واکسن کرونای روسیه

واکسن کرونای روسیه که تنها بعد از گذشت ۴۲ روز از آزمایش آن رسانه ای شد سر و صدای بسیاری را در محافل مختلف کل دنیا به پا کرده است . تولید این واکسن که در مسابقه‌ که برای ساخت نخستین واکسن کرونا به راه افتاده، توسط روسیه مطرح و باعث ایجاد پرسش های بسیار زیادی در مورد نحوه آزمایشات و تولید این محصول شده است . این ادعا در یک جلسه ویدئو کنفرانسی توسط ولادیمیر پوتین رسانه ای شد و در این نشست خبری ادعا کردند که واکس کرونا را تولید کرده اند .

آیا به واکسن کرونای روسیه میتوان اعتماد کرد ؟

با اینکه رئیس جمهوری روسیه گفته بود واکسن اسپوتنیک پنج همه ی آزمایش ‌های مهم و پراهمیت را پشت سر گذاشته اما به نظر می‌رسد دست‌کم در حوزه آزمایش گسترده بالینی که فاز سوم تولید واکسن است،ادعای پوتین درست نیست.

با وجود اینکه درباره میزان آنتی‌ بادی موجود در بدن پس از زدن واکسن هم شک و تردید های جدی و مهمی وجود دارد. بر اساس اسناد ارائه‌ شده از سوی موسسه پژوهشی گامالیا به عنوان تولید کننده واکسن کرونای روسیه در مسکو، بسیاری از گیرندگان واکسن ادعایی با پیامدهای شدید جانبی مواجه شده‌اند که به دلیل محدود بودن نمونه‌ ها نمی‌توان درباره آن واکنش مناسب داشت؛ موردی که پوتین هم درباره تزریق واکسن به دختر خود اعتراف کرده و گفته بود او صرفا تب داشته است.

ارائه خدمات پزشکی در محل و دستورالعمل اجرایی آن حتما بخوانید : دستورالعمل اچرای خدمات پزشکی در محل در مقابل با کرونا

پیامد و نشانه های واکسن تولید شده در افراد

پیامد ها و نشانه های واکسن کرونای روسیه ازبین ۳۸ فرد سالم بزرگسال که واکسن روی آنها آزمایش شده، ۱۴۴ پیامد منفی پدید آمده است؛ میانگین تقریبی چهار مورد عوارض ناشی ازدریافت واکسن کرونا در هر فرد مشاهده شده است.

ورم، درد، گرمازدگی و خارش در محل تزریق از عوارض نرمال نسخه ی روسی واکسن کرونا بوده و در داوطلبان عوارضی چون ضعف و ناتوانیعمومی، تب، کاهش اشتها، سردرد، دل‌پیچه، سوزش گلو، گرفتگی بینی و آبریزش بینی هم گزارش شده است. آزمایش‌ها نشان داد در روز ۴۲ پساز دریافت واکسن میزان آنتی‌بادی تولیدشده در بدن داوطلبان کمتر از میانگین بوده است.

آیا به واکسن کرونای روسیه میتوان اعتماد کرد ؟

اگر از همه این موارد هم فاکتور بگیریم ، بحث عجیب‌ تر آن است که واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال قابل استفاده نیست چون بین داوطلبان کسی در این بازه‌های سنی وجود نداشته است. همچنین زنان باردار و کسانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند نمی‌توانند و نباید از واکسن روسی کرونا استفاده کنند.مورد دیگر نیز اینکه درباره تداخل با داروهای دیگر هم هنوز آزمایشی انجام نشده است.

واقعیت ها در مورد نحوه آزمایش واکسن ها

در تازه‌ترین گزارش سازمان جهانی بهداشت از ۲۸ واکسن کرونا که در سرتاسر جهان در حال طی مراحل ارزیابی بالینی است، نشان می‌دهد که واکسن موسسه تحقیقاتی «نیکلای گاملیا» در مرحله نخست ارزیابی قرار داشته و بدون طی دو مرحله بعدی از سوی روسیه به طور رسمی ثبت شده است. بر پایه گزارش سازمان جهانی بهداشت، واکسن مرکز ملی اپیدمولوژی و میکروبیولوژی روسیه به نام «نیکلای گاملیا» تاکنون در قالب مرحله نخست ارزیابی بر روی دو گروه ۹ نفره و یک گروه ۲۰ نفره آزمایش شده است.

این گزارش حاکیست که در حال حاضر تنها سه واکسن اروپایی و آمریکایی دانشگاه آکسفورد، شرکت مُدرنا و بیون‌تک در حال گذراندن مرحله سوم ارزیابی بالینی خود هستند. همچنین سه واکسن چینی نیز در حال طی مرحله سوم ارزیابی خود قرار دارند.

ویژگی های ماسک جراحی 3 لایه حتما بخوانید : ویژگی های ماسک ۳ لایه جراحی

به گزارش یورنیوز دانشمندان معتقدند، تشخیص این که یک واکسن موجب فعال‌سازی سیستم ایمنی بدن در مقابل یک ویروس می‌شود یا خیر، نیاز به سه مرحل آزمایش دارد که مرحله نخست آن با تعداد محدودی داوطلب دریافت واکسن انجام می‌شود ولی در مرحله دوم واکسن به صدها نفر تزریق می‌شود و برای اثبات کارآیی و ایمنی آن.

این نکته در مورد واکسن کرونای روسیه را نمیتوان نادیده گرفت

کارشناسان از سرعت کار روسیه برای تولید واکسن کرونا نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند. آنها می‌گویند ممکن است برخی مراحل لازم و ضروری در مسیر آزمایش و ثبت واکسن طی نشده باشند. این واکسن پس از کمتر از دو ماه آزمایش روی انسان ثبت شده است.

این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی احتمال نادیده گرفتن مقررات و ضوابط در تولید واکسن کرونای روسیه را مطرح کرده و از روسیه خواسته بود دستورالعمل‌های بین‌المللی برای تولید واکسن کرونا را رعایت کند. به همین منظور و با توجه در ابهام بودن بسیاری از نکات بطور قطع نمیتوان گفت که واکسن روسی کرونا قابل اعتماد است یا خیر .

در حال حاضر و قبل از تاییدیه رسمی کارشناسان در مورد این واکسن و سایر واکسن ها بهترین توصیه برای در امان ماندن از این بیماری در خانه ماندن ، شست و شوی مرتب دستان با آب و صابون ، استفاده از مواد ضدعفونی کنند معتبر و از همه مهم تر استفاده از ماسک به خصوص در محیط های شلوغ و سرپوشیده . با رعایت همین نکات ساده میتوان بطور قابل توجهی از درصد انتقال این بیماری به سایرین را کاسته و به قطع زنجیره انتقال این بیماری کمک کرد .

فروشگاه دکتر پلاس