تغذیه پس از واکسن کرونا

تغذیه پس از واکسن کرونا و رعایت برخی نکات به منظور بالا بردن سطح ایمنی بدن از جمله نکاتی است که پزشکان به آن تاکید میکنند . معمولا برای تزریق واکسن، رژیم غذایی خاصی وجود ندارد، اما فرد می‌تواند با مواد غذایی مناسب سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کند تا عوارض و علائم احتمالی پس از تزریق واکسن را به حداقل برساند و از طرفی به عملکرد بهتر واکسن کمک کند.

بنابراین به تغذیه پس از واکسن اهمیت دهید و توصیه‌های تغذیه‌ای را جدی بگیرید. حال امروزه با توجه به وضعیتی که کرونا برای مردم ایجاد کرده است، بسیاری از افراد به انجام واکسیناسیون پرداخته‌اند؛ از همین رو تصمیم داریم در این مقاله درباره تغذیه پس از واکسن کرونا صحبت کنیم.

مواد غذایی که حتما باید پس از واکسن مصرف شوند

رعایت رژیم غذایی مناسب به منظور سالم بودن نوع تغذیه پس از  واکسن کرونا از جمله مواردی است که میتواند به بالا رفتن سطح ایمنی بدن کمک کند ، بنابراین پس از واکسن این نکات را رعایت کنید :

مایعات

هیدراته ماندن یک نکته کلیدی است که باید بعد از واکسیناسیون به خاطر داشته باشید تا بتوانید از حالت تهوع پیشگیری کنید. برای جلوگیری از عوارض جانبی واکسن مثل تب، فرد باید مقدار زیادی آب تا چند روز پس از واکسیناسیون بنوشد. علاوه بر آن، نوشیدن زیاد مایعات به بهبود و تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند. توصیه تغذیه پس از واکسن برای هیدراته شدن بدن، استفاده از میوه‌های آبدار، سبزیجات، سوپ‌های خانگی، آبگوشت، چای ارگانیک و آب‌میوه‌های طبیعی و تازه است.

نوشیدنی‌های خیلی شیرین مانند آب‌میوه‌ با قند افزودنی و شربت‌های شیرین، نوشابه‌های گازدار اصلا توصیه نمی‌شوند، زیرا می‌توانند باعث تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد اختلال در عملکرد بدن ‌شوند. مصرف دوغ بدون گاز و کم‌نمک، شربت‌های خانگی کم شیرین نیز برای تغذیه پس از واکسن مشکلی ندارند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ به دلیل وجود مکمل‌های موجود در آن، باعث تقویت سیستم ایمنی و بهتر شدن فوری حال فرد می‌شود. همچنین خطر بیماری کرونا را کاهش می‌دهد؛ بنابراین یکی از توصیه‌های تغذیه پس از واکسن استفاده از شکلات تلخ است.

سوپ مرغ/سبزیجات

اگر قصد دارید ایمنی خود را تقویت سازید، باید از سلامت روده خود اطمینان حاصل کنید. برای انجام همین کار، می‌توانید سوپ سبزیجات یا سوپ مرغ را در برنامه غذایی خود جای دهید، زیرا سلامت روده شما را افزایش می‌دهد.

کلم بروکلی

در صورت مصرف سبزیجات چلیپایی، مانند کلم بروکلی، بیماری عروق کرونر قابل کنترل و کاهش است. کلم بروکلی را می‌توانید بعد از پخت، به صورت بخارپز یا حتی جوشانده مصرف کنید؛ اما در کل از مصرف این مدل سبزی غافل نشوید، زیرا می‌تواند برای بدن شما بسیار مناسب باشد.

قارچ سیاه و نگرانی بیماران کرونایی از ابتلا به این بیماری حتما بخوانید : قارچ سیاه و نگرانی از ابتلای به آن

بعد از واکسیناسیون این مواد غذایی را بیشتر مصرف کنید

تغذیه پس از واکسن اهمیت فراوانی دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا عوارض احتمالی را رد کنید و دوره سختی نداشته باشید. بر اساس تحقیق‌های انجام شده رعایت یک رژیم غذایی سالم در طولانی‌مدت، پاسخ ایمنی بهتری در بدن ایجاد می‌کند و کمک می‌کند تا علاوه بر مبازره بهتر با عفونت‌ها، بدن پاسخ بهتری به واکسن بدهد.

تغذیه پس از واکسن بهتر است بر مصرف بیشتر غذا‌های طبیعی و تازه مثل سبزی‌ها، میوه‌ها، ماهی‌های چرب، مغز دانه‌ها و آجیل متمرکز شود، زیرا همه این‌ها می‌توانند سبب بهبود عملکرد سیستم ایمنی شوند و باعث شوند تا التهاب کمتری در بدن ایجاد شود.

استفاده از چاشنی‌هایی مثل نعناع، فلفل، زنجبیل، دارچین، زردچوبه، پیاز و سیر در تهیه غذا بسیار توصیه شده، زیرا علاوه بر گرم کردن بدن و کمک به سیستم ایمنی، خاصیت ضدالتهابی نیز دارند.

توصیه‌های تغذیه پس از واکسن کرونا تاکید زیادی بر مصرف غذاهای ضدالتهابی دارد، زیرا باعث می‌شوند تا سیستم ایمنی بتواند عملکرد مناسب خود را داشته باشد. از مواد غذایی با خاصیت ضدالتهابی می‌توان روغن کنجد و روغن‌زیتون، ماهی‌های چرب مانند ساردین، ماهی آزاد، قزل‌آلا، شاه‌ماهی، کپور و روغن کبد ماهی که بیشترین امگا ۳ را دارد، مثال زد.

متخصصین تغذیه همچنین مصرف روزانه ۳ تا ۵ واحد از گروه سبزیجات و ۲ تا ۴ واحد از گروه میوه‌ها را توصیه می‌کنند، زیرا آن‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل سلنیم، روی، ویتامین A و ویتامین C هستند که برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بسیار لازم خواهند بود.

از دیگر توصیه‌های تغذیه پس از واکسن کرونا، مصرف مقادیر کافی از منابع غذایی پروتئین دار به‌طور روزانه است که شامل تخم‌مرغ، انواع حبوبات، گوشت به‌ویژه گوشت سفید مثل گوشت مرغ و ماهی می‌شود. لبنیاتی مثل شیر پنیر، ماست و کشک نیز علاوه بر فسفر و کلسیم، از منابع دیگر تامین پروتئین هستند.

ویتامین D از ویتامین‌هایی به شمار می‌آید که در مواد غذایی به مقدار نیاز بدن وجود ندارد و توصیه شده که بیشتر به صورت مکمل مصرف شود. بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، یک فرد عادی و سالم، باید ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی برای تقویت سیستم ایمنی مصرف کند.

آیا به اهمیت تغذیه پس از واکسن کرونا آگاهی دارید

بعد از واکسیناسیون از مصرف این مواد غذا‌یی پرهیز کنید

از مصرف غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید و در برنامه غذایی خود مصرف غذاهای سبوس‌دار را قرار دهید. غذاهای سبوس‌دار مانند جو دوسر، ذرت، ارزن، برنج قهوه‌ای، کینوا و نان سبوس‌دار در تقویت سیستم ایمنی کمک‌کننده هستند.

از خوردن غذاهای سنگین مانند پنیر خامه‌ای، سس، گوشت، غذاهای سرخ کرده، فست فودها و مواد غذایی بسیار شیرین یا شور خودداری کنید. از مصرف الکل، سیگار کشیدن و نوشیدنی‌های کافئین دار نیز بپرهیزید. از مصرف روغن‌های نباتی نیمه جامد و جامد، روغن‌ها و چربی‌های حیوانی به علت ایجاد و تحریک التهابات پرهیز کنید تا دوره پس از واکسن شما به اتمام برسد.

 

توصیه‌های تغذیه‌ای برای مقابله با عوارض احتمالی واکسن

در صورت احساس بی‌حالی و ضعف پس از واکسن، منابع غذایی حاوی B1، B6 و B12 مثل گوشت، غلات کامل، شیر و تخم‌مرغ و لبنیات و شربت عسل با در نظر گرفتن قند خون در افراد دیابتی و بیماران سرپایی، مصرف کنید، زیرا در کنترل ضعف و بی‌حالی کمک می‌کنند. از دیگر توصیه‌های تغذیه پس از واکسن افزودن زنجبیل، دارچین و سیاه‌دانه به غذا‌ها است.

زمانی که احساس تهوع یا استفراغ دارید تا جایی که می‌توانید از خوردن و آشامیدن دوری کنید. پس از بین رفتن حس تهوع و استفراغ، می‌توانید از کمی مایعات رقیق مثل آب سیب یا ژلاتین، آب مرغ یا گوشت استفاده کنید. پس از گذشت ۸ ساعت از قطع حس تهوع و استفراغ، می‌توانید از غذاهای جامد نیز استفاده کنید، ولی لازم است غذاها کم‌چرب، بی‌بو و کم فیبر باشند؛

از جمله مرغ پخته، عصاره رقیق گوشت، کمپوت سیب بدون شکر، نان تست و برشته، غلات پخته، موز، تخم‌مرغ آب پز و سفت، انواع آب‌میوه و سبزی، سیب‌زمینی، برنج، چوب‌شور، کراکر، شربت و ماست.

همچنین بعد از توقف کامل استفراغ، کودکان بالاتر از ۳ سال و بزرگ‌سالان می‌توانند تکه‌های کوچک یخ را هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در دهان خود قرار دهند و مک بزنند. برای کنترل تهوع می‌توانید از تکه‌های کوچک میوه یخ‌زده یا آب‌میوه‌های رقیق همراه با یخ استفاده کنید. در این شرایط بهتر است تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش و حجم غذا مصرفی در هر وعده را کاهش دهید و هرگز از غذاهای سنگین و پرچرب استفاده نکنید. در هنگام حالت تهوع حتی بوی برخی از غذاها هم می‌تواند باعث استفراغ شود؛

بنابراین از قرار گرفتن در معرض بوی تند غذا‌ها اجتناب کنید. در این زمان توصیه می‌شود که غذاها را خنک و هم‌دما با محیط مصرف کنید. توصیه شده در حالت تهوع از غذا‌ها و خوراکی‌های خشک، نمکی و نشاسته‌ای مانند کراکر، چوب‌شور و سیب‌زمینی استفاده کنید. آب‌نبات‌هایی با طعم لیمو یا نعناع نیز مناسب خواهند بود.

نکات بهداشتی برای انجام تست کرونا خانگی حتما بخوانید : نکات بهداشتی برای انجام تست کرونای خانگی

یکی از توصیه‌های تغذیه پس از واکسن در هنگام مواجهه با اسهال، مصرف موز رسیده است، به دلیل داشتن املاح مفید مثل پتاسیم و فیبر پکتین باعث جذب مایعات بیشتر در روده‌ها و تامین الکترولیت‌های از دست رفته در طول اسهال، می‌شود.

یکی دیگر از مواد غذایی که در این شرایط توصیه می‌شود، برنج سفید است که به‌راحتی در دستگاه گوارش هضم شده و به روده‌ها استراحت داده و موجب قوام دهی بیشتر به مدفوع می‌گردد.

همچنین در زمان اسهال، مصرف نان سفید بهتر و مفیدتر از نان کامل، نان سبوس‌دار و نان قهوه‌ای است، زیرا در دستگاه گوارش راحت‌تر هضم می‌شود. مصرف پوره سیب‌زمینی آب پز یا بخارپز همراه کمی نمک بدون روغن و جوجه آب پز یا بخارپز نیز توصیه شده، زیرا قوام مناسبی ایجاد و علاوه بر آن مواد مغذی لازم در شرایط اسهال را برای بدن تامین می‌کند.

ماست حاوی پروبیوتیک هم می‌تواند کمک‌کننده باشد تا سلول‌های آسیب دیده جدار روده ترمیم شوند. انواع مختلف سوپ‌ها به‌ویژه سوپ مرغ، غذای مناسبی در دوران اسهال هستند، زیرا می‌توانند الکترولیت‌ها، مایعات و مواد مغذی از دست رفته را تامین کنند.

توصیه تغذیه پس از واکسن در صورت بروز یبوست؛ مصرف غلات کامل همراه سبوس فراوان مثل برنج قهوه‌ای، جو دوسر، غلات پرک شده و نان گندم کامل.

انواع حبوبات مانند عدس، نخود و دانه سویا و انواع لوبیا. مغز‌ها مانند بادام، گردو و پسته، مغز تخمه‌ها، بادام‌زمینی و فندق. میوه‌ها مانند انواع سیب، توت، پرتقال و گلابی، انجیر، کیوی، انواع آلو، زردآلو و انگور. انواع دانه‌های گیاهی نظیر خاکشیر، تخم شربتی و اسپرزه همراه با آب یا شربت کم شیرین.

انواع سبزی‌ها مانند بروکلی، هویج، نخودفرنگی، گل‌کلم، کلم‌برگ سفید و قرمز، کاهو، برگ چغندر، سبزی‌خوردن، اسفناج، هویج یا زردک آب پز، به آب پز، شلغم آب پز، کدوحلوایی آب پز، با اضافه کردن کمی عسل و زعفران ساییده. خشکبار به‌ویژه برگه آلو و انجیر خیسانده و آلوبخارا.

توصیه‌های تغذیه بعد از واکسن کرونا در هنگام مواجهه با بی‌اشتهایی، مصرف سبزیجات و میوه‌ها به‌ویژه سیب، پرتقال، انار، لیموترش، انجیر، چای لیمو زنجبیل، انبه و کدوحلوایی، ادویه‌ها و گلپر در غذاها، مغز‌ها و خشکبار شامل فندق، سمنو، شیر برنج با سیاه‌دانه و کمی دارچین، جوانه گندم و جوانه نخود، شله‌زرد با خلال بادام و پسته، گردو، بادام، پسته، نخود و کشمش، توت خشک، مویز و برگه میوه‌ها، استفاده از آرد برنج در انواع سوپ و غذاها است.

جمع‌بندی

در این مقاله به مبحث پراهمیت تغذیه پس از واکسن کرونا پرداختیم و دیدیم که هر کدام از مواد غذایی می‌توانند در چه مواردی کمک کننده باشد. مایعات یکی از مواردی بود که به شدت به آن تاکید شده بود و به‌طورکلی هر ماده غذایی که می‌تواند سیستم ایمنی را قوی کند، در این دوران کمک کننده است. این توصیه‌ها را جدی بگیرید تا سریع‌تر بتوانید این شرایط را طی کنید و پاسخ ایمنی قوی به واکسن دهید.

 

فروشگاه دکتر پلاس