استرس بیماران مطب

استرس بیماران مطب در شرایط های خاص به خصوص در وضعیت اپیدمی بیماری های واگیردا مثل آنفولانزا و کرونا و احتمال ابتلا و انتقال بیماری به آنان باعث به وجود آمدن شرایط وسواس گونه و استرس زا برای آنان شده است . این میزان از استرس به خصوص برای بیماران مطب های دندانپزشکی بیشتر است . دلیل آن هم نگرانی ها و استرس هایی است که بسیار از خود دندانپزشکی و به طور کلی اعمال دندانپزشکی دارند و همین نکته در کنار نگرانی های بیماری های واگیردار مثل کرونا و آنفولانزا این شدت ترس را بیشتر کرده است .

با تمام این موارد و نکاتی که گفته آیا میتوان راهکاری را استفاده کرد تا با آن این میزان از نگرانی و استرس در بیماران را کنترل کرد . این موضوعی است که ما در دکتر پلاس بر آن هستیم تا بررسی و روش های مفیدی را به شما نشان دهیم تا به میزان قابل توجهی این نگرانی ها را کنترل و حتی باعث حس آرامش و امنیت در بیماران مطب خود شوید .

لباس ایزوله

علت ترس و نگران در مطب های دندانپزشکی چیست ؟

شاید در جواب این سوال اولین چیزی که به ذهن ما میرسد ترس از کارهای صورت گرفته بر روی دندان و یا نگرانی از ابزارآلات و صدای آنها باشد ، اما محققان نظر دیگری دارند ، آنان میگویند این دلایل در ظاهر جواب این سوال است ولی در واقعیت موارد دیگری وجود دارد که باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در بیماران میشود . این عوامل عبارتند از :

۱- محصور بودن اتاق مطب

مکان کار غالب دندانپزشک‌ها اتاق‌های کوچک و گاهی بدون پنجره با ابعاد حدودی ۲۵مترمربع است همراه با کار دقیق و پر تمرکز در محیط کوچک دهان. این عوامل هر دو باعث به وجود آمدن نوعی اضطراب و نگرانی در بیماران میشود .

۲- احساس تنهایی در مطب

اینکه بیمار مجبور است در طی درمان روی یک تخت دراز بکشد و تنها باشد و از آن مهم تر امکان صحبت با پزشک را ندارد و همراهی هم با او نیست از جمله عوامل استرس زا برای بیماران است .

۳- نگرانی از نحوه انجام عمل در مطب

مبهم بودن در مورد نحوه درمان و اینکه در طی کار قرار است چه اتفاق هایی برای بیمار بیفتد و توضیح ندادن نوع کار و فعالیتی که قرار است بر روی دندان انجام شود ، میزان درد در حین کار ، صدای دستگاه ها و احساس فشار بر روی فک و اینکه آیا بعد از انجام نتیجه دلخواه را برای وی حاصل میشود یکی دیگر از این عوامل ایجاد استرس بیماران مطب است .

عوامل ایجاد کننده استرس بیماران مطب های دندانپزشکی

۴- زمان درمان

در بسیاری از مواقع بیماران مجبور هستند برای نوبت کاری خود مدت زمان زیادی را در کلینیک ها و حتی مطب های دندانپزشکی به انتظار بمانند و همین مدت زمان باعث ایجاد حس کلافگی و اضطراب در بیماران میشود .

۵- نگرانی از هزینه های درمان

این نکته  که هزینه های درمانی دندانپزشکی جزو یکی از هزینه های گران است بر کسی پوشیده نیست . همین هزینه های بالا باعث ایجاد نگرانی و استرس در بیماران مطب های دندانپزشکی میشود .

۶- بی حصولگی دندانپزشک و منشی

کار متخصصان دندانپزشکی ، دقت و حساسیت بالایی که این کار احتیاج دارد و لزوم انجام کار بر روی دندانها و کسب رضایت مشتریان و مراجعین همه و همه برای دندانپزشک ایجاد کلافگی میکند ، پاسخگویی به مراجعین ، سوالات متعدد و گاه تکراری و توضیح در مورد هزینه ها و گاه برخوردهای از سر کلافگی بیماران نه تنها باعث بیحصولگی در دندانپزشک بلکه برای منشی مطب نیز میشود و همین عدم تمرکز در رفتار میتواند به نوعی برای سایر بیماران احساس حس بی توجهی کند و باعث ایجاد استرس در آنان شود .

آخرین اصلاحات الزامات و ترجیحات در بازگشایی مطب شامل چه نکاتی است حتما بخوانید : آخرین الزامات به منظور بازگشایی مطب های دندانپزشکی

چگونه استرس بیماران مطب را کنترل کنیم ؟

قطعا شما بعنوان مدیر و پزشک در یک مطب و یا کلینیک دندانپزشکی تمامی تلاش و انرژی خود را به کار میبرید تا استرس بیماران مطب را به حداقل رسانده و برای آنان یک محیط امن و آرام را فراهم کنید ، برای این امر پیشنهاد میکنیم این نکات را با دقت مطالعه و آن را به کار ببندید :

۱- اتاق انتطار مطب را به مکانی دلنشین تبدیل کنید.

بیشتر زمانی که بیمار به مطب پزشک مراجعه می کند، در انتظار صدا زدن نام مراجع و رسیدن نوبت او صرف می شود. پس باید طول مدتی که بیمار در اتاق انتظار حضور دارد به زمانی دلنشین تبدیل شود. مثلا صندلی های مناسب، مجلات به روز، وجود نوشیدنی برای پذیرایی، تهویه مناسب و سرگرمی برای کودکان.

۲- برنامه مناسب تلویزیون مطب

بهتر است در زمان حضور بیمار در اتاق انتظار بتواند با تماشای چیزی مانند تلویزیون سرگرم شود ، شاید این نکته برای شما تازگی داشته باشد اما انتخاب برنامه ای غیر مناسب میتواند احساس ایمنی را از بیماران شما بگیرد ، پس نکات زیر را رعایت کنید :

-کانال اخبارمطلقا ممنوع!

بیماران بدون شنیدن اخبار بمباران و حوادث  هم به اندازه کافی عصبانی و ناراحت هستند پس لازم نیست با نشان دادن اخبار حوادث فشار خون آنها را بالا تر ببرید! این زمان اصلا زمان مناسبی برای همدردی با جهان و مشکلات اقتصاد و جنگ نیست!

-مستندات مربوط به طبیعت!

این مورد میتواند گزینه خوبی باشد اما بشرط اینکه مستند درباره مرگ و انقراض غزال ها یا  حمله خرس های ترسناک نباشد! حتما یک مستند مناسب و لذت بخش از طبیعت برای نمایش دادن انتخاب کنید.

استرس بیماران مطب در شرایط اپیدمی بیماری های واگیر دار

-نمایش فیلم و سریال ممنوع!

قطعا در حساس ترین نقطه فیلم یا قسمتی جذاب از فیلم فرارسیدن زمان ویزیت دکتر بدترین اتفاق ممکن است ! یا اینکه آنقدر غرق تماشای فیلم میشود که صدای منشی یا پرستار مطب و یا کلینیک دندانپزشکی را هنگام خواندن اسم متوجه نشود!

-نمایش صحبت های کارشناسان

میتواند خوب باشد اما بشرط آنکه احساسات بد بیمار را بدتر نکند. آنگونه نباشد که حس کنید یک قاضی دائم دارد بر سر بیمار شما فریاد میزند و اشتباهاتش را به او گوشزد میکند.

۳- از سیستم روشنایی مناسب استفاده کنید.

مراجعین و بیماران شما زمانی که وارد مطب یا کلینیک شما میشوند، قبل از هر احساس دیگری، فضا را “می بینند” پس چرا بهترین صحنه و نورپردازی را برایشان ایجاد نکنیم؟ دقیقا یکی از مهمترین زمانهایی که شما میتوانید احساس خوشآیندی را برای بیمارانتان ایجاد کنید لحظه ی ورود آنها به مطب و سالن انتظار می باشد.

ترجیحا چراغ هایی که دارای نور گرم باشند برای سالن انتظار و پذیرش مناسب ترند.در این صورت مطب شما احساس گرمی و دنجی را برای بیماران القا می کند و همچنین آرامش بیشتری برای آنها دارد و به کاهش استراس آنها کمک می کند.

۴- با بیماران که زیاد به شما مراجعه می کنند خاص رفتار کنید.

در همه کسب و کارها مشتریانی که به صورت مداوم مراجعه می کنند جزء مشتریان ویژه شمرده می شوند و خدمات طراز اول را دریافت می کنند. ما به شما بعنوان مدیریت مطب و یا کلینیک دندانپزشک پیشنهاد میکنیم ، شما نیز در هنگام مراجعه بیماران قدیمی با آنها به صورت ویژه برخورد کنید. برای مثال می توانید با او احوالپرسی گرم تری داشته باشید.

عوامل کاهش دهنده اضطراب بیماران مطب های دندانپزشکی

۵-زمان انتظار بیمار را مشخص کنید

انتظار برای رسیدن نوبت و ملاقات پزشک، بخشی از پروسه درمان است. بهتر است که سیاست مدیریت مطب این باشد مدت زمانی که بیمار باید برای ملاقات پزشک در اتاق انتظار به سر ببرد را خیلی شفاف با او در میان بگذارید.  هیچ جمله ای برای بیمار پر معنی تر از این جمله نیست که به او بگویند ” دکتر در اسرع وقت شما را خواهد دید “.  این جمله بیشتر شبیه به یک جمله سرکاری است!

البته که همه ما میدانیم که انتظار بخشی از پروسه درمان است اما با واژه های دقیق تر میتوان با صداقت اطلاعات در اختیار مراجعین بگذاریم.

  • به جای « فقط یک دقیقه دیگه » بگوییم: «۲۰ دقیقه دیگر باید منتظر بمانید »
  • به جای «بزودی » بگوییم «یک ساعت دیگر طول خواهد کشید »
  • به جای « در اسرع وقت که بتونیم » بگوییم « تا وقتی که عمر شما کفاف بدهد باید منتظر انجام این کار باشید »

۶- پوشش پرسنل

شما بعنوان مدیر یک کلینیک دندانپزشکی و یا پزشک یک مطب باید یک پوشش مناسب و ایده آل که هم جدید و زیبا باشد هم رسمیت مطلوبی داشته باشد  برای پرسنل مطب در نظر بگیرد. پوشیدن لباس های  غیررسمی شاید حس خوشایندی را القا نکند و این بخاطر وجود مد های عجیب و غریب و تنوع لباس است . انتخاب یک پوشش مناسب و ایده آل که هم جدید و زیبا باشد هم رسمیت مطلوبی داشته باشد در مراکز درمانی ضرورت دارد. استفاده از رنگ های مناسب هم برای انتخاب لباس کارکنان را نیز حتما به خاطر داشته باشید .

لوازم یکبار مصرف چه کاربردی در مطب دندانپزشکی دارد حتما بخوانید : ضرورت استفاده از لوازم یکبار مصرف در مطب های دندانپزشکی

۷- با بیماران با آرامش برخورد کنید

سوالاتی که برای تشکیل پرونده لازم است و یا نحوه دستخط و غلط های احتمالی در نوع نوشتار ممکن است به آنان احساس ناخوشایندی بدهد ، این نکته که شما قطعا از کار و فعالیت روزانه خسته هستید قابل درک است ولی تلاش کنید با مراجعین خود با آرامش و محبت رفتار کنید تا آنان احساس آرامش و راحتی داشته باشند .

۸- از ابزار جدید استفاده کنید

ما امروزه در عصری زندگی میکنیم که مردم حتی در یخچال خود از تکنولوژی وای فای استفاده میکنند و هواپیماهای بدون سرنشین وارد زندگی آنها شده است. شما هم از تکنولوژی جا نمانید!  استفاده از ابزارهای جدید پزشکی که تماس کمتری با بیمار دارد میتواند بسیار مفید و جالب به نظر بیاید.

به خاطر داشته باشید

مطب یا کلینیک دندانپزشکی مکانی است که کادر پزشکی بخش مهمی ‌از روز خود را در آن می‌گذرانند، بنابراین طراحی داخلی و چیدمان وسایل درون این فضا، همچنین رنگ‌هایی که برای وسایل و دیوارها استفاده می‌شود و نورهایی که در نورپردازی محیط استفاده می‌شود در ایجاد روحیه‌ای شاد برای ایشان و بیمارانشان مؤثر است.

بیماران معمولاً مدتی را در اتاق ملاقات یا روی یونیت دندان‌پزشکی در مطب سپری می‌کنند، بنابراین طراحی محیطی راحت و تمیز می‌تواند در ارزیابی آن‌ها درباره خدماتی که در مطب دریافت می‌کنند، مؤثر باشد. علاوه بر این، طراحی محیط داخلی درمانگاهها با توجه به شرایط روحی کادر درمانی ، در حفظ روحیه شاد ایشان مؤثر خواهد بود و از خستگی و کسالت کار طولانی در یک محیط بسته می‌کاهد.

فروش محصولات محافظتی پزشکی