ماسک N95

ماسک N95 ، از جمله ماسک های ایمنی است که با شیوع ویروس کرونا بیشتر از قبل استفاده و دانستن در مورد اینکه آیا واقعا در مقابله با ویروس کرونا میتوان به آن اعتماد کرد یا خیر نه تنها در میان اقشار مختلف جامعه ، بلکه در میان کادر درمانی و پزشکی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و همگان را بر این واداشته است که در مورد این ماسک و سایر ماسک هایی که بعنوان یک محافظ برای جلوگیری از انتقال ویروس استفاده میشوند نیز بررسی شود .

البته این نکته را نباید فراموش کرد که هرچند استفاده از ماسک ها در محافظت و انتقال ویروس میتواند به ما کمک قابل توجهی را داشته باشد ولی رعایت اصول و نکات مراقبتی و دستور العمل هایی که از طرف وزارت بهداشت و درمان به منظور جلوگیری و قطع زنجیره ویروس کرونا ابلاغ میشود و تحت عنوان پروتکل های مراقبتی در موارد اورژانسی است را باید به دقت و با حساسیت بالا انجام داد تا بتوان هرچه سریع تر این بیماری را در کشور محار کرده و سلامت و ایمنی را به جامعه خود بازگردانیم ؟

ماسک  N95  را بشناسید ؟

یکی از محبوب ترین و ایمن ترین ماسکهایی که در حال حاضر موجود میباشد را میتوان ماسک N95  دانست . این ماسک در واقع به منظور فیلتراسیون ذرات آلاینده ای که در هوا وجود دارد ، طراحی و تولید شده است و معمولا در مقابل برخی از بیماری های واگیردار و خطرناک مثل آنفولانزا ، آبله مرغان ، سرخک و سندرم حاد تنفسی که همگی از طریق تنفس و خوا قابلیت انتقال به بدن انسان را دارند مورد استفاده قرار میگیرند .

فروش محصولات محافظتی پزشکی

از جمله دلایلی که باعث محبوبیت این محصول و سطح ایمنی بالای آن شده است میتوان به :

  1. راحتی و سهولت در استفاده
  2. قرارگیری و فیکس شدن دقیق آن بر روی صورت
  3. و در نهایت فیلتراسیون بالای ذرات معلق در هوا به خصوص ذرات ریز

اشاره کرد . این دلایل سه گانه باعث شده اند در مواقع اضطرار و خطر این ماسک اولین گزینه انتخابی در میان مشاغل پرخطر باشد . مشاغلی که تنها شامل جامعه و کادر پزشکی و دندانپزشکی نبوده و طیف گسترده تری از افراد را در مشاغل گوناگون شامل میشود . این ماسک برای استفاده در میان کارکنان معادن ، تراشکاری و برشکاری ، ساختمانی و در نهایت جوشکاری نیز مورد استفاده قرار میگیرد .

چرا این ماسک به N95  شهرت یافته است ؟

برخی از افراد به درستی نمیدانند که چرا این ماسک با این نام شناخته شده و معروف شده است . این نام گذاری در واقع به دو علت است ، اولین دلیل اینکه ماسک های سری N در مقابل برخی از آلاینده ها مقاوم هستند بطور دقیق اگر بخواهید بدانید اینکه ماسک های سری ان در برابر آلاینده های غیر روغنی مقاوم بوده و تاثیری در مقابل آلاینده های روغنی نداشته و برای آنان مناسب نیستند . همچنین عدد ۹۲ به کار رفته در این ماسک نشان از آن دارد که میتواند تا حداقل ۹۵ درصد در مقابل آلاینده های بزرگتر از ۰.۳ میکرون که در هوا وجود دارد مقاومت کرده و آن را قیلتر نمایند .

محلول ضدعفونی غیر مجاز در بازار کدام هستند حتما بخوانید : محلولهای ضد عفونی غیر مجاز در بازار

چگونه باید از ماسک N95 استفاده کرد .

قبل از آنکه بخواهیم در مورد نحوه استفاده از این ماسک به شما آموزش دهیم لازم است که بدانید این ماسک تباید بیش تر از ۸ ساعت کاری استفاده شود و اگر در حیت کار به هر دلیلی دچار آسیب شد باید هر چه سریع تر آن را تعویض نمود . در هر صورت برای آنکه بتوان از این ماسک نهایت استفاده و بهره را داشت بهتر است مراحل زیر را به درستی و با دقت انجام دهید :

۱- شستن دست ها

قبل از استفاده از ماسک بهتر است که دستان خود را با آب و صابون به دقت بشورید تا هرگونه آلودگی بطور کامل از دستان شما برطرف شده و سپس دستان خود را با حوله تمیز خشک کنید .

۲- بررسی ماسک

قبل از اینکه از ماسک N95 بر روی صورت خود استفاده کنید باید مطمئن شوید که این ماسک ها سالم بوده و مشکلی ندارند ، به همین منظور به دقت آنها را بررسی کنید تا هیچ گونه پارگی و یا سوراخی در سطح ماسک وجود نداشته باشد .

۳- قطعه فلزی بالا قرار گیرد

قطعه فلزی که بر روی این اسک وجود دارد به منظور فیکس کردن و قرارگیری درست ماسک بر وی صورت و بینی میباشد پس به این وسیله دقت کرده و در هنگام استفاده آن را روی بینی خود قرار دهید .

۴- بندها و کش ها

بندها و یا کشهایی که بعنوان نگهدارنده و یا محکم کننده ماسک مورد استفاده قرار میگیرند نیز باید دارای کیفیت خوبی باشد و به درستی در پشت سر قرار گرفته و ماسک را در جای خود نگه دارند . در صورتی که این بندها محکم بودند آن را پشت سر خود برده و با استفاده از قطعه فلزی ماسک را روی صورت خود محکم کنید

ماسک N9 با بطور قابل توجهی میتوان از عبور ذرات جلوگیری کرد

۵- دم و بازدم

نکته مهم و اساسی در این ماسک دقت در نحوه دم و بازدم شماست . دقت داشته باشید که وقتی ماسک به درستی روی صورت شما قرار کرفته و محکم شده باشد نباید به هیچ عنوانی هوا از کناره های ماسک وارد دهان شما شود و هوای ورودی ماسک تنها باید از طریق فیلتر ماسک وارد دهان شود . این نکته نیز مهم است که بازدم شما به هیچ عنوان نباید هوایی از کناره های آن خارج شود . این نکات نشان دهنده سلامتی و ایمن بودن این ماسک برای استفاده در محیط های پرخطر می باشد .

۶- از ماسک مناسب استفاده شود

نکته آخر اینکه دقت داشته باشید این ماسکها متناسب با سن ساخته شده و مناسب برای هر سن است بدین معنا که به هیچ عنوان نباید از این ماسکهای بزرگ برای کودکان استفاده کرد  و انتظار ایمنی و سلامت را برای آنان داشت . ماسک زمانی به درستی کار خواهد کرد که صحیح و اصولی روی بینی و دهان کودک و بزرگسال قرار گیرد تا از ورود مواد آلاینده جلوگیری شود .

تفاوت ماسک N95 و ماسک FFP2 چیست ؟

علاوه بر ماسک های N95  که جزو مرغوب ترین ماسک های در مقابله با ذرات و آلاینده ها شناخته شده اند نوع دیگری از ماسک ها نیز توانسته اند اعتباری هم اندازه این نوع ماسک را برای خود بدست آورند که با نام ماسک FFP2 شناخته شده اند . این دو ماسک در واقع در نوع استاندارد دریافتی آن با هم تفاوت دارند ، یعنی ماسک N95 طبق استاندارد امریکایی NIOSH نامگذاری شده است و ماسک FFP2 با استاندارد اروپایی EN149:2001 نامگذاری شده است و این تنها تفاوت در میان این دو نوع ماسک است .

ماندگاری ویروس کرونا در دمای مختلف بر روی اجسام حتما بخوانید : ماندگاری ویروس کرونا در دماهای مختلف

بیماران تنفسی مراقب باشید

هرچند ماسکهای N95  بعنوان یکی از ماسکهای ایمن در مقابل با آلاینده ها و همچنین برخی ویروس ها و میکروبها شناخته شده است ولی باید این را نیز بدانید که این ماسکها برای افرادی که دارای مشکلات و بیماری هایی نظیر مشکلات تنفسی و قلبی هستند و همچنین بیماری هایی که باعث میشود تنفس برای بیمار سخت باشد حتما در استفاده از این نوع ماسک لازم و ضروری است که با پزشک خود مشورت های لازم را داشته باشند و بدون تاییدیه از پزشک معالج خود از این نوع از ماسکها به هیچ عنوان استفاده نکنند .

البته در میان این سری از ماسک ها ، انواعی وجود دارد که در آن دریجه ای تعبیه شده است که به وسیله آن میتوان خارج کردن هوا را برای فرد آسان تر نمود و همچنین از گرمایی که میتواند زیر این ماسک ایجاد شود و باعث بروز مشکلاتی برای استفاده کنند  آن باشد به میزان قابل توجهی می کاهد .

این نکته را فراموش نکنید که دریچه های بازدم در این ماسک ها نباید در مواقع اضطرار و شرایط استریل باز شده و باید آن ها را بسته نگه دارید .

افراد دارای مشکلات تنفسی، قلبی و یا دیگر مشکلات پزشکی که تنفس را سخت می کنند باید پیش از استفاده از ماسک های طبی N95 با مسئول مراقبت های درمانی خود مشورت کنند، زیرا ماسک های طبی N95 می توانند تنفس را برای استفاده کننده سخت تر کنند.

نکته بسیار مهم

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در استفاده از انواع ماسک ها بدانید و در زمینه ماسک N95 نیز صادق است و باید رعایت شود این است که اگر به هر دلیل ماسک مورد استفاده شما خراب و یا کثیف شده و اگر به هر دلیلی برای شما تنفس در آن همراه با مشکل و سختی همراه بود باید بدایند که این ماسک دیگر قابل استفاده نبوده و باید آن را تعویض کرد . بهترین روش برای تعویض یک ماسک این است که با رعایت اصول و مراقبت های لازم آن ار از صورت خود برداشته و آن را درون سطل زباله درب دار بیندازید و یا ماسک خود را درون کیسه پلاستیکی قرار داده و سپی آن را به آرامی درون سطل زباله درب دار بیندازید و نکته آخر این که بعد از این کار حتما دستان خود را با آب و صابون بشورید .

تماس با دکتر پلاس