ویتامین D برای مقابله با کرونا

ویتامین D و نقش آن در تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله پیشگیری در مقابل بیماری های حاد تنفسی و در شرایط کنونی نه تنها کشور بلکه کل جهان و تلاش متخصصان به منظور مقابله با ویروس کرونا استفاده از این مکمل غذایی تاکید شده است . تاکید مکرر بر تداوم اجرای استفاده از این مکمل غذایی در گروه های سنی بر اساس برنامه کشوری و آگاه سازی اقشار مختلف جامعه به منظور آموزش نحوه صحیح استفاده از این مکمل غذایی و پرهیز از زیاده روی و استفاده غیر اصولی باعث شده توصیه هایی در این مورد این مکمل غذایی باشد .

توصیه های مهم در استفاده ویتامین D و بیماری کرونا

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بخشنامه ای مهم در زمینه نحوه استفاده از مکمل غذایی ویتامین D را توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه تدوین کرده است ، بر طبق این بخشنامه توصیه های زیر مهم و قابل توجه است :

  • با توجه به شیوع بالای کمبود این مکمل در جامعه ، قبل از ارائه مگادوز یا دوز پیشگیری (ماهی یک عدد مکمل) در حال حاضر لزومی به اندازه گیری سطح سرمی این ویتامین نیست .
  • این مکمل بعنوان ویتامین محلول در چربی دارای نقش های متعددی در بدن است ، از جمله شرکت در متابولیسم کلسیم و فسفر در سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی
  • کمبود این ویتامین در بروز بیماریهای غیرواگیر ، از جمله سرطان ، بیماری های قلبی-عروقی ، دیابت و بیماری های خودایمنی دیده شده است .
  • از جمله راهکارهای پیشگیری و کنترل کمبود ریز مغذی ها در سیستم بهداشتی درمانی کشور : مکمل یاری ، غنی سازی مواد غذایی و آموزش و اصلاح الگوی غذایی جامعه
استفاده از هر یک از انواع ماسک ها به منظور حفظ سلامتی لازم است حتما بخوانید : انواع ماسکهای موجود در بازار ایران کدام است ؟

چگونه میتوان این ویتامین را دریافت کرد ؟ 

ویتامین D را میتوان از سه منبع دریافت کرد :

  1. تولید در داخل بدن از طریق قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید
  2. مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی این ویتامین
  3. مصرف مکمل

جدول ۱ – مقادیر مورد نیاز روزانه ویتامین D بر حسب گروه سنی و فیزیولوژیک

مقادیر مورد نیاز روزانه ویتامین D بر حسب گروه سنی و فیزیولوژیک

جدول ۲ – طبقه بندی کفایت ۲۵ دی هیدروکسی ویتامین D3 سرم

طبقه بندی کفایت 25 دی هیدروکسی ویتامین D 3 سرم

با توجه به اینکه کمبود این ویتامین مطابق جدول شماره ۲ در حال حاضر از مشکلات شایع در کشور به شمار میرود . به طوری که شیوع کمبود این ویتامین از حدود ۲۴ درصد در کودکان ۲۳-۱۵ ماهه تا ۸۶ درصد در مادران باردار متغیر است و این کمبود در شهرها یشتر از مناطق روستایی در همه گروه های سنی دیده میشود . بنابراین برنامه مکمل یاری مطابق جدول شماره ۳ در حال اجرا در کشور میباشد .

۳- برنامه کشوری مکمل یاری ویتامین D

برنامه کشوری مکمل یاری ویتامین D

  • مکمل های تجویز شده از طریق سیستم بهداشتی درمانی تامین کننده بخشی از نیازها میباشد و مابقی باید از طریق منابع غذایی حاوی کلسیم (شیر ، لبنیات ، انواع کلم ، حبوبات و .. ) و ویتامین D (ماهی های چرب ، لبنیات ،زرده تخم مرغ و … ) تامین شود
  •  بالاترین سطح دریافت قابل تحمل ویتامین D  برحسب گروه سنی و فیزیولوژِک برای بزرگسالان روزانه ۴۰۰۰ واحد بین المللی و برای کلسیم نیز معادل ۲۵۰۰ میلی گرم در روز تعیین شده است . مصرف مقادیر بیشتر از ۱۰/۰۰۰ واحد بین المللی در روز در طولانی مدت میتواند موجب مسمومیت شود .
  • مصرف همزمان مکمل ۵۰ هزار واحد از این ویتامین با قرص کلسیم D  بدون اشکال بوده و در محدوده ایمن از نظر دریافت این ویتامین قرار دارد . مکمل کلسیم همراه یا بعد از غذا میل شود .
  • برای پیشگری از کمبود این ویتامین در زنان باردار لازم است مطابق با دستورالعمل مکمل یاری روزانه مادران بارداد (۱۰۰۰ واحد روزانه) اقدام گردد .
  • با توجه به این که نوع تزریقی این ویتامین ، زیست دسترسی خوبی ندارد لذا در سطح پیشگیری از کمبود این ویتامین ، شکل تزریقی آن توصیه نمیشود .

علایم مسمومیت با این مکمل غذایی

در مسمومیت حاد با این ویتامیت ، افزایش کلسیم خون ایجاد میشود  مصرف نسبتا بالا و طولانی مدت این ویتامین ممکن است باعث ایجاد سختی عروث شود . در صورت مصرف نادرست و بیش از حد مجاز این ویتامین به صورت سهوی و یا عمدی ، بروز عوارضی مانند یبوست ، ضعف ، خستگی ، خواب آلودگی ، سردرد ، کاهش اشتها ، خشکی دهان ، طعم آهن در دهان ، تهوع ، تکرار ادرار و کاهش وزن و استفراغ نیز گزارش شده است .

انواع-ماسک

به خاطر داشته باشید از آنجایی که مرجع تصمیم در اجرای برنامه بهداشتی درمانی ، سازمان جهانی بهداشت میباشد ، مراتب جهت رفع شایعات و دستور العمل ها مبنی بر افزایش و یا قطع مصرف این مکمل در شرایط کنونی جهت پیشگیری و کنترل کرونا به شرح زیر است .

مصرف مکمل ویتامین D در ارتباط با بیماری ویروس کرونا :

در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت هیچگونه توصیه جدیدی مبنی بر مصرف این مکمل به منظور پیشگیری از بیماری های تنفسی ارائه نکرده است . براساس آخرین مطالعات متا آنالیز در سایت سازمان جهانی بهداشت ، تاثیر مصرف مکمل ویتامین D  بر روی بیماری های عفونی از جمله بیماری های تنفسی در کودکان نشان داده نشده است که مصرف این مکمل در پیشگیری و کنترل عفونت های حاد تنفسی موثر است و این تاثیر مثبت در افرادی که این ویتامین سرم آنها کمتر از ۲۵ نانومول برلیتر بوده ، بیشتر مشاهده شده است . همچنین تجویز این مکمل در دوزهای بالا تاثیر کمتری به همراه داشته است .

آیا سیستم مدیریت مشتریان برای مطب دندانپزشکی لازم است حتما بخوانید : سیستم مدیریت مشتریان چه کاربردی دارد

راهکار درمانی ، کنترل و پیشگیری از کمبود ویتامین D

برای بیماران با میزان سرمی ویتامین D  کمتر از ۱۰ نانوگرم در میلی لیتر ، روشهای معمول با تجویز پزشک به شرخ زیر میباشد .

  1. دوز ۵۰.۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین D به صورت خوراکی یکار در هفته برای بزرگسالان به مدت ۸ هفته و سپس مطابق برنامه کشوری ، ماهانه یک عدد پرل ۵۰.۰۰۰ واحدی ادامه یابد.
  2. دوز ۵۰.۰۰۰ واحد بین المللی این ویتامین به صورت خوراکی یکبار در هفته برای نوجوانان سنین ۱۲ تا ۱۸ به مدت ۶ هفته و سپس مطابق برنامه کشوری ، ماهانه یک عدد پرل ۵۰.۰۰۰ واحدی ادامه یابد .

هدف رساندن سطح این ویتامین (۲۵ دی هیدروکسی ویتامین D3 سرم) به بالاتر از ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر میباشد .

 

منبع : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

 

فروشگاه دکتر پلاس