مراقبت بعد از جراحی لثه

مراقبت بعد از جراحی لثه به عنوان یکی از بزرگترین دغدغه های بیماران و مراجعین مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی است ، دانستن آنکه چگونه باید بعد از این جراحی نکات مراقبتی را رعایت کرده تا بتوان نتیجه قابل قبولی را از درمان خود بدست آورند از جمله نکاتی است که ما شما را با آن آشنا خواهیم کرد . بهتر است بدانید که عمل لثه با هدف درمان بیماری لثه و آسیب‌های ناشی از آن انجام می‌شود. از کاربردهای جراحی لثه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد مجدد بافت‌ها و استخوان‌های آسیب دیده
  • پیشگیری از آسیب دیدن و از دست دادن دندان
  • کاهش فاصله‌های لثوی بین دندان‌ها که اصطلاحاً مثلث سیاه گفته می‌شود.
  • شکل دادن به استخوان فک به منظور کاهش خطر رشد باکتری‌ها در شکاف‌های استخوانی
  • از بین بردن باکتری و عفونت

چرا نیاز به جراحی لثه داشتیم ؟

همانطور که اشاره شد ، جراحی لثه زمانی انجام می شود که بیماری های جدی برای بافت لثه ایجاد شود. دندانپزشکان در چنین شرایطی اقدام به جراحی می کنند که تحت عنوان پریودنتال شناخته می شود. گاهی این عمل به منظور ترمیم استخوان فک، تغییر شکل استخوان برای از بین بردن خطر رشد باکتری ها و عفونت انجام می شود. افزایش طول تاج نیز نوعی جراحی لثه محسوب می شود. این عمل به جهت زیبایی، بهداشت و بهبود عملکرد دندان و حفظ دندان آسیب دیده انجام میشود.

لثه‌های سالم تنها محدود به دهان نمی‌شود. بیماری لثه شایع‌ترین علت باکتری و ضایعات التهابی است که وارد جریان خون بیمار می‌شوند. رابطه میان التهاب و سایر بیماری‌ها، یکی از زمینه‌های جنجال برانگیز در دندانپزشکی است. یکی از مهمترین روش های جلوگیری از این بیماری و درمان به موقع و زودهنگام آن رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده مداوم و صحیح از نخ دندان و مسواک است. به این ترتیب می توان بیماری را حتی قبل از پیشروی و نیاز به جراحی متوقف کرد.

مراقبت بعد از عصب کشی دندان شامل چه نکاتی است حتما بخوانید : مراقبت بعد از عصب کشی کدام است ؟

انواع جراحی لثه کدام است ؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد مراقبت بعد از جراحی لثه بدانیم لازن است در مورد انواع این جراحی اطلاعاتی داشته باشیم ، بهتر است بدانید ، هنگامی که بیماری لثه درمان نشده باقی بماند در نهایت ممکن است یکی از انواع مختلف جراحی لثه برای معالجه آن مورد نیاز باشد:

۱- جراحی فلپ لثه

اگر عمق این پاکت‌ها بیش از ۵ میلیمتر شود، جراح لثه، عملی را برای کاهش پاکت‌های لثه‌ای انجام خواهد داد که در نمودار بیماران ذکر شده است. برای اکثر بیماران مبتلا به التهاب لثه متوسط تا شدید، این عمل انجام می‌شود. جراح، لثه را برش می‌زند تا بافت لثه از دندان‌ها جدا شودف سپس با استفاده از دستگاه پیمایش ماوراءصوت و همچنین ابزارهای‌ دستی یک لایه برداری عمقی انجام می‌دهد تا رسوبات دندان و بیوفیلم زیر این پاکت‌ها از بین برود.

۲- لثه برداری

این عمل برای برداشتن بافت اضافی لثه که بیش از حد روی دندان رشد کرده است، انجام می‌گیرد تا ناحیه‌ای وسیع‌تر برای نظافت بهتر دندان ایجاد شود. جراح لثه بیمار را بی‌حس کرده و سپس لثه اضافی دهان را برمی‌دارد.

۳- ترمیم پلاستیک لثه

این نوع از جراحی لثه برای شکل‌دهی مجدد به بافت لثه اطراف دندان‌ها استفاده می‌شود تا ظاهر آنها را بهتر کند. اگر شخص دچار پسرفت دندان شده، یعنی لثه از روی دندان کنار رفته باشد، می‌توان از ترمیم پلاستیک لثه کمک گرفت. پیوند لثه را می‌توان هنگامی انجام داد که بافت لثه را از سقف دهان برداشته (که به آن گرفت می‌گویند) و سپس در ناحیه‌ای که لثه پسرفت کرده است بخیه شود. بعد از جراحی لثه، باید جراح یا دندانپزشک در مورد نحوه نظافت دندان‌ها و بافت لثه با استفاده از مسواک، خمیردندان ضدباکتری حاوی فلوراید، نخ دندان و یک دهانشویه آنتی باکتریال به شما توضیحاتی ارائه دهند.

مراقبت بعد از جراحی لثه شامل چه نکاتی است ؟

به منظور رعایت دستورالعمل های مربوط به مراقبت بعد از جراحی لثه و طی شدن طول درمان ، بهتر است در طی هفته های بعد از عمل خود دستورالعمل های زیر را در الویت فعالیت های مراقبتی خود قرار داده و در صورت بروز هرگونه مشکل آن را سریعا با دندانپزشک خود مطرح نمایید

مراقبت های هفته اول

در هفته اول و بعد از عمل برای رعایت دستور دندانپزشک و مراقبت بعد از جراحی لثه لازم است موارد و نکات زیر را با دقت رعایت کنید :

۱. پس از بر طرف شدن اثر داروی بی حسی، احتمال بروز مختصری درد و ناراحتی دور از ذهن نخواهد بود. جهت رفع آن، طبق دستور دندانپزشک از مسکن های خود استفاده کنید

۲. کاربرد کمپرس یخ در ناحیه جراحی، بصورت یک ربع در میان برای ۲۴ ساعت اول میتواند به کنترل تورم کمک کند و ممکن است احساس راحتی بیشتری کنید.

۳. آغشته بودن بزاق به مختصری خونابه طبیعی بوده و جای هیچگونه نگرانی ندارد.

۴. تورم مختصر بعد از عمل، واکنش طبیعی بدن می باشد و معمولاً ظرف ۳ تا ۴ روز از بین می رود.  در صورت شدید و دردناک بودن تورم و یا خونریزی غیر قابل کنترل، با مطب تماس بگیرید.

۵. پس از عمل، تا صبح روز بعد از خوردن غذاهای گرم و یا سخت خودداری نمایید. در این مدت مایعات مقوی سرد مانند سوپ سرد، بستنی و … پیشنهاد می شود.

۶. به منظور جلوگیری از تحریک محل زخم، از خمیر جراحی بر روی لثه شما استفاده شده است که پس از چند روز کاملاً سخت میگردد. این خمیر که به منزله یک پانسمان می باشد، مانع از درد شده، به ترمیم زخم جراحی کمک میکند. از تماس مکرر زبان با خمیر و جویدن مواد سخت در چند ساعت اول پس از جراحی خودداری نمایید.

چرا به مراقبت بعد از جراحی لثه نیاز دارریم

حداقل تا دو ساعت پس از جراحی از خوردن، آشامیدن، فعالیت های دهانی نظیر تف کردن، مک زدن و شستشوی دهان خودداری کنید تا خمیر جراحی سفت گردد. خمیر جراحی تا یک هفته باید در محل جراحی باقی بماند.

۷. خمیر پانسمان یک هفته بعد از عمل در کلینیک برداشته می شود؛ لذا در طول هفته ای که پانسمان بر روی لثه شما قرار دارد با وجود مسواک زدن قسمت های دیگر دهان از پانسمان موجود مراقبت کنید و از تماس مسواک با آن پرهیز نمایید. در صورت جابجایی و افتادن آن با مطب تماس بگیرید.

۸. در صورتی که از خمیر جراحی در دهان شما استفاده نشده باشد، بعد از دو روز به آرامی ناحیه را مسواک بزنید.

۹. بعد از جراحی تا چند روز خونریزی از لثه ها بیشتر خواهد شد. این مسأله به دلیل مراحل اولیه ترمیم بوده و کاملاً طبیعی است، که بعد از ترمیم زخم برطرف خواهد شد. ظرف مدت چهار یا پنج ساعت پس از جراحی بزاق دهان ممکن است صورتی رنگ باشد؛ این حالت کاملاً طبیعی است.

۱۰. در صورت اطمینان از وجود خونریزی، قطعه ای از گاز استریل را در ناحیه قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه با فشار نگه دارید تا خونریزی قطع شود. لطفاً گاز را در این مدت برندارید. در صورت ادامه خونریزی بعد از این مدت، به کلینیک یا یک مرکز درمانی مراجعه کنید.

در صورت عدم دسترسی به مراکز درمانی، می توان از یک عدد چای کیسه ای مرطوب شده با آب ولرم، در ناحیه استفاده کرد.

۱۱. از روز بعد از عمل، به منظور جلوگیری از تجمع میکروبها و بوی بد، شستشو با آب نمک ولرم را آغاز نمایید. به این ترتیب که یک قاشق کوچک چایخوری نمک را در نصف لیوان آب نیم گرم حل کرده و هر ساعت یک بار دهان خود را با آن شستشو دهید.

۱۲. در صورت تجویز آنتی بیوتیک و یا داروهای دیگر، در رعایت مفاد نسخه کوتاهی نورزید.

۱۳. از روز بعد از عمل، می توانید با پرهیز از کارهای سنگین بدنی، به کار روزانه ی خود بپردازید. تا دو روز پس از جراحی از انجام فعالیت های بدنی و ورزشی سنگین نظیر دویدن و تنیس خودداری کنید. لازم به ذکر است مختصری ضعف، تا ۴۸ ساعت بعد از عمل طبیعی است. اما در صورت بروز تب یا تورم شدید با کلینیک تماس بگیرید.

۱۴. گرما و دود سیگار سبب بیماری لثه و اثرات ایمونولوژیک نیکوتین باعث تاخیر در التیام و جلوگیری از نتایج مطلوب درمان میگردند؛ لذا در صورت امکان با غنیمت شمردن فرصت، سیگار را کنار بگذارید. در غیر این صورت، حداقل در چند هفته پس از جراحی از استعمال دخانیات پرهیز نمایید.

۱۵. مکمل های غذایی نظیر ویتامین ها برای شما بدلیل جراحی انجام شده ضروری نیستند. در صورت ضرورت، برای شما تجویز میگردد.

۱۶. سعی کنید از آشامیدن آب مرکبات نظیر آب پرتقال و همچنین غذاهای تند و پرادویه و ترشیجات در هفته اول خودداری نمایید.

مراقبت بعد از کشیدن دندان شامل چه نکاتی است حتما بخوانید : مراقبت بعد از کشیدن دندان شامل چه نکاتی است ؟

مراقبت های هفته دوم

در هفته دو از مراقبت بعد از جراحی لثه رعایت نکات زیر را جدی بگیرید :

۱. بعد از برداشتن خمیر و باز کردن بخیه ها، مسواک زدن و نخ کشیدن را با روشی که در جلسه قبل از جراحی آموزش دیده اید، آغاز نمایید. بهتر است مسواک زدن از این تاریخ به مدت ۵ روز به آرامی ولی با روش صحیح انجام گردد. پس از آن بدون هیچگونه نگرانی با فشار طبیعی در ناحیه  لبه لثه این عمل را ادامه دهید.

۲. حذف پلاک میکروبی که عامل اصلی بیماری های لثه ای است بعد از درمان ضرورت کامل دارد. این امر جز با مسواک زدن و نخ کشیدن به طریقه صحیح تحقق نمی یابد. هرگونه کوتاهی در این امر ترمیم را به تعویق انداخته و در بهبود کامل بیماری اختلال ایجاد می کند.

مراقبتهای بعد از برداشتن بخیه ها

به خاطر داشته باشید یکی از مراحل مهم در مراقبت بعد از جراحی لثه زمانی است که بخیه ها کشیده میشود ، بنابراین این نکات را رعایت کنید :

  • به آرامی مسواک بزنید. می توانید مسواک را در آب ولرم قرار دهید تا نرمتر شود و سپس مسواک بزنید.
  • به دهان شویه ادامه دهید. معمولا دهان شویه کلرهگزیدین تجویز می شود. طبق دستور پزشک دهان شویه کنید.
  • از مسواک بین دندانی جهت جلوگیری از رشد مجدد لثه استفاده کنید. مسواک بین دندانی را هر روز سه مرتبه و هر بار به تعداد ده تا بیست دفعه انجام دهید.
  • به صورت حرکت داخل به خارج دهان انجام شود. این عمل را تا زمانی که پزشک شما توصیه کرده، انجام دهید. در صورت عدم انجام مرتب مسواک بین دندانی، امکان رشد مجدد لثه و حتی انجام مجدد جراحی وجود دارد.

مراقبت مراقبت بعد از جراحی لثه برای به نتیجه رسیدن جراحی بسیار مهم است. برای اینکه مطمین باشیم که این جراحی به خوبی انجام شده و لثه ترمیم شده است، حتما موارد گفته شده را طبق دستور انجام دهید تا سلامت کامل دندان و لثه تان را به دست بیاورید.

عوارض جراحی لثه کدام است

در صورتی که نکات و دستورالعمل ها به منظور مراقبت بعد از جراحی لثه را رعایت نکنید ممکن است ، این عمل با شکست مواجه شده و یا حتی عوارض زیر را به دنبال داشته باشد

  • احتمال اینکه دندان ها پس از جراحی لثه کمی لق شوند وجود دارد، البته این عارضه برگشت پذیر است و پس از گذشت تقریبا یک ماه دندان ها به حالت اول باز می گردند.
  • دندان ها پس از جراحی نسبت به گرما و سرما کمی حساس می شوند، که پس از گذشت چندین روز این حساسیت از بین می رود، در صورتیکه این حساسیت آزار دهنده بود شما می توانید از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کنید.
  • احتمال اینکه لثه از طوق دندان فاصله بگیرد و جود دارد که میزان آن به شدت پیشرفته بودن بیماری و مقدار تخریب استخوان زیر لثه بستگی دارد، چندین هفته طول می کشد تا لثه ترمیم شود و به حالت اول باز گردد.

به خاطر داشته باشید رعایت تمام نکات گفته شده میتواند به شما در طی شدن دوره درمان کمک بسزایی داشته باشد . پس حتما با دندانپزشک خود در این زمینه مشورت داشته باشید

 

فروشگاه دکتر پلاس