مراقبت از دندان روکش شده

مراقبت از دندان روکش شده یکی دیگر از انواع مراقبت ها در دندانپزشکی است که دارای اهمیت بالایی نیز میباشد . اینکه بعد از روکش دندان ها ، چه بایدها و نبایدهایی را لازم است بدانیم و رعایت کنیم موضوعی است که در این مقاله آن را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم ، امیدواریم با رعایت این اصول و نکات مراقبتی بتوانید بیشترین بهره را از این روکش های دندانی داشته باشید .  بهتر است بدانید که طول عمر روکش دندان ۱۰ الی ۱۵ سال است.

در صورتی که برای مراقبت از روکش دندان ، دستورالعمل های دندانپزشک خود را رعایت کنید و بهداشت دهان را به درستی انجام دهید و به خوبی از دندان‌هایتان مراقبت کنید، طول عمر روکش از این هم بیشتر می‌شود. پس از دریافت روکش موقتی و روکش دائمی باید دستورالعمل دندانپزشکی را به خوبی رعایت کنید.

چرا به روکش دندان نیاز داریم ؟

قبل از آنکه بخواهیم نکات مراقبت از دندان روکش شده را بدانیم بهتر است بدانید که روکش های دندان کلاهک هایی هستند که در قسمت بالای دندان آسیب دیده قرار گرفته و در جایگاه تاج دندان نقش آفرینی می کنند و ساختار و طراحی آن ها به گونه ای است که عملکردی طبیعی و ظاهری کاملا شبیه به تاج دندان های طبیعی انسان دارد و به بازیابی ظاهر و استحکام دندان های شما کمک و از خرابی های بیشتر جلوگیری می کند. یک روکش دندان ممکن است در شرایط زیر مورد نیاز باشد:

  • برای محافظت از یک دندان ضعیف (به عنوان مثال، برای محافظت در برابر پوسیدگی  از شکستن یا نگه داشتن سایر قسمت‌های یک دندان شکسته
  • برای بازیابی یک دندان تقریبا شکسته یا دندانی که دچار کرم خوردگی شده است
  • برای پوشش دهی دندانی که بخش زیادی از آن پر شده است ، به خصوص زمانی که دندان زیادی وجود ندارد.
  • برای نگهداری یک بریج دندانی در محل خودش
  • برای پوشش دادن بد شکلی و یا تغییر رنگ و زردی دندان شدید 
  • برای پوشش ایمپلنت دندان

انواع-ماسک

مراحل انجام روکش دندان

پروسه روکش دندان ممکن است طی دو یا سه جلسه مراجعه به مطب به سرانجام برسد . به این صورت که:

  • در جلسه ابتدایی دندانی که قرار است روکش شود معاینه شده و تصویری (اشعه ایکس) از دندان مذکور و استخوان های کناری آن گرفته شده و بررسی می شود در اینجا اگر ریشه دندان پوسیده یا عفونی و نیاز به درمان نداشته باشد، دندان مورد نظر بسته به اندازه ضخامت روکش انتخابی تراشیده می شود.
  • از دندان تراشیده شده قالب گیری می شود.

انتخاب رنگ مناسب معمولا باتوجه به رنگ دندان های مجاور آن، رنگ روکش انتخاب می شود.

  • قالب تهیه شده در مرحله قبل به لابراتور جهت ساخت قالب منتقل می شود.
  • این مرحله در جلسه دوم انجام می شود به این صورت که یک قالب فلزی برای تست اندازه و رنگ روی دندان گذاشته می شود و در صورت مغایرت مجدد قالب گیری و ساخته می شود.
  • دراین مرحله که گاها جلسه سوم خواهد بود، روکش روی دندان قرار می گیرد و کار روکش به پایان می رسد.

عوارض روکش دندان چیست ؟

باید بدانید روکش کردن دندان در کنار نکات مثبتی ، میتواند عوارض گوناگونی داشته باشد ، برای آنکه بتوانید به درستی و کامل مراقبت از دندان روکش شده ، داشته باشید ، تمامی این عوارض و علل آن را بدانید ، این عوارض عبارتند از :

۱- ناراحتی یا حساسیت

دندانی که به تازگی روکش روی آن قرار گرفته است، پس از این فرایند، با از بین رفتن اثر ماده‌ی بی حس کننده، ممکن است حساس باشد. اگر این دندان هنوز هم درون خود عصب داشته باشد ممکن است نسبت به گرما و سرما حساس باشد. ممکن است دندانپزشک توصیه کند از خمیردندان هایی استفاده کنید که برای دندان های حساس طراحی شده‌اند.

درد یا حساسیتی که هنگام بستن بایت (قرار دادن دندان ها روی یکدیگر) احساس می‌شود، معمولا به این معناست که ارتفاع روکش دندان زیاد است. در این صورت، با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا طی یک جلسه به سادگی مشکل را برطرف سازد

مراقبت بعد از بلیچینگ دندان شامل چه مواردی است حتما بخوانید : مراقبت بعد از بلیچینگ دندان چیست ؟

۲- لب پر شدن روکش دندان

روکش های تمام پرسلاین یا روکش های ساخته شده از ترکیب پرسلاین و فلز ممکن است لب پر شوند. در صورتی که تکه‌ی کنده شده کوچک باشد، برای چسباندن تکه‌ی کنده شده به تکه‌ی باقی مانده در دهان می‌توان از رزین کامپوزیت استفاده نمود. این راهکار موقت است. در صورتی که قسمت کنده شده بزرگ باشد، ممکن است نیاز باشد روکش دندان تعویض شود.

۳- شل شدن روکش دندان

گاهی اوقات چسبی که برای چسباندن روکش دندان مورد استفاده قرار گرفته است از زیر روکش شسته می‌شود. این اتفاق نه تنها موجب شل شدن روکش دندان، بلکه باعث نفوذ باکتری به درون دندان می‌شود و پوسیدگی دندان باقی‌مانده را در پی خواهد داشت. در صورت شل شدن روکش دندان، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

۴- کنده شدن روکش دندان

گاهی اوقات روکش دندان کنده می‌شود. از جمله علت های این امر عبارتند از پوسیدگی دندان زیرین و شل شدن ماده‌ای که برای چسباندن روکش استفاده می‌شود. در صورت کنده شدن روکش دندان، روکش و دندان را تمیز کنید. می‌توانید با استفاده از چسب های دندانپزشکی یا چسب های موقت دندان که در داروخانه ها به فروش می‌رسند روکش را در جای خود قرار دهید. فورا با دندانپزشک خود تماس بگیرید. دندانپزشک دستورالعمل های لازم برای مراقبت از دندان و روکش آن را به شما خواهد داد تا زمانی که بتوانید برای ویزیت به دندانپزشک مراجعه نمایید. ممکن است دندانپزشک روکش دندان را مجددا به دندان بچسباند؛ در غیر اینصورت، باید روکش جدیدی ساخته شود.

۵- واکنش های آلرژیک

از آنجا که فلز مورد استفاده برای ساخت روکش های دندان معمولا ترکیبی از فلزات مختلف هستند، ممکن است بافت اطراف دندان نسبت به فلزات یا پرسلاین مورد استفاده در روکش دندان واکنش آلرژیک از خود نشان دهد، که بسیار نادر است.

۶- خط تیره روی دندان روکش شده در کنار خط لثه

وجود خط تیره در کنار خط لثه‌ی دندانی که روکش روی آن قرار گرفته است کاملا طبیعی است، بویژه اگر روکش از نوع ترکیبی فلز و پرسلاین باشد. این خط تیره مربوط به فلز مورد استفاده در ساخت روکش دندان می‌باشد. گرچه این قضیه به خودی خود مشکل محسوب نمی‌شود، اما وجود این خط تیره از نظر زیبایی غیر قابل قبول است و ممکن است دندانپزشک مجبور شود روکش دندان را با یک روکش تمام پرسلاین یا تمام سرامیک تعویض کند.

 روش صحیح غذا خوردن به منظور مراقبت از روکش دندان

یکی از نکات مهم برای مراقبت از روکش دندان نحوه صحیح غذا خوردن است ، به همین منظور لازم است نکات زیر را به دقت رعایت کنید :

  • سعی نمایید تا بالای نیم ساعت از خوردن هر نوع غذا با دندانی که روکش شده است، اجتناب شود. هر چه زمان بیشتری از زمان الصاق روکش با پایه دندان بیشتر بگذرد، اتصال قوی تر و محکم تری حاصل می شود.
  •  تا یک شبانه روز از ایجاد فشار بسیار زیاد خصوصا با جویدن غذاهای سفت که منجر به شل و کنده شدن روکش می شود، اجتناب شود.

این نکت را به خاطر داشته باشید که : از مصرف موارد رنگی نظیر شکلات و قهوه و … تا مدت زمانی اجتناب کرده تا رنگ روکش در ساعات اولیه تغییر نکند.

  • اگر دندان روکش شده، عصب کشی نشده باشد، ممکن است در روزهای ابتدایی به غذاهای سرد و گرم حساسیت نشان دهد. این امر گذرا بوده و جای هیچ نگرانی را ندارد.
  • اگر در هنگام جویدن غذا با روکش های دندانی احساس بلندی آن ها را دارید یا به آن فشار می آید، حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید .
  • اگر از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده می کنید، این کار را به آهستگی و دقت انجام دهید، زیرا ممکن است نخ دندان به روکش دندانی متصل شده و باعث کنده شدن آن شود.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند باعث افزایش عمر استفاده از روکش های دندانی شود.

بایدها و نبایدهایی که باید در مورد مراقبت از دندان روکش شده بدانید

مراقبت‌ از روکش دندان شامل چه نکاتی است ؟

بهترین نکته در مورد روکش دندان‌ها این است که آنها کاملا طبیعی به نظر می‌رسند و احساس می‌شوند. همانطور که از بقیه دندان‌ها مراقبت می‌کنید، از آنها نیز محافظت کنید. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای حفظ سلامتی و تمیز نگهداشتن آنها ضروری است ف پس به منظور مراقبت از روکش دندان رعایت این نکات الزامی است . گاهی اوقات بیماران بر این باورند که روکش دندان‌ها به مراقبت نیاز ندارند، زیرا آنها دندان واقعی نیستند. اما آنها هم توسط لثه‌های شما احاطه شده‌اند، به این معنی که آنها می‌توانند تحت تاثیر بیماری‌های لثه قرار گیرند.

همچنین مراقب باشید که به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند سلامت و کیفیت دندان شما را در هر نوبت، بررسی کنند. در نهایت، اگر شما دچار مشکلات فک و دندان‌های آسیب هستید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. دکتر شما می‌تواند با تجویز یک محافظ دهان، از آسیب رسیدن به دندان‌های شما و روکش جدید دندانی‌تان جلوگیری کند.

روکش‌های دندانی توانایی بازگرداندن زیبایی و عملکرد بهینه را به دندان‌های آسیب دیده، پوسیده و یا ترک خورده، با قرار دادن پوسته پرسلنی، طلا یا فلزی بر روی دندان دارند. طول عمر روکش شما بستگی به نوع مراقبتی دارد که از روکش‌های دندانی خود می‌کنید. روکش‌های پرسلن یکی از رایج‌ترین انواع روکش هستند، زیرا آنها بر اساس رنگ دقیق دندان‌های طبیعی شما ساخته می‌شوند. لازم به ذکر است که روکش‌های پرسلن ممکن است تا سال‌ها دوام داشته باشد. با این حال، مانند دندان‌های واقعی شما، اگر بخواهید آنها را سالم نگهدارید، باید از روکش دندان خود نیز مراقبت کنید.

نکات مراقبت از روکش دندان بعد چسباندن روکش موقت

بهتر است بدانید به منظور مراقبت از روکش دندان ، به خصوص در مرحله روکش موقت رعایت نکات زیر لازم و ضروری است :

  • پس از چسباندن روکش موقتی تا نیم ساعت نباید چیزی بجوید چرا که چسب موقتی نیم ساعت طول می‌کشد تا عمل کند.
  • روکش موقتی استحکام زیادی ندارد. بنابراین نباید اشیای سخت مانند مداد، ناخن، یخ و غیره را بجوید یا گاز بگیرید.
  • هنگامی که روکش موقتی دارید، نباید غذاهای چسبناک بخورید وگرنه ممکن است روکش از جای خود دربیاید. از جویدن آدامس در این دوران خودداری کنید.

مهم است بدانید که : روکش موقتی به راحتی از جا در می‌آید. چرا که با چسب موقتی چسبانده شده است.

  • در این مدت ممکن است کمی به غذاهای داغ یا سرد حساسیت پیدا کنید اما نباید نگران باشید چرا که این اتفاق در مورد روکش دائمی رخ نمی‌دهد.
  • رنگ و اندازه روکش موقتی مشابه روکش دائمی که قرار است برایتان چسبانده شود، نیست.
  • بهداشت دهان را باید رعایت کنید. از مسواک با موهای نرم برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده کنید. هر روز باید نخ دندان کشید. نخ دندان را نباید دور روکش موقتی بکشید چون ممکن است آن را از جا در بیاورد. روش نخ دندان کشیدن در صورت داشتن روکش موقت را از دندانپزشک بپرسید.
مراقبت بعد جرمگیری دندان شامل چه نکاتی است حتما بخوانید : مراقبت بعد از جرمگیری دندان شامل چه مواردی است

مراقبت طولانی مدت از روکش دندان

برای استفاده طولانی تر لازم است به مراقبت از روکش دندان خود بیشتر از قبل اهمیت دهید . پس از قرار دادن روکش دائمی، ممکن است به غذاهای سرد و نوشیدنی‌ها حساسیت پیدا کنید. با استفاده از یک خمیر دندان ضد حساسیت، می‌توانید با این حساسیت مبارزه کنید. شما باید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهید تا مطمئن شوید که سلامت لثه‌ها و ناحیه بین روکش را با مراقبت دندانپزشکی مناسب حفظ می‌کنید. حتی اگر روکش دندان مصنوعی خود دچار پوسیدگی نشود، نواحی خط دندان نزدیک به لثه، که در آن دندان طبیعی قابل مشاهده است، همچنان در معرض پوسیدگی دندان قرار دارند.

اگر روکش دائمی دارید، می‌توانید با پرهیز از جویدن یخ یا سایر مواد دیگر که می‌تواند به دندان‌هایتان آسیب برساند، روکش خود را حفظ کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌های حفظ روکش دندان، چکاپ و مراجعه منظم به دندانپزشک است. دکتر قادر خواهد بود روکش شما و ساختار دندان زیر آن را از نظر هر نشانه‌ای از آسیب بررسی کند، و این امکان را فرهم می‌کند که هر گونه مشکلات بالقوه‌ای را قبل از بروز آنها متوقف کند. لازم به ذکر است که دکتر قادر خواهد بود با استفاده از فن آوری‌های پیشرفته دندان‌ها را طوری جرم گیری کند که شما نمی‌توانید در خانه این کار را انجام دهید.

به خاطر داشته باشید

به خاطر داشته باشید که روکش کردن دندان به معنی تمام شدن پروسه مراقبت و رعایت بهداشت دندان نیست بلکه لازم است بیمار نکات مهمی را احتصاصاً در مورد آن دندان و بهداشت کل دهان رعایت کند

  • هر ۶ ماه جهت معاینه و چکاپ دندان‌های روکش شده خود اقدام کنید.
  • استفاده از نخ دندان در کنار مسواک زدن صحیح، عمر دندان روکش شده شما را بالا می‌برد.
  • استفاده از مسواک‌های بین دندانی برای روکش‌های بهم پیوسته و یا بریج‌ها الزامی است.
  • برای تمیز کردن زیر بریج های دندانی استفاده از نخ دندان مخصوص super floss الزامی است.

دندان‌های روکش شده معمولاً درمان ریشه نیز شده‌اند، عصب دندانی ندارند بنابراین در صورت وجود پوسیدگی بیمار هیچ‌گونه دردی را احساس نمی‌کند و به طور کاذب بیمار احساس می کند هیچ گونه مشکلی ندارد و از طرفی دیگر دید و تشخیص پوسیدگی دندان های دارای روکش و بریج به خاطر نداشتن دسترسی و دید ممکن نمی باشد، و پوسیدگی ممکن است از زیر روکش به صورت پنهانی و تدریجی دندان را تخریب می کند یا منجر به کشیدگی شود.

در صورت کنده شدن روکش دندان، بلافاصله آن را از دهان خارج کنید . به خاطر داشته باشید شما قادر نخواهید بود مجدداً آن را سر جای خود بچسبانید، و روکش جدیدی نیاز خواهید داشت.  برای مراجعه به دندانپزشک و اتصال مجدد روکش به دندان وقت بگیرید. حتماً به منشی مطب اطلاع دهید روکش دندان شما کنده شده است و جزئیات را برای او توضیح دهید تا نزدیک ترین زمان ممکن را برای مراجعه شما مشخص نماید.

 

فروشگاه دکتر پلاس