چک لیست اقدامات

چک لیست اقدامات یکی از ایزارهای نظم دهنده فعالیت هاست ، در یک تعریف میتوان گفت چک لیست مجموعه سؤالات تخصصی در قالب نحوه اجرای وظـایف دسـتگاه نظارت شونده است که ابعاد مدیریتی سیستمها، اجرای قوانین، تدوین و رعایت دسـتورالعمل های داخلی و مصوبات مقامات ذیربط و به طور کلی وجود کنترلهای داخلی دستگاه و یا خـارج ازآن را تعین می بخشد. شاید در نگاه اول استفاده از چک لیست ها برای فعالیت های مطب ها و کلینیک های پزشکی و دندانپزشکی بی اهمیت دیده شود اما در بلند مدت می تواند بسیاری از امور و فعالیت ها را نظم دهد

در یک تعریف دیگر میتوان اینگونه گفت کهچک لیست یکی از ابزارهای مدیریت فعالیت ها می باشد که می تواند بر اساس آن یک فعالیت را مدیریت نمود. معمولا چک لیست ها برای کارهای نظارتی و بازرسی کاربرد زیاد دارد . چک لیست ها در زمینه های زیادی کاربرد دارد و از کار های ساده گرفته تا کارهای بسیار پیچیده پزشکی و هوا فضا و… چک لیست ها به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل نمایید که تمام مواردی که باید انجام می شد فراموش نشده است.

باید بدانید که هیچ چک لیستی کامل نیست و اگر تازه می خواهید بر روی یک موضوع کار کنید و برای آن چک لیست تهیه کنید باید مراحل ساده و کم شروع کنید تا کم کم این چک لیستها کامل گردد. با اینکه تهیه چک لیست بسیار ساده است ولی نیاز به تخصص دارد تا بتوانید تمام مواردی که مد نظر است در چک لیست درج گردد. برای اینکه چک لیست کاملی داشته باشید توصیه می شود از کار تیمی استفاده کنید واعضای تیم را از اهداف و برنامه های خود مطلع کنید تا بهتر بتوانند به شما کمک کنند.

چرا چک لیست ها دارای اهمیت هستند

همانطور که در تعریف چک لیست گفتیم ، استفاده از آن به شما این امکان را می دهد که برنامه ریزی و دقت فعالیت های خود در مطب و یا کلینیک را بالا ببرید ، ولی اگر بخواهیم هر کدام از ویزگی های استفاده از چک لیستها را بیشتر بررسی کنیم ، میتوان اینگونه گفت که :

۱) افزایش سازماندهی فعالیت ها

هنگامی که یک چک لیست ایجاد می‌کنید، به شما کمک می‌کند تا سازماندهی بیشتری داشته باشید زیرا مطمئن می‌شود هیچ مرحله‌ای را از قلم نینداخته‌اید. استفاده از چک لیستها ساده است و اگر به درستی استفاده شود، می‌تواند ابزار مفیدی باشد چرا که اساساً، لیستی است که به شما امکان می‌دهد وظایف مختلف خود را سریع و کارآمد مدیریت کنید. همه افراد در محل کار می‌توانند از این ابزار عالی استفاده کنند، از مدیران ارشد گرفته تا کسانی که در خط تولید هستند.

۲) انگیزه می‌دهد.

وقتی چک لیستی برای دنبال کردن داشته باشید، انگیزه خوبی خواهید داشت. این چک لیستها شما را تشویق می‌کنند که دست به عمل زده و وظایف مختلف را با دقت بیشتری انجام دهید. همچنین احساس شیرینی که پس از انجام هر کار پیدا می‌کنید، انگیزه انجام کارهای بیشتر را فراهم کرده و در نتیجه احتمال موفقیت شما بیشتر می‌شود.

۳) به عنوان حافظه عمل می‌کند.

می‌دانیم که زمانی که تصمیمات کوچک زیادی می‌گیریم، انرژیمان برای گرفتن تصمیمات بزرگ از دست می‌رود. این پدیده خستگی تصمیمی (Decision fatigue) نامیده می‌شود. هرچه تصمیمات بیشتری بگیرید، توانایی شما در قضاوت‌ کردن تحلیل می‌رود. خستگی تصمیم‌ یک مشکل واقعی است و با کمک چک لیست‌ها می‌توان آن را کاهش داد. اگر چک لیست وجود داشته باشد، مجبور نیستید هر کار کوچکی را که باید انجام دهید به خاطر بسپارید.

چک‌لیست به عنوان حافظه شما کارهایی را که باید انجام شوند و همچنین ترتیب انجام دادنشان را نگهداری می‌کند تا اشتباهات و خطاها در هر فرآیندی کاهش یابد و بهترین نتایج ممکن حاصل شود.

۴) بهره‌وری را بهبود می‌بخشد.

وقتی چک‌لیست محل کار دارید، می‌توانید کارهای تکراری را به سرعت و کارآمدتر انجام دهید. این کار زمان بیشتری را در روز برای شما آزاد می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا بازدهی بیشتری داشته باشید و هر روز کارهای بیشتری انجام دهید.

۵) کمک می‌کند خلاق‌تر باشید.

داشتن چک‌لیست برای کارهای تکرای در محل کار، به شما کمک می‌کند هیچ یک از مراحل یک فرآیند را فراموش نکنید و در عین حال، مغز شما را آزاد می‌کند تا بتوانید از آن برای فعالیت‌های خلاقانه استفاده کنید.

۶) آموزش و به اشتراک‌گذاری دانش را ممکن می‌سازد.

مستندسازی فرآیند کسب و کار در قالب چک‌لیست، راهنمای چگونگی تکمیل یک کار یا فرآیند را ارائه می‌دهد. این یک راه عالی برای آموزش اعضای جدید تیم است. همچنین مستند کردن فرآیندهای تجاری با چک‌لیست‌ها باعث می‌شود دانش برای همیشه در کسب و کار باقی بماند.

۷) فرصت محول کردن کارها را فراهم می‌کند.

محول کردن کارها آسان‌تر می‌شود، زیرا فرآیندهای انجام کار به بهترین شکل ممکن مستند شده و اعتماد به فرد دیگری برای انجام کارها ممکن می‌شود.

از طرفی باعث افزایش اعتماد به نفس به فردی می‌شود که کار به او محول شده، زیرا با داشتن تمام این مراحل احتمال بیشتری وجود دارد که فرد کار را ماهرانه انجام دهد و به پایان برساند.

آیا در مطب هم به چک لیست نیاز است ؟

ممکن است برای شما به عنوان دندانپزشک یا پزشک سوال باشد که لازم است در مطب و یا کلینیک خود از چک لیست استفاده کنید ، در جواب این سوال باید بگوییم بله ، چه در یک مطب کوچک با حضور یک پزشک و یا یک دندانپزشک و یا یک کلینیک درمانی بزرگ به منظور ایجاد نظم و مشخص بودن وظایف هر فرد و جلوگیری از اشتباه در کارها لازم است از چک لیست های مرتبط یا هر نقش و وظیفه ای استفاده شود ، از جمله چک لیست های پر کاربرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- چک لیست اقدامات لازم برای ورود به مطب

بله برای شروع کار روزانه لازم است نکات و مواردی مورد توجه قرار گیرد ، در این چک لیست شما میتوانید جزییات و مواردی که لازم است منشی ، کارمند شما و یا هر شخصی که به عنوان اولین نفر در مطب و یا کلینیک شما حضور میباید و لازم است بررسی کند را مشاهده کنید

 

چک لیست اقدامات لازم برای حضور در مطب

دانلود فایل چک لیست اقدامات لازم برای ورد به مطب و یا کلینیک

دانلود فایل ورد چک لیست ها

۲- چک لیست اقدامات لازم برای نظافت مطب

نظافت و تمیزی مطب و یا کلینیک پزشکی و دندانپزشکی شما از جمله موارد مهمی است که نه تنها در شرایط اپیدمی بیماری های واگیردار بلکه در شرایط عادی لازم است به آن دقت و توجه ویزه ای شود ، در این چک لیست شما میتوانید نکالت مهم جهت کمنترل و یادآوری برای رعایت این موارد را در اختیار همکاران خود قرار دهید و محیطی تمیز و ایمن را برای مراجعین مطب و یا کلینیک دندانپزشکی و پزشکی خود فراهم آورید

چک لیست اقدامات لازم برای نظافت مطب

دانلود فایل چک لیست اقدامات لازم برای نظافت مطب و یا کلینیک

دانلود فایل ورد چک لیست ها

۳- چک لیست اقدامات لازم برای منشی مطب

به منظور حفظ نظم و انجام درست فعالیت ها لازم است کارها و فعالیت هایی که به منشی مطب و یا کلینیک دندانپزشکی و پزشکی خود محول میکنید با دقت و به درستی انجام شود ، در این چک لیست کلیه فعالیت هایی که انتظار می رود منشی مطب به آن عمل کرده و برای نظم دهی به فعالیت ها انجام دهد آورده شده است .

چک لیست اقدامات لازم برای حضور منشی

دانلود فایل چک لیست اقدامات لازم برای منشی مطب و یا کلینیک

دانلود فایل ورد چک لیست ها

۴- چک لیست اقدامات لازم برای دستیار مطب

دستیاران مطب نیز لازن است به منظور بهبود عملکرد خود و همچنین برخورد با مراجعین مطب و یا کلینیک دندانپزشکی و پزشکی نکاتی را دانسته و با دقت آن را انجام دهند . در این چک لیست تمامی نکات و دستورالعمل هایی که لازم است دستیاران به آن عمل کنند ، گردآوری شده است که با بررسی آن میتوانند نظم و دقت بیشتری در فعالیت های خود داشته باشند

چک لیست اقدامات لازم برای دستیار مطب

دانلود فایل چک لیست اقدامات لازم برای دستیار مطب و یا کلینیک

دانلود فایل ورد چک لیست ها

۵- چک لیست اقدامات لازم برای خروج از مطب

شاید برای شما جالب باشد که خروج از مطب و یا کلینیک نیز دارای شرایطی است ، دقت در انجام این نکات میتواند ایمنی مطب و یا کلینیک شما را در ساعاتی که حضور ندارید ، تامین نماید ، این موارد میتواند توسط شما ، منشی و یا هر یک از کارکنان مطب و یا کلینیک بررسی و تایید شود

چک لیست اقدامات لازم برای خروج از مطب

دانلود فایل چک لیست اقدامات لازم برای خروج از مطب و یا کلینیک

دانلود فایل ورد چک لیست ها

به خاطر داشته باشید

داشتن یک چک لیست به شما کمک خواهد کرد تا نظم کافی را در مطب و یا کلینیک خود رعایت کنید ، این نکات نه تنها در یک کلینیک کوچک بلکه در مواردی حتی در محیط های بزرگتر کلینیکی و حتی بیمارستانی می تواند کاربرد داشته باشد ، با رعایت این نکات میتوانید عملکرد مثبتی را انتظار داشته باشید ، این مجموعه از چک لیست ها توسط تیم دکتر پلاس تهیه و در اختیار شما قرار گرفته استتا با استفاده از آن بتوانید فعالیت های خود را برنامه ریزی و دقیق تر انجام دهید ، امیدواریم این چک لیست اقدمات برای شما قابل استفاده و کاربردی باشد

 

 

فروشگاه دکتر پلاس