماسک ها را به جای آدمک ها روی صورت افراد واقعی آزمایش کردند.

تست‌های انجام شده بسیار اهمیت دارند، زیرا بخشی را که افراد بیشتر گمان می‌کنند تخریب میشود را در نظر می‌گیرند – تسمه‌ها و سایر قطعاتی که بر تناسب و فیت بودن تأثیر می‌گذارند.

انواع ماسک صورت محافظتی کرونا 🔔حتما بخوانید: انواع ماسک صورت پزشکی موجود در بازار مصرف کننده

در ادامه پیش از بررسی آزمایش های محققین، شایعات کذبی که باعث انجام این آزمایش های جهانی شد را همگام با دکترپلاس مرور می کنیم:

با سرچ در گوگل می بینیم که غریب به اکثر نتایج جستجو اخبار زرد و شایعات بدون مستند علمی این مورد است.

بررسی چند نمونه تصادفی از این اطلاعات غلط:

نامه ای به ویراستار و اعتراض به عدم محافظت کافی ماسک ها

الف)

نامه‌ به سردبیر: ماسک های تنفسی N95 شما بدون تست های محکم کاری شده ۱ دلار هم نمی ارزند. (تولیدکنندگان و تامین کنندگان این محصول در این پاندمی پول پارو می کنند مثل ضرب مالیاتی کالیفرنیا با توجه به تورم وحشتناک افزایش قیمت ها).

مطلب نظر شده شامل تصویری است از یک پرستار در مرکز پزشکی Ronald Reagan UCLA Medical Center که در بنر اعتراضی مورخ ۱۶ آوریل، گلایه به پایین بودن کیفیت ماسک های ارائه شده به کادر درمان کرده و خواستار تجهیزات حفاظتی بیشتر برای کارکنان مراقبت های بهداشتی میشود. منبع: لس آنجلس تایمز

تصاویر مقاله

توماس طلهلم Thomas Talhelm استادیار علوم رفتاری Asst. Prof Behavioral Science در دانشکده بازرگانی غرفه دانشگاه شیکاگو ۲۰۱۵ – دکترای روانشناسی اجتماعی دانشگاه ویرجینیا، این مطلب را بررسی کرده است:

این آزمایش تعداد ذرات داخل ماسک را در حالی که فرد آن را پوشیده است با تعداد ذرات خارج از ماسک مقایسه می کند.

✅نتیجه : ماسک های ۱۰ ساله N95 به اندازه جدید موثر هستند ✅

با کمال تعجب، ماسک‌های N95 منقضی شده در حدود یک درصد به اندازه ماسک‌های کاملاً جدید مؤثر بودند و در حقیقت اساساً قابل تشخیص نیستند.

راندمان فیلتراسیون

ذکر این نکته ضروری است که این مطالعه نسبتاً کوچکی بود. محققان شش ماسک مختلف را در دو شماره مدل آزمایش کردند. با این حال، به هیچ عنوان شواهدی مبنی بر کاهش معنادار اثربخشی وجود نداشت.

ماسک‌های N95 قوی‌تر از چیزی که فکر می‌کردید!

این داده‌ها به آزمایش‌های دیگری اضافه می‌کند که نشان می‌دهد ماسک‌های N95 بیشتر از آنچه برخی افراد فکر می‌کردند دوام می‌آورند. تصویر زیر بررسی آزمایش‌های طول عمر کمتر از ۱ درصد کاهش اثربخشی در ماسک‌های آلودگی را که هر روز به مدت ۳۰ روز استفاده می‌شوند، نشان داده‌اند.

ذرات میکرون مسدود شده

جالب است که بدانید: بین عملکرد دو ماسک با شرایط متفاوت:

الف: “ماسک‌هایی که امکان پرو برای تست فیت بودن دارند” fit-tested masks

ب: “ماسک هایی که امکان پرو برای تست فیت بودن ندارند” non-fit-tested masks

بطور مجزا، بدون وابستگی و فرضیه بررسی ها و آزمایش های جامعی انجام شده که طبق نتایج آماری بدست آمده، عملکرد “non-fit-tested masks ” به خوبی “fit-tested masks” بود!!! غیرقابل باور است اما از عفونت و انتقال عفونت با وجود شرایط متفاوت جلوگیری کرده است. اگرچه تست‌های تناسب رسمی و ماسک‌های کاملاً جدید یک ایده‌آل هستند، اما این داده‌های دنیای واقعی نشان می‌دهد که ماسک‌ها هنوز هم در شرایط کمتر از سطح ایده‌آل بسیار موثر هستند.

سخن آخر: آیا ماسک های صورت N95 واقعا منقضی می شوند؟

بررسی ها و آزمایش های جامع انجام شده توسط محققین نشان می دهد: میزان عملکرد محافظتی و اثربخشی بین “ماسک N95 که ۱۰ ساله است (تاریخ انقضا گذشته)” و “ماسک N95 تازه تولید شده” کمتر از ۱ درصد می باشد و معنی انقضای درج شده توسط تولیدکننده عدم اثربخشی و محافظت محصول نیست.