نحوه استفاده صحیح از ماسک

نحوه استفاده صحیح از ماسک و چگونگی قرارگیری آن بر روی صورت از جمله نکاتی است که باید به منظور حفظ سلامتی و جلوگیری از انتقال و گسترش بیماری های واگیردار به خصوص بیماری هایی مثل آنفولانزا و کرونا که درجه خطر بالایی دارند ، بسیار ضروری است . به همین دلیل است که ما در گروه دکتر پلاس بر آن شدیم تا نحوه صحیح استفاده و چگونگی قرار گیری انواع ماسک ها بر روی صورت و چرایی علت مهم بودن یادگیری این نکات را با شما در میان بگذاریم ، با ما در این مقاله همراه باشید .

چرا باید از ماسک استفاده شود ؟

در شرایط اپیدمی بیماری های واگیردار رعایت بهداشت و مراقبت های بهداشتی لازم و ضروری است ، از جمله روش های انتقال در اکثر بیماری های واگیردار ، انتقال از طریق تنفس است به همین منظور کلیه پرسنل درمانی و خدماتی در مطب ها و کلینیک های پزشکی و دندانپزشکی باید هنگام مراقبت از بیمار برای جلوگیری از انتقال بینری از طریق تنفس و یا ترشحات و مایعات و یا خون از بدن بیمار به پزشکان و کادر درمانی باید از ماسک استفاده کرد .

انواع ماسک

ماسک ها معمولا حفاظت کامل در برابر آئروسل های کوچک ذره یا کتر از ۵ میکرون استفاده میشود ، البته برای مراقبت از این حجم از ذرات بهتر است از ماسک های تنفسی که با قابلیت فیلترینگ بالا مثل N95 و سری ماسک های FFP استفاده کرد . اما آشنایی با نحوه استفاده صحیح از ماسک ها را باید به کلیه کارکنان آموزش داد تا از خطرهای احتمالی جلوگیری کرد .

نحوه استفاده صحیح از ماسک چگونه است ؟

برای استفاده از انواع مختلف ماسک ها بهتر است مراحل قرارگیری ماسک روی صورت را به درستی بدانید و استفاده صحیح از ماسک ها را بدانید برای این کار مراحل زیر را انجام دهید .

۱- دستان خود را تمیز کنید:

قبل از لمس ماسک تمیز ، دستان خود را با آب و صابون کاملاً بشویید. باید دستان خود را  حداقل ۲۰ ثانیه بشویید.  همیشه از یک حوله کاغذی تمیز برای خشک کردن دستان خود استفاده کنید و سپس آن حوله کاغذی را درون سطل زباله بیندازید. قبل از اینکه آن را دور بیندازید ممکن است بخواهید از آن حوله کاغذی استفاده کنید تا پس از شستن دستان خود ، در را باز و بسته کنید.

آیا میتوان ضدعفونی کردن ماسک ها را مورد اطمینان دانست حتما بخوانید : ضدعفونی کردن ماسک امکان پذیر است

۲- ماسک را بررسی کنید:

هنگامی که یک ماسک جدید را از جعبه درمی آورید ، آن را چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه نقص ، سوراخ و پارگی در ماسک وجود ندارد. اگر ماسک دارای نقایص ، سوراخ و شکاف است ، آن را دور ریخته و ماسک جدید (استفاده نشده) دیگری را انتخاب کنید.

۳- قسمت بالای ماسک را به درستی تنظیم کنید:

برای اینکه ماسک تا حد ممکن به پوست شما نزدیک شود ، قسمت بالای ماسک دارای لبه خمیده اما محکم خواهد بود که می تواند در اطراف بینی شما قرار گیرد. قبل از استفاده از ماسک روی صورت خود اطمینان حاصل کنید که این قسمت به سمت بالا قرار دارد. 

۴- از طرف مناسب ماسک به سمت بیرون اطمینان حاصل کنید:

قسمت داخلی بیشتر ماسک های پزشکی به رنگ سفید است ، در حالی که قسمت بیرونی دارای نوعی رنگ است. قبل از استفاده از ماسک بر روی صورت خود ، اطمینان حاصل کنید که قسمت سفید ماسک به سمت صورت شما باشد. 

۵- ماسک را روی صورت خود قرار دهید:

انواع مختلفی از ماسک های پزشکی موجود است که هر کدام روش های مختلفی برای اتصال ماسک به سر شما دارند.  

حلقه گوش :

برخی از ماسک ها دارای ۲ حلقه گوش در دو طرف ماسک هستند. این حلقه ها به طور معمول از یک ماده الاستیک ساخته شده اند تا بتوان آنها را کشید. این نوع ماسک را توسط حلقه ها بردارید ، ۱ حلقه را دور یک گوش قرار دهید و سپس حلقه دیگر را در اطراف گوش دیگر خود قرار دهید.

گره ای یا بندی :

برخی از ماسک ها با تکه های پارچه ای که به پشت سر شما گره خورده است ، ارائه می شود. بیشتر ماسک ها با بندهای بالایی و پایینی همراه هستند. ماسک را به وسیله بندهای بالا بلند کنید ، بندها را در پشت سر خود قرار دهید و آنها را به هم وصل کنید.

نواری :

بعضی از ماسک ها دارای ۲ بند الاستیک هستند که در پشت و اطراف پشت سر شما قرار دارند . ماسک را جلوی صورت خود نگه دارید ، بند بالا را بالای سر خود بکشید و آن را در اطراف تاج سر خود قرار دهید. سپس باند پایین را بالای سر خود بکشید و آن را در پایه جمجمه قرار دهید.

۶- قطعه بینی را تنظیم کنید:

اکنون که ماسک پزشکی روی سر و صورت شما قرار گرفته است ، از انگشت اشاره و انگشت شست خود استفاده کنید تا قسمت خمیده لبه بالای ماسک را در اطراف پل بینی خود بچسبانید. 

نحوه استفاده صحیح از ماسک چگونه است

۷- در صورت لزوم باند پایین ماسک را گره بزنید:

اگر در حال استفاده از ماسک با بندهایی هستید که در قسمت بالا و پایین گره خورده است ، اکنون می توانید باند پایین را در زیر پایه جمجمه خود ببندید. از آنجا که تنظیم قطعه بینی می تواند بر روی مناسب بودن ماسک تأثیر بگذارد ، بهتر است بعد از تنظیم قسمت بینی بندهای پایین را ببندید. اگر تسمه های پایین را قبلاً به هم گره زده اید ، شاید در صورت لزوم مجبور شوید دوباره آنها را محکم تر کنید.

ماسک را به صورت و زیر چانه خود بچسبانید. پس از آنکه ماسک کاملاً ایمن شد ، آن را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که صورت و دهان شما را پوشانده است ، و لبه پایینی زیر چانه شما قرار دارد.

نحوه استفاده صحیح از ماسک های N95

ماسک های N95 از سری ماسک های تنفسی با فیلتراسیون بالا و قابل قبولی است که در میان ماسک های تنفسی موجود در حال حاضر توانسته جایگاه بالاتری نسبت به سایر انواع ماسک های تنفسی را برای خود بدست آورد . نام گذاری N95 بر این اساس استوار است که وقتی که این ماسک ها تحت تست قرار می گیرند باید حداقل ۹۵ درصد از ذرات بسیار کوچک (۰٫۳ میکرون) را فیلتر کنند.

به طور کلی در مواجهه با هر بیماری که نیاز به رعایت احتیاط هوایی (Air born Precautions) دارد و یا زمان انجام پوسچرهای تولید کننده آئروسل (مانند ساکشن و انتوباسیون) هر بیماری که نیاز به رعایت احتیاطات قطرات (Droplet Precautions) دارد استفاده از ماسک N95 الزامی است.

نحوه استفاده از صحیح ماسک های N95 بصورت زیر است :

۱- قبل از استفاده از این ماسک و سایر ماسک ها به عنوان مرحله اول حتما دستان خود را با آب و صابون و همچنین ماده ضدعفونی کننده تمیز و استریل نمایید .

۲- قسمت پشت (خارجی) ماسک را در کف دست قرار داده بصورتی که قسمت بینی در نوک انگشتان شما قرار گیرد و بندهای ماسک بطور آزاد در زیر دست شما آویزان باشد .

۳- ماسک تنفسی را زیر چانه خود قرار دهید بطوری که قسمت بینی آن به سمت بالا باشد .

۴- بند بالایی ماسک را با دستی که آزاد است به بالا و پشت سر خود بکشید ، بند پایینی را نیز به بالا کشیده و نزدیک گردن و زیر گوش خود قرار دهید .

۵- انگشتان دو دست را روی فلز قسمت بینی قرار دهید ، قسمت بینی را روی بینی خود قرار داده و فشار دهید .

محلول های ضدعفونی

نکته مهم این که استفاده از یک دست منجر به کاهش موثر بودن قالب دهی و نحوه قرارگیری ماسک بر روی بینی میشود . پس حتما با دو دست این کار را انجام دهید.

آزمایش نشتی داشتن ماسک های N95

نکته نهایی مهم در استفاده صحیح از ماسک های تنفسی N95 ایمنی آنها از عدم نشت و ورود هرگونه آلاینده مضر است به همین منظور باید سالم بودن این ماسک را مورد آزمایش قرار دهید . کنترل نشتی ماسک شامل دو مورد مثبت و منفی است که با هم آن را بررسی میکنیم :

۱- کنترل نشتی مثبت :

برای این کار بسرعت هوا را بیرون دهید یعنی انجام سریع عمل عمل بازدم . فشار مثبت در داخل ماسک تنفسی برابر با عدم نشت ماسک است ، اگر نشتی وجود داشته باشد موقعیت ماسک را تنظیم کنید و یا بندها را بکشید و این عمل را مجددا انجام دهید تا زمانیکه این ماسک تنفسی بطور اصولی و محکم روی صورت شما قرار گیرد .

۲- کنترل نشتی منفی :

در این کنترل بطور عمیق نفس بکشید یعنی همان عمل دم عمیق . در این حالت اگر نشتی وجود نداشته باشد ، فشار منفی باعث چسبیدن ماسک به صورت میشود . نشتی منجر به از دست دادن فشار منفی در ماسک شده و باعث ورود هوا از طریق منافذ نشتی میگردد .

این کار را هرگز انجام ندهید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در صورت احساس ناراحتی هنگام استفاده از ماسک این است که آن را زیر بینی خود می‌کشند یا کاملاً از صورت خود پایین آورده و زیر چانه‌هایشان قرار می‌دهند تا کمی راحت نفس کشیده و استراحت کنند.

به گفته متخصصان پس از پوشیدن ماسک و خروج از خانه به هیچ وجه نباید به ماسک خود دست بزنید و آن را جابه‌جا کنید. اگر فکر می‌کنید استفاده از ماسک شما را با مشکل مواجه کرده و اذیت‌تان می‌کند، بهتر است از ابتدا از ماسک استفاده نکنید.

تب سنج لیزری در تشخیص سریع تب بسیار مفید است حتما بخوانید : تب سنج لیزری برا تشخیص بیماری کرونا مفید است

برای حفظ سلامتی خود این نکات را نیز به خاطر بسپارید :

ماسک ها به میزان صد در صد از بیماری پیشگیری نمی‌کند و استفاده صحیح از ماسک ها بسیار ضروری است ولی برای جلوگیری از بیماری باید حتماً اقدامات بهداشتی دیگری را رعایت کنید که عبارتند از:

  • فاصله بیشتر از یک متر و نیم با افراد به خصوص در مکان‌های عمومی و مکان‌هایی که رعایت فاصله اجتماعی دشوار است.
  • گرفتن دستمال جلوی دهان هنگام سرفه و عطسه و فاصله گرفتن از فردی که عطسه و سرفه می‌کند.
  • شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون یا ضدعفونی کردن دست‌ها با آب و الکل ۶۰ درصد
  • هنگام بیماری حتما باید در منزل ایزوله شوید، استراحت کنید و از رفتن به بیرون خودداری کنید.
  • تغذیه سالم برای تقویت سیستم ایمنی و تسریع روند بهبودی در دوران اپیدمی کرونا بسیار مهم است.
  • همیشه قبل و بعد از پوشیدن ماسک، دستان خود را با آب و صابون بشویید یا با مایع مخصوص ضدعفونی کنید.
  • هنگام پوشیدن و در آوردن ماسک به قسمت پوشش پارچه‌ای جلوی ماسک دست نزنید و بند‌ها یا کش آن را گرفته و از صورت خود بردارید.
  • ماسک را زمانی که داخل خانه هستید بپوشید و در بیاورید، چرا که محیط آسانسور‌ها و راه‌پله‌ها می‌توانند مناطقی با آلودگی بالا باشند.
  • ماسک‌های پارچه‌ای خود را به طور روزانه شسته و تمیز کنید و سپس آن‌ها را در محیط خشک قرار دهید.
  • ماسک‌ها محافظت محدودی دارند و با وجود استفاده از آن‌ها باید فاصله خود را با دیگران حفظ کرده و دست‌های خود را مرتب بشویید.
  • فراموش نکنید در صورتی که حتی خودتان از ماسک استفاده کنید، نمی‌توانید تاثیرات دیگران بر شیوع ویروس کرونا را خنثی کنید و از همین رو رعایت تمامی نکات ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

فروش محصولات محافظتی پزشکی