ماسک برای کودکان

ماسک برای کودکان و اینکه آیا استفاده از ماسک برای سنین مختلف کودک مناسب است یا خیر ، سوالی است که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول کرده است . نگرانی ها پیرامون شیوع و گسترش بیماری کرونا و خطراتی که همه با آن درگیر هستند باعث شده است تا این نکات مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و راه های درمانی مناسب برای آن طرح ریزی شود .

توصیه های وزارت بهداشت برای کودکان

در دوران اپیدمی کرونا ویروس و درگیری سطح گسترده ای از مردم با این ویروس باعث شده است دستورالعمل های گوناگونی برای جلوگیری از ابتلا و انتقال ویروس کرونا توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تهیه و در اختیار سازمان ها و نهادهای مرتبط با آن قرار گیرد .

این شیوه نامه ها به منظور جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به این ویروس تهیه شده است و رعایت سایر نکات مراقبتی و بهداشتی برای حفظ ایمنی و سلامتی باید با دقت قبل انجام شود .

ماسک-3-لایه-کودک حتما بخوانید : سفارش آنلاین ماسک مخصوص کودکان

 

در ارتباط با نحوه استفاده از ماسک برای کودکان رعایت این نکات ضروری است :

  • کودکان زیر دو سال نباید از ماسک استفاده کنند.
  • به دلیل این­که کودکان مهارت لازم برای یادگیری از نحوه استفاده صحیح از ماسک را ندارند، نظارت مناسب و مداوم لازم است.
  • برای کودکان از ماسک هایی که متناسب و اندازه صورت کودک هست، استفاده کنیم.
  • برای تشویق کودکان از ماسک های رنگی و جذاب استفاده کنیم.
  • کودکانی که دارای اختلالات شناختی یا تنفسی شدید هستند و در تحمل ماسک مشکل دارند، حتما برای استفاده کردن و یا استفاده نکردن از ماسک با پزشک مشورت کنیم.
  • برای کودکان مان، آموزش بهداشت فردی نظیر شستن مرتب و مکرر دست­ها و فاصله گذاری فیزیکی (حفظ فاصله فیزیکی حداقل یک متر) را در اولویت قرار دهیم.
  • برای کودکان دارای نقص ایمنی یا مبتلا به فیبروز کیستیک یا برخی بیماری­های دیگر مثل سرطان معمولاً استفاده از ماسک توصیه می شود، اما باید با مشورت پزشک باشد.
  • استفاده از ماسک در کودکانی که دچار اختلالات تکاملی، ناتوانی­ها یا سایر شرایط خاص هستند که با استفاده از ماسک تداخل ایجاد می شود، باید توسط پزشک کودکان مورد بررسی قرار گیرد
توصیه های وزارت بهداشت برای کودکان

به منظور درک بهتر کودک از پوشیدن ماسک و نگهداری ماسک، الگوی مناسبی برای کودکان باشیم

  • به کودکان خود آموزش دهیم ماسک را با استفاده از بندهای آن از صورت خارج کنند و هرگز به بخش جلویی ماسک دست نزنند.
  • به کودکان خود آموزش دهیم در صورت خیس شدن و آلوده شدن ماسک، حتما ماسک را تعویض کنند.
  • به کودکان خود آموزش دهیم که ماسک آلوده را حتما در سطل های زباله دردار بیاندازند.
  • به کودکان خود آموزش دهیم که ماسک خود را با هیچ شخص دیگری تعویض نکنند. 
  • رای کودکانی که مهارت های لازم استفاده از ماسک را ندارند (مانند کودکانی که دچار اختلالات تکاملی یا ناتوانی هستند) برای پوشاندن صورت می توان از محافظ صورت (شیلد)استفاده کنیم
  • برای کودکان کم شنوا یا سایر معلولیت ها یا شرایطی که نمی­توانند از ماسک پارچه ای در مقابله با کرونا قابل اعتماد است ؟ یا طبی استفاده کنند می توان از محافظ صورت (شیلد) استفاده کنیم.
  • محافظ صوت (شیلد) چند بار مصرف باید پس از هر بار استفاده به درستی با آب و صابون و مواد شوینده تمیز شود و یا با الکل ۷۰ تا ۹۰ درصد، ضد عفونی شود

نکته مهم :

دقت داشته باشیم که محافظ صورت (شیلد) مانند ماسک، محافظت ایجاد نمی کند بنابراین در تهیه آن توجه کنیم که تمام صورت را بپوشاند (به طوری که تا چانه را هم بپوشاند) و همچنین در برابر استفاده از مواد ضد عفونی کننده آسیب نبیند و مختصات نوری آن تغییر نکند.

آموزش صحیح شستن دست ها

به منظور حفظ ایمنی و سلامت و رعایت پروتکل های مراقبتی و بهداشتی لازم است دست های خود را با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و به روش زیر انجام دهید ، به خاطر داشته باشید که لازم است این آموزش ها را به دقت به فرزندان خود آموزش داده و اهمیت آن را در کنار استفاده از ماسک برای کودک توضیح دهید، به خاطر داشته باشید میزان جدیت شما در اجرای پروتکل های بهداشتی باعث خواهد شد فرزند شما نیز به این نکات توجهات لازم را داشته باشد

روش صحیح شستن دستها عبارت است از :

  1. دست ها را مرطوب کنید
  2. از صابون مایع استفاده کنید
  3. کف دست ها را خوب به هم بمالید
  4. انگشتان را بشوئید
  5. مچ ها را بشوئید
  6. بین انگشتان را بشوئید
  7. آبکشی کنید
  8. با دستمال کاغذی و یا حوله یکبارمصرف دستهای خود را خشک کنید
  9. شیر آب را با همان دستمال ببندید
  10. دستمال را در سطل زباله درب دار بیندازید

آموزش نحوه شست و شوی صحیح دست ها

بخشی از آموزش رعایت فاصله اجتماعی نحوه شست و شو و نظافت شخصی است

روش صحیح استفاده از ماسک برای کودکان

برای استفاده از ماسک برای کودکان ، بهتر است روش زیر را انجام دهید و آن را به فرزندان خود نیز آموزش دهید ، رعایت همین نکات ساده میتواند به طور قابل توجهی از گسترش و شیوع این بیماری جلوگیری نماید .به خاطر داشته باشید ، استفاده از ماسک نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان و با توجه به نکات گفته شده لازم و ضروری است ، پس این مورد را جدی بگیرید :

روش صحیح استفاده از ماسک

در استفاده از ماسک های پارچه ای چه کارهایی را انجام بدهیم

شناخت راه های انتقال کرونا

با تمامی تلاش های  صورت گرفته همچنان روزانه شاهد از دست دادن بسیاری از هموطمنان خود در اثر ابتلا به بیماری ویروس کرونا را شکست می دهیمهستیم. بیماری که باعث شده است بسیار از افراد جامعه به آن درگیر شده و به صورت مستقیم و حتی غیر مستقیم زندگی همه را تحت الشعاع خود قرار دهد . شناسایی راه های انتقال عامل ایجاد کننده بیماری نقش مهمی در کنترل آن دارد .
راه های انتقال این ویروس هنوز به طور دقیق مشخص نشده است ولی به عنوان یک اصل کلی ویروس های تنفسی به طور عمده از طریق ریز قطرات یا از طریق سرفه و یا عطسه و یا لمس اشیاء آلوده منتقل میگردد . براساس دانسته های کنونی این بیماری از طیف ملایم تا شدید با علایمی همچون تب ، سرفه ، تنگی نفس میتواند بروز کرده و در موارد شدیدتر حتی منجز به ذات الریه ، نارسایی کلیه و مرگ شود .
یکی از راه های کاهش مواجهه و قطع زنجیره تماس فاصله گذاری و عدم حضور در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد و در نهایت ماندن در خانه است ، برای حفظ ایمنی و سلامتی خود و فرزندان خود حتی الامکان در خانه بمانید و از ترددهای غیرضروری خودداری کنید .
 

فروشگاه دکتر پلاس