تست کرونا

تست کرونا و انواع مختلف این تست ها از ابتدای شیوع همه گیری کرونا ویروس از سوی بزرگترین مرجع سلامت و پزشکی دنیا، یعنی سازمان جهانی بهداشت (WHO) معرفی شده است. هر روزه هم تست‌های جدید و سریع‌تری برای ردیابی دقیق این ویروس توسط دانشمندان جهان معرفی می‌شود که باید مراحل کارآزمایی بالینی را طی کند تا به تولید انبوه و تجاری سازی شدن راه پیدا کند.

اگر با علائمی همچون سرفه، گلودرد و احساس سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنید، ممکن است پزشک درخواست تست‌هایی همچون CBC، CRP و ESR بدهد و شما را روانه آزمایشگاه کند. این نوع از تست‌ها، آزمایشات عمومی برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها از عفونت‌ها تا سرطان هستند. مثبت شده این آزمایشات می‌تواند ناشی از کرونا ویروس و یا سایر میکروارگانیسم‌هایی باشد که توانایی ایجاد عفونت دارد، پس به هیچ وجه اختصاصی نیستند و نتایج مثبت آن‌ها نیازمند ارزیابی‌های دقیق‌تر است.

روش های انجام تست چگونه است ؟

در یک بررسی کلی باید گفت تست ها برای تشخیص عفونت و یا عفونت های احتمالی انجام میشود ، برای تکمیل این موضوع میتوان تست های کرونا را اینگوه مورد بررسی قرار داد :

الف – تست‌های اولیه برای تشخیص عفونت

اگر با علائمی همچون سرفه، گلودرد و احساس سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنید، ممکن است پزشک درخواست تست‌هایی همچون CBC، CRP و ESR بدهد و شما را روانه آزمایشگاه کند.

انواع-ماسک

این نوع از تست‌ها، آزمایشات عمومی برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها از عفونت‌ها تا سرطان هستند. مثبت شده این آزمایشات می‌تواند ناشی از کرونا ویروس و یا سایر میکروارگانیسم‌هایی باشد که توانایی ایجاد عفونت دارد، پس به هیچ وجه اختصاصی نیستند و نتایج مثبت آن‌ها نیازمند ارزیابی‌های دقیق‌تر است.

طبق یافته‌های علمی رابطه مستقیمی بین میزان عفونت ریه و سطح CRP وجود دارد. کاهش سلول‌های ایمنی خون از نوع لنفوسیت‌ها، مثبت بودن تست CRP و بالا بودن مقادیر آزمایش ESR (بالاتر از ۲۰ معمولا مثبت تلقی می‌شود) نتایجی هستند که نیازمند آزمایشات بیشتر است.

ب- تست تشخیصی برای ارزیابی عفونت فعلی

اگر می‌خواهید بدانید که آیا در حال حاضر به ویروس COVID-۱۹ هستید یا خیر بهترین تست تشخیصی کرونا، آزمایشات مولکولی یا همان تست PCR است. ماده ژنتیکی ویروس، می‌تواند از نوع DNA یا RNA باشد که تمام محتوای ژنتیکی میکروارگانیسم در آن ذخیره شده است. در ویروس SARS-CoV۲ ماده ژنتیکی یک RNA تک رشته‌ای است. در تست‌های مولکولی از نوع PCR به دنبال همین ماده ژنتیکی برای تشخیص حضور ویروس کرونا در بدن فرد مشکوک هستیم.

انواع تست های کرونا چگونه انجام میشود ؟

سه دسته از تست های کرونا وجود دارد که نتایج آن میتواند قابل قبول باشد ، این انواع عبارتند از :

۱- آزمایش PCR ( پی سی آر )

سازمان‌های بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری‌های عفونی تست پی سی آر (RT-PCR) را به‌عنوان دقیق‌ترین روش تشخیص ویروس کووید۱۹ ( COVID-19 – SARS-CoV-2 ) اعلام کرده است. در آزمایش کرونا ( PCR ) با کمک سوآپ از حلق و یا بینی بیمار نمونه گرفته می‌شود. سپس باید این نمونه ازنظر وجود یا عدم وجود ویروس SARS-CoV-2 موردبررسی قرار گیرد. ابتدا استخراج ژنوم ویروس از نمونه با کمک کیت‌های استخراج انجام و سپس با کمک روش PCR این ژنوم ویروسی تکثیرشده تا قابل‌شناسایی شود.

غالباً جواب آزمایش کرونا ۲۴ ساعت پس از نمونه‌برداری آماده می‌شود. در صورت هماهنگی (شماره تماس انتهای صفحه) امکان انجام آزمایش و جوابدهی به صورت اورژانس (کمتر از ۲۴ ساعت) نیز وجود دارد.

آِیا میدانید تست کرونا و تفسیر نتایج این تست ها چگونه صورت میگیرد

تست  PCR (پی سی آر) چگونه انجام می شود؟

روش کار در این نوع تست تشخیص عفونی ویروس کرونا عبارتند از:

  1. پزشک تست کووید-۱۹ تجویز می­ کند.
  2. پزشک از یک گوش پاک کن استریل­ شده برای گرفتن نمونه مخاط از حلق یا بینی استفاده می­ کند.
  3. پزشک گوش پاک کن را در ظرف استریل ­شده می­ گذارد و در آن را برای ارسال به آزمایشگاه محکم می­ کند.
  4. گوش پاک کن باید طی این مرحله تحت دمای خاص نگهداری شود تا ویروس زنده بماند و تست دقیق باشد. نمونه باید ظرف ۷۲ ساعت به آزمایشگاه برسد.
  5. تکنیسین آزمایشگاه مواد شیمیایی را با گوش پاک کن مخلوط می­ کند تا مواد ژنتیکی هرگونه ویروس که ممکن است روی گوش پاک کن باشد، خارج شود.
  6. تکنیسین آزمایشگاه به­ منظور رهبری چند چرخه کنترل­ شده­ گرمایشی و سرمایشی از مواد شیمیایی ویژه، به نام پرایمر و پروب­ها، و ماشین پیشرفته استفاده می ­کند تا RNA ویروس را به DNA تبدیل کند و بعد میلیون­ ها کپی از DNA بسازد.
  7. بعد از پیوند DNA با پروب­های خاص، نوع ویژه­ ای از نور تولید می­ شود که توسط ماشین مشاهده می­ شود و تست نتیجه­ مثبت ابتلا به SARS-CoV-2، ویروسی که باعث بروز بیماری کووید-۱۹ می­ شود، را نشان می ­دهد.

۲- آزمایش‌ سرولوژی ( آنتی بادی )

آزمایش‌ های سرولوژی بر اساس روش الایزا انجام می‌شود به دنبال دو آنتی‌بادی Anti SARS-CoV-2 IgM و Anti SARS-CoV-2 IgG هستند. برای شناسایی این دو آنتی‌بادی نیاز به خون بیمار و جداسازی سرم می‌باشد. بدن هر شخصی هنگام مبارزه با عفونتی مانند کووید-۱۹ آنتی بادی ها را تولید میکند. در صورتی که فرد به ویروس کرونا مبتلا شده باشد ولی بی‌علامت باشد، این ازمایش مشخص می کند فرد آلوده به ویروس شده است یا خیر ؟

این تست می‌تواند ۴ روز پس از بروز علائم بالینی بیماری کووید-۱۹ مثبت باشد. اگرچه سطوح تجمع این آنتی‌بادی‌ها در هفته سوم افزایش‌یافته و حساسیت این تست بالاتر خواهد بود.

۳- تست کرونا در منزل

آزمایش کرونا زیرنظر مراکز خدمات پزشکی و آزمایشگاه‌های معتبر با رعایت موارد ایمنی و بهداشتی، در منزل و محل کار شما انجام می‌شود. همچنین انجام این آزمایش برای مسافرین بین‌المللی که نیاز به ارائه گواهی سلامت دارند، امکان‌پذیر است.

مقایسه انواع تست های کرونا

در یک تفسیر و مقایسه کلی میتوان تست های صورت گرفته را اینگونه با یکدیگر مقایسه کرد

مقایسه روش های تست کرونا

مقایسه بین انواع مختلف تست کرونا ویروس

تفسیر نتایج آزمایش COVID-19

غالباً نتایج آزمایش PCR ( پی سی آر )  و آزمایش‌ های سرولوژی ( آنتی بادی ) در کنار همدیگر تفسیر می‌شوند. در حالت کلی میتوان نتایج این آزمایش های را اینگونه تفسیر و مورد بررسی قرار داد

تفسیر تست کرونا چگونه است

به خاطر داشته باشید

اولویت با افراد دارای تب، سرفه، تنگی نفس ادامه‌دار ( حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت ) می‌باشد. افرادی که با مبتلایان این بیماری در تماس بوده‌اند نیز ملزم به انجام آزمایش کرونا هستند. داشتن علائم سرماخوردگی نیازی به انجام آزمایش ندارد. در این مواقع باید پس از مشورت با پزشک معالج روش‌های قرنطینه خانگی و استراحت در منزل اعمال شود. حضور بی‌دلیل افراد در آزمایشگاه‌ها سبب تأخیر در خدمات پزشکی برای بیمارانی می‌شود که درگیر بیماری هستند.

در هنگام اپیدمی این بیماری، همهٔ افراد باید برای مراقبت از خود و اطرافیان تلاش نموده و اخبار بیماری را از مراجع قانونی دنبال کنند. افراد باید در این دوران با رعایت نکات بهداشتی محیطی امن را در خانه برای خود و اطرافیان فراهم آورند. داشتن استرس بیش‌ازحد می‌تواند عامل خطرناکی در کاهش ایمنی و مستعد شدن فرد برای ابتلا به کرونا باشد. اغلب افراد مبتلا با رعایت نکات بهداشتی می‌توانند این بیماری را پشت سر بگذارند. در صورت بروز هرگونه علائم از درمان خودسرانه به‌شدت بپرهیزید و از توصیه‌های پزشک بهره ببرید.

بهترین راه پیشگیری و کند کردن روند سرایت این بیماری این است که اطلاعات کافی درمورد ویروس کرونا، علائمی که ایجاد می‌کند و نحوه سرایت آن را به دست آورید و به توصیه‌های بهداشتی عمل کنید. شما می‌توانید با زدن ماسک، شستن دست‌ها یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل و دست نزدن به‌صورت، از خود و دیگران در برابر این ویروس محافظت کنید.

فروشگاه دکتر پلاس