ماسک FFP

ماسک FFP یکی از انواع ماسک های محافظتی است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد ، هرچند بسیاری بر این عقیده هستند که این ماسک سطح حفاظتی کمتری نسبت به ماسک N95 دارد ولی با این وجود دلایل بسیاری زیادی وجود دارد که بسیاری افراد این ماسک را بعنوان جایگزین مناسبی برای ماسک های N95 میدانند . ما در دکتر پلاس سعی بر آن داریم با قرار دادن اطلاعاتی مفید و کاربردی در مورد این ماسک به بسیاری از سوالات کاربران خود پاسخ دهیم . با ما همراه باشید .

FFP چه معنایی دارد ؟

شاید برای شما سوال باشد که علت نام گذاری این ماسک ها و همچنین عددهای یک تا سه که در کنار این نام آمده است چه معنایی دارد و نشان از چیست ؟ شاید جالب باشد بدانید که FFP مخفف ماسک تنفسی است . ماسکی که برای محافظت در برابر ذرات ریز را برعهده دارد و در اصطلاح در کلاس های حفاظتی FFP1 , FFP2 و FFP3 تقسیم بندی میشود ، استفاده از این نوع ماسک ها در محیط های کاری که معمولا از غلظت بالای ذرات برخوردار است بسیار لازم و ضروری است . اما هر کدام از این سطوح تقسیم چه ویژگی هایی دارد ؟

فروش محصولات محافظتی پزشکی

۱- ماسک FFP1 :

اولین دسته از این نوع ماسک ها مربوط به ماسک FFP1 میباشد . این نوع از ماسک برای حفاظت در قابل گرد و غبار و همچنین بالا بودن چهار برابری آلاینده ها نسبت به حداکثر مجاز در محیط های کاری مورد استفاده قرار میگیرد . این نوع از ماسک فیلترینگ ۷۵ درصدی داشته و مانع تنفس این دسته از آلاینده های محیطی که برای سلامتی دستگاه تنفسی مضر است ، میشود .

۲- ماسک FFP2

این دسته از ماسکها نسبت به دسته قبلی از فیلترینگ بهتری استفاده شده است و قدرت حفاظتی آن در حدود ۸۹ درصد می باشد و برای محیط هایی که سطح آلاینده های از حداکثر مجاز ۱۰ برابر بیشتر باشد ، بسیار مناسب است . این ماسک از ورود انواع گرد و غبار های زیان آور ، دود و آئروسل جامد و مایع که همگی میتوانند باعث بروز بیماری و مشکلات تنفسی شوند را جلوگیری و کنترل میکند .

الزامات اجباری بازگشایی مطب در دوران کرونا چیست حتما بخوانید : الزامات اجباری بازگشایی مطب در دوران کرونا

۳- ماسک FFP3

دسته نهایی از سری ماسک های FFP ، ماسکهای FFP3 هستند . این دسته در مقابل نفوذ آلاینده ها و ذرات ریز قدرت حفاظتی بین ۹۵ درصدی را دارند ، این دسته از ماسک به منظور فیلتر کردن ذرات سمی ، سرطان زا و رادیواکتیو بسیار مفید بوده و همچنین برای محیط های کاری که آلاینده ها خطرزا در آن سی برابر حد مجاز است مورد استفاده قرار میگیرد . این ماسکها در حالت عادی برای صنایع شیمیایی بسیار مورد استفاده بوده است.

چه مدت زمانی میتوان از ماسک FFP استفاده کرد ؟

این یک واقعین است که همه انواع ماسکها دارای مدت زمان مشخص برای استفاده هستند و معمولا ماسک هایی که در کلاس ffp ساخته می شوند تحت لیسانس استاندارد EN149 اروپا می باشند که در حین استفاده باید به مدت زمان استفاده از آن دقت کنید.

نکته مهم در استفاده از ماسک ffp2 این است که این سری از ماسکها یک بار مصرف می باشد این به معنای آن است که شما مجاز نیستید که از این ماسک بصورت مکرر استفاده کنید چون کارایی خود را پس از یک بازه زمانی مشخص از دست می دهد.

ماسک FFP2 چگونه است

به طور طبیعی ماسک ffp2 دارای یک طول عمر مشخصی است که این بازه زمانی پس از اولین استفاده قابل محاسبه می باشد.

نحوه استفاده از ماسک FFP  چگونه است ؟

در زمان استفاده از این ماسک ها باید حتماً در نظر داشته باشید که گیره روی بینی خود را به درستی تنظیم کنید تا به صورت کامل روی صورتتان بچسبد، با انجام این کار باعث می شود که هوا از بالای ماسک به درون سیستم تنفسی وارد نشود و از طرفی اگر از عینک استفاده میکنید، عینک شما بخار نخواهد کرد. این ماسک می تواند ذرات بزرگتر از ۲.۵ میکرو را فیلتر کند.

مورد دیگری که در خصوص استفاده از این ماسک ها باید بدانید، دور انداختن آن ها در یک سطل زباله درب دار است؛ چرا که اگر کسی آنها را لمس کند ممکن است آلودگی های روی ماسک به او انتقال پیدا کنند. و نکته آخر اینکه طبق استانداردهای جهانی که برای ساخت این ماسک مورد استفاده قرار میگیرد، نهایت زمان استفاده از ماسک ۸ ساعت است و همچنین استفاده مجدد از این ماسک ها غیر اصولی و غیر بهداشتی می باشد

تفاوت ماسک های FFP و N95 در چیست؟

این سوالی است که بسیاری از مراجعین از ما میپرسند که چه تفاوتی بین این دو نوع ماسک وجود دارد؟ آیا این دو ماسک با هم متفاوت هستند و یا حتی کدامیک از آنها کیفیت و کارکرد بهتری برای ما دارد . در جواب این سوال بهتر است بدانید که تنها تفاوت این دو نوع ماسک در استاندارد آنها و پروتکلی است که تحت تست قرار می گیرند. در واقع ماسک N95 مورد تایید NIOSH بوده و طبق پروتکل NIOSH تست می شود

اما ماسک FFP مطابق با استاندارد EN اروپا می باشد طبق ای ن استاندارد ماسکهای تنفسی در ۳ کلاس تقسیم بندی می شوند که شامل FFP1، FFP2 و FFP3 است. شرایط تست ماسک های تنفسی مطابق با استاندارد EN 149 کمی متفاوت تر از NIOSH است . 

چه تفاوت های میان ماسک n95 و ماسک ffp2 وجود دارد

چه ماسکی برای مقابله با کرونا مناسب است ؟

در حال حاضر و در شرایط کنونی که جامعه درگیر بیماری کرونا است ، این سوال که آیا استفاده از ماسک میتواند مانعی برای عدم انتقال و همچنین بروز بیماری شود یا خیر ذهن بسیاری از افراد به خصوص کادر درمانی که در بخش های مختلف درحال خدمت رسانی به بیماران و یا حتی افراد مشکوک به بیماری هستند را درگیر کرده است .

نکته مهم و قابل تامل در این زمینه این است که باید در جواب این سوال گفت بله استفاده از ماسک میتواند در عدم انتقال ویروس کمک بسزایی داشته باشد و استفاده صحیح و اصولی از آن برای حفظ سلامتی مفید است . در این میان ماسک های N95  و سری ماسکهای FFP1 , FFP2 و FFP3 بهترین گزینه های انتخابی برای مقابله با ویروس کرونا بوده و میتوانند درصد ایمنی بالا و قابل قبولی را در مقایسه با سایر ماسکهای مورد استفاده برای فرد ایجاد نمایند .

ماندگاری ویروس کرونا در دمای مختلف بر روی اجسام حتما بخوانید : ماندگاری ویروس کرونا در دماهای مختلف

این توصیه را جدی بگیرید ؟

بسیاری از فروشگاه هایی که اقدام به فروش محصولات مراقبتی در مقابل ویروس کرونا را برعهده گرفته اند برای بازار گرمی و جذب مشتری اقدام به توضیحاتی غیر واقعی و غیر علمی در زمینه نحوه استفاده از این ماسک ها کرده اند . ما در دکتر پلاس این نکته رو وظیفه خود میدانیم تا با اطلاع رسانی های واقعی و علمی این شایعات و اطلاعات ناصحیح را مشخص کند .

همیشه به خاطر داشته باشید که ماسک FFP را میتوان تنها ۸ ساعت استفاده کرد ، در صورتیکه به شما گفته شد می توانید چند بار از این ماسک ها استفاده کنید، این توصیه سازنده ماسک را نادیده بگیرید و حتی نسبت به سالم بودن و اصل بودن ماسک خود شک کنید، چرا که طبق استانداردهای جهانی که برای ساخت این ماسک مورد استفاده قرار میگیرد، نهایت زمان استفاده از ماسک ۸ ساعت است و همچنین استفاده مجدد از این ماسک ها غیر اصولی و غیر بهداشتی می باشد.

 

 

تماس با دکتر پلاس