فرد مبتلا به کرونا

فرد مبتلا به کرونا لازم برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران نکات و موارد مهمی را رعایت کند . افرادی که بنابر هر دلیلی و شرایط به هر نوع بیماری واگیردار مبتلا شدند برای جلوگیری از گسترش و ابتلای افراد بیشتر لازم است هرچه سریع تر تحت درمان های تخصصی قرار گرفته و زیر نظر پزشک و با رعایت دستورالعمل های مربوط به بیماری دوران درمانی خود را طی کنند .

این نکته بسیار مهم است که بدانیم همه ما در قبال سلامت دیگران مسئول هستیم و عدم توجه و کوتاهی هر یک از ما میتواند باعث ابتلای افراد بیشتری به کرونا شود و دوران سخت گذشته باز هم برای ما تکرار گردد ، بنابراین لازم است قبل از بیماری و طی بیماری پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی که توسط وزارت بهداشت و مراجه درمانی توصیه میشود را با دقت انجام دهیم .

وزارت بهداشت نهاد اصلی در مقابله با کرونا

تاکید میکنیم برای آنکه بدانید چه فعالیت ها و کارهایی میتواند شما را در مقابل با ویروس کرونا ایمن نگه دارد ، لازم است طبق دستورالعمل ها و شیوه نامه های تدوین شده توسط وزارت بهداشت ، دمان و آموزش پزشکی عمل کنید . این نهاد پزشکی با توجه به نوع فعالیت خود شیوه نامه و پروتکل هایی را متناسب با شرایط در هر یک از بخش های جامعه تهیه و تدوین کرده است . هرچند در تهیه این شیوه نامه ها تاکید شده است که برای جلوگیری از گسترش و یا قطع زنجیره انتقال لازم است که این دستورالعمل ها اجرایی شود .

انواع-ماسک

اما در عین حال باید بدانیم در هر بخش و نهادی که در حال فعالیت هستیم لازم است تمامی دستورات بهداشتی قبل از کرونا را نیز همچنان با دقت انجام دهیم و متوجه این نکته باشیم که این دستورالعمل ها تکمیل کننده دستورالعمل های اجرایی گذشته هستند و به تنهایی اثرگذاری قابل قبول خود را ندارند . پس حتما این شیوه نامه ها را در کنار دستورالعمل های گذشته بهداشتی با دقت و جدیت اجرایی کنید .

ویروس کرونا چگونه منتقل میشود ؟

هر چند راه های انتقال این ویروس به طور دقیق مشخص نشده است ولی به عنوان یک اصل کلی ویروس های تنفسی به طور عمده از طریق ریز قطرات ، سرفه یا عطسه و یا لمس اشیا آلوده منتقل میشود . براساس دانسته های کنونی این بیماری از یک طف ملایم تا شدید با علایمی همچون تب ، سرفه ، تنگی نفس میتواند بروز نماید و در موارد شدید تر ممکن است منجر به ذات الریه ، نارسایی کلیه و مرگ گردد . در صد مرگ ناشی از این بیماری هنوز مشخص نشده است و از آنجایی که راه درمان قطعی این بیماری و واکسن مورد تایید آن به بازار عرضه نشده است ، رعایت اصول و نکات مراقبتی و پیشگیری از این بیماری تنها راه مقابله با آن است.

یکی از راه های کاهش مواجهه و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا  رعایت فاصله گذاری اجتماعی است . از آنجایی بسیاری از شاغلین صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی در معرض بیماری کرونا هستند و محل های کسب و کار یکی از اماکن تجمع محسوب شده که میتواند سبب انتقال بیماری گردد و از طرفی حفظ سلامت نیروس کار از اهمیت بالایی برخوردار است ، لازم و ضروری است تمامی دستورالعمل های مربوط به مراقبت و بهداشت رعایت شود .

مسافرت در کرونا و نکاتی که لازم به آن دقت کنید حتما بخوانید : مسافرت در کرونا و نکاتی که لازم است به آن دقت کنید

 

نکاتی که فرد مبتلا به کرونا باید رعایت کند

تا کنون تلاش بسیاری شده تا با آموزش های مختلف از ابتلا به ویروس کرونا در افراد جلوگیری شود ، اما در صورتی که بنا بر هر دلیلی به کرونا مبتلا شدید ، لازم است این موارد را رعایت کنید :

  • اکثر افراد به فرم خفیف بیماری کووید ۱۹ مبتلا می شوند.
  • حدود ۲۰ درصد مبتلایان به کرونا، دارای علایم شدید هستند.
  • علایم بیماری کووید ۱۹ به طور معمول ترکیبی از تب (به هر میزان)، سرفه، تنفس دشوار، کوفتگی عضلانی و احساس خستگی است.
  • اطلاعات خود را در خصوص کرونا از منابع معتبر کسب کنیم.
  • خودجداسازی به معنی ماندن در منزل و در یک اتاق یا قسمت مجزا با تهویه کافی و ترجیحاً دارای دستشویی و توالت مجزا است.
  • در صورت داشتن علایم خفیف کرونا، استراحت و خودجداسازی در منزل را داشته باشیم تا از انتشار بیشتر ویروس به بستگان، دوستان و سایر مردم پیشگیری کنیم.
  • توجه داشته باشیم خودجداسازی را حداقل به مدت ۱۴ روز رعایت کنیم.
  • تجهیزات لازم نظیر تب سنج در دسترس داشته باشیم.
  • اگر در حال مصرف داروهایی با تجویز پزشک هستیم، به میزان کافی در دسترس داشته باشیم.
  • خواربار کافی و سایر مایحتاج منزل را برای ۲ تا ۴ هفته (برای مدت ایزولاسیون یا قرنطینه خود) تهیه کنیم.
  • از اطرافیان خود برای خرید مایحتاج و خرید دارو کمک بگیریم.
آیا میدانید فرد مبتلا به کرونا چه نکاتی را باید بداند و رعایت کند ؟

در زمان بیماری، تهیه مایحتاج خود را به دوستان، آشنایان و یا اطرافیان خود بسپاریم.

  • در زمان بیماری، فردی که مایحتاج مورد نیاز ما را تهیه کرده، نباید وارد منزل ما شود.
  • در زمان بیماری، فردی که مایحتاج مورد نیاز ما را تهیه کرده، باید اقلام را در پشت در بگذارد.
  • با دوستان و فامیل خود از طریق تلفن یا شبکه اجتماعی در ارتباط باشیم.
  • در اتاق یا محلی که پنجره دارد باشیم تا بتوانیم تهویه مناسب اتاق را برقرار کنیم.
  • اگر توالت مجزا در دسترس نیست بعد از هربار استفاده، تمام سطوح در معرض تماس در توالت را ضدعفونی کنیم.
  • حوله (ترجیحاً دستمال یکبار مصرف)، وسایل غذاخوری، لیوان، تختخواب و یا هر نوع وسیله دیگر بالقوه مشترک در منزل (مبلمان….) را به صورت جداگانه استفاده کنیم.
  • برای تعامل با افراد خانواده و دوستان، از تماس نزدیک با آنها خودداری کنیم.
  • اگر با بیمار مبتلا به کرونا تماس داشته‌ایم ولی در حال حاضر سالم هستیم، خودجداسازی در منزل را انجام دهیم و در صورت بروز علایم، به پزشک مراجعه کنیم.
  • با کارفرمای خود هماهنگ کنیم تا با دورکاری ما در منزل موافقت کند.

به شست و شوی درست دست ها اهمیت دهید

باید دست ها با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه به روش زیر شست و شو شوند :

  1. دست ها را مرطوب کنید
  2. از صابون مایع استفاده کنید
  3. کف دست ها را خوب به هم بمالید
  4. انگشتان را بشوئید
  5. مچ ها را بشوئید
  6. بین انگشتان را بشوئید
  7. آبکسی کنید
  8. با دستمال کاغذی خشک کنید
  9. شیر آب را با همان دستمال ببندید
  10. دستمال را در سطل زباله دردار بیندازید

آموزش تصویری شست و شوی صحیح دستان

بخشی از آموزش رعایت فاصله اجتماعی نحوه شست و شو و نظافت شخصی است

تغدیه مناسب برای فرد مبتلا به کرونا

این نکته را باید به خاطر داشت چه در شرایط عادی و چه در شرایط اضطرار لازم است تعادل و تنوع در مصرف کلیه مواد غذایی رعایت شود . دریافت کلیه ویتامین های مورد نیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری و بهبودی از طریق منابع غذایی آن تامین شود و منابع غذایی حاوی ویتامین ها و املاح هیچگونه ارجحیتی بر یکدیگر ندارند . از توصیه به مصرف کلیه مکمل ها در این شرایط خودداری شود . زیرا مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثربخشی ثابت شده ای در پیشگیری از بیماری های عفونی ندارد . به هیمن دلیل است که به تغذیه مناسب با روشهای تایید شده ، تاکید بسیاری شده است .

رعایت این نکات برای داشتن تغیه مناسب لازم است :

  • ویروس کرونا به دمای معمولی پخت یا همان ۷۰ درجه سانتی گراد حساس هستند . بنابراین به عنوان یک اصل کلی  باید از مصرف محصولات حیوانی مثل شیر ، تخم مرغ ، گوشت قرمز ، مرغ و ماهی بصورت خام و کامل پخته نشده اجتناب کرد . در صورتی که محصولات گوشتی کامل پخته باشد و با دست های تمیز آماده شود ، ایمن است
  • به هنگام استفاده و آماده سازی مواد خام حیوانی مثل شیر خام و گوشت یا سایر فرآورده های حیوانی برای جلوگیری از آلودی سایر موادغذایی ضروری است دست های خود را کاملا بشویید .
  • از تخته و چاقو جداگانه برایخرد کردن گوشت خام و مواد غذایی پخته استفاده شود
  • از بازارهای حیوانات زنده بازدید نکنید و از تماس مستقیم با حیوانات خودداری کنید .
الزامات بهداشتی در بیمارستان برای بالا بردن ایمنی کار حتما بخوانید : الزامات بهداشتی در بیمارستان ها و مراکز درمانی
  • از ذبح ، فروش ، تهیه یا مصرف گوشت حیوانات یا حیوانات اهلی مریض و مرده با علل ناشناخته پرهیز کنید .
  • در هنگام مراقبت و غذا دادن به بیمار و کودکان خردسال قبل و بعد از غذا دادن به آنها حتما دست های خود و بیمار را ضدعفونی کنید
  • از ظروف ، قاشق و چنگال شخصی استفاده کنید
  • امکان انتقال کرونا از طریق بسته های غذایی وجود دارد . توصیه میگردد قبل از مصرف بسته ها نیز شسته شود .
  • خرید مواد غذایی فله ای و یا باز ممنوع شود
  • از دست به دست کردن مواد غذایی و ساندویج های خانگی و یا تهیه شده در مدرسه توسط دانش آموزان و یا فروشنده جدا خودداری شود
  • از توزیع هرگونه فرآورده های کنسروی یا فرآوری شده مثل سوسیس ، کالباس و غیره در مدارس خودداری شود
  • به دانش آموزان نوصیه میشود از مایعات بیشتر استافده شود . ترجیحا آب های معدنی که قبل از مصرف بطری آن شسته شده است ، استفاده کنند .

پیشگیری بهتر از درمان است

روزانه توصیه های مختلفی به منظور جلوگیری از ابتلای افراد به کرونا و قطع زنجیره انتقال را میتوانید در تمامی رسانه ها مشاهده کنید . توصیه هایی به منظور شست و شوی منظم دست ها با آب و صابون گرم ، استفاده از ماسک به منظور حضور در اماکن شوغ و پرتردد ، استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب و ضدعفونی کردن سطوح پر کاربرد و … از جمله نکاتی هستند که به آن بسیار تاکید شده است . فاصله گذاری اجتماعی نیز یکی دیگر ازمواردی است که برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا به آن تاکید شده است . به خاطر داشته باشید رعایت همین نکات ساده میتواند شما و عزیزان شما را از ابتلا به بیماری در امان نگه دارد .

فروشگاه دکتر پلاس