سی تی اسکن ریه

سی تی اسکن ریه برای شناسائی موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است . به علت ویژگی پایین ، اتکای صرف به سی تی اسکن ریه برای تشخیص قطعی بیماری کووید ۱۹ در مراکز درمانی میتواند منجر به نسبت قابل ملاحظه ای از موارد مثبت کاذب شود . به طوی که در شرایطی که احتمال مبتلابودن بیمار به کرونا قبل از انجام این عمل حدود ۵۰ درصد باشد ، با سی تی مثبت هم احتمال مبتلا بودن بیمار مورد نظر بسته به ویژگی سی تی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خواهد بود .

وجود نسبت بالای مثبت کاذب تشخیص این بیماری با سی تی کردن ریه ها ، علاوه بر برآورد بیش از میزان واقعی موارد بیماری ، به علت بستری و درمان افراد فاقد بیماری در بخش های مخصوص بیماران مبتلا به کرونا ، سبب آلوده شدن آنها به این بیماری گردد . به منظور بهبود ارزیابی تشخیص و ادامع فرآیند درمان و جداسازی بیمارن ، تست مولکولی RT-PCR میبایست برای همه بیماران بستری مشکوک به ابتلا به کرونا نیز انجام شود .

کرونا ویروس در کمین همه است

بیماری کرونا ویروس جدید از ابتدای سال ۲۰۲۰ ، آغاز شده و در کل جهان انتشار پیدا کرده است . بطوریکه در ژانویه ۲۰۲۰ این پاندمی جهانی بعنوان اورژانس سلامت همگانی از طرف سازمان جهانی بهداشت اعلام گردید . این بیماری بسیار مسری بوده و در موارد شدید میتواند منجر به درگیری ریه و نارسایی حاد تنفسی یا نارسایی اعضای بدن شود . در ایران نیز از ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ اولین مورد ابتلا به این ویروس شناسایی و تا تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۶۲ هزار نفر به این بیماری مبتلا و از این تعداد نیز در حدود ۱۳ هزار نفر را نیز از دست داده ایم !

انواع ماسک

آیا سی تی اسکن ریه تنها راه تشخیص این بیماری است ؟

تشخیص قطعی بیماری کووید ۱۹ با انجام تست مولکولی RT-PCR بوده اما از آنجا که حساسیت این تست آزمایشگاهی به اندازه کافی بالا نبوده و همچنین به احتمال خطاهای غیر قابل پیش ببینی در نمونه گیری ها و همچنین پروسه طولانی مدت و زمانبر بودن تشخیص آن ، همه و همه دست به هم داده اند تا استفاده از سی تی اسکن ریه بعلت سرعت بالای تشخیص از اهمیت بالاتری برخوردار شود .

یافته های تصویربرداری غالبا با سی تی در عفونت ریوی ناشی از کووید ۱۹ ، کدورت های شیشه ای معمولا دو طرف ، لکه های چند کانونی و تغییرات بینابینی با توزیع محیطی گزارش شده است . با این حال ، تظاهرات اسکن ریه در بیماران و مراحل مختلف میتواند متفاوت باشد و نیز استفاده از سی تی به عنوان تنها را تشخیص بیماری ، ممکن است بعلت شباهتهایی که با یافته های رادیولوژیک ابتلا به عفونت های ریوی موجود است با خطاهایی همراه شود و نکته مهم تر اینکه در اوایل بیماری این روش کارایی قابل قبولی ندارد.

روش تست و تشیص بیماری کرونا در ایران چگونه است ؟

در ایران براساس پروتکل های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با عنوان دستورالعمل نحوه مراقبت و تشخیص کرونا در مراکز خدمات جامعسلامت منخب بیماران نیازمند به ارجاع و بستری و افراد پرخطر درمان سرپایی طبقه بندی میگردند . در گروه بیماران نیازمند به ارجاع و بستری در بیمارستان ، عمدتا بنا به روال بیماری و وضعیت جسمی آنها ، خدمات تشخیصی تصویربرداری در بیمارستان انجام مشیشود . در گروه پرخطر درمان سرپایی که باز به دو گروه افراد با نقص سیستم ایمنی و افراد با بیماریهای زمینه ای طبقه بندی میگردند ، برای بیماران با نقص ایمنی ، سی تی اسکن ریه و برای بیماران با بیماریهای زمینه ای ، گرافی قفسه سینه انجام میگرد . انجام این خدمات تشخیصی در حالیست کهاز تمامی این بیماران در بدو ورود به مراکز ارائه خدمت ، نمونه گیری برای تست آزمایشگاهی RT-PCR انجام میشود .

استرس بیماران مطب را چگونه میتوان برطرف کرد حتما بخوانید : استرس بیماران مطب را کاهش دهید

بحث های زیادی در خصوص ارزش تشخیصی سی تی برای تشخیص بیماری کرونا مطرح شده است . برخی متخصصین بالینی آن را نسبت به تست RT-PCR ارجح میدانند و از سوی دیگر گروهی دیگر انجام این اقدام را به عنوان تنها گزینه تشخیصی ، گمراه کننده عنوان میکنند . این کتابچه به جمع آوری ، تحلیل و جمع بندی شواهد علمی منتشر شده در جهان در خصوص حساسیت و ویژگی سی تی اسکن در تشخیص کرونا پرداخته و سپس با جمع بندی این شواهد و با استفاده از روش آزمون متوالی ، سناریوهای مختلف در ارزیابی علائم ، سی تی اسکن و همچنین تست RT-PCR در تشخیص کرونا را به تصویر میکشد تا بتواند شاهدی علمی در استافده از روشهای تشخیصی برای شناسایی بیماری کرونا ارائه نماید .

پیشینه موضوع

برای تدوین این کتابچه ، ابتدا جست و جوی گسترده به منظور شناسایی مطالعات مرتبط با داده های تشخیصی و فنی کاربرد سی تی در تشخیص کرونا ، انجام شد . به این منظور مهمترین پایگاه های مرتبط با منابع پزشکی شامل EMBASE , PUBMED , COCHRANE  و گوگل پژوهشگر مورد جست و جو قرار گرفت که پس از تطبیق با معیارهای ورود در نهایت ۴ مطالعه صحت تشخیصی وارد فاز نهایی بررسی شدند .

معیارهای ورود مطالعات عبارتند از :

جمعیت مورد مطالعه : بیماران مشکوک به کرونا

تست شاخص : سی تی اسکن ریه

کنترل : روش های دیگر تشخیصی نظیر تست های آزمایشگاهی

پیامد : وجود پیامدهایی نظیر ، حساسیت ، ویژگی ، ارزش اخباری مثبت و منفی و دقت

الف – جدول حساسیت مطالعات یافته شده

یافته ها پیرامون ویروس کرونا با استفاده از سی تی اسکن ریه - 1

ب – جدول ویژگی مطالعات یافت شده

سی تی اسکن ریه و دست آوردهایی که این روش برای تشخیص کرونا دارد

پ – تحلیل حساسیت و ویژگی سی تی اسکن ریه

از بین مقالات مورد بررسی چهار مقاله به ارزیابی حساسیت پرداخته بودند . نتایج بدست آمده در جدول حساسیت مشاهده میشود . همانطور که جدول نشان میدهد ، بیشترین حساسیت (۹۸%; CI:90-100%) CT scan گزارش شده است . در مطالعه دیگری که در آن به مقایسه دو روش RT-PCR و CT پرداخته شده ، میزان حساسیت سی تی ۲ ، ۹۷ درصد محاسبه گردیده است . نتایج حاصل از دو مطالعه نشان میدهد کمترین حساسیت سی تی (۹۷%; CI:95-98%) و (۹۷%; CI:88-99%) می باشد  . دو مقاله نیز به ارزیابی ویژگی سی تی پرداخته بودند . همانطور که جدول ویزگی نشان میدهد ، کمترین سی تی (۲۵%; CI:22-30%) و بیشترین ویژگی نیز (۵۶%; CI: 45-66%) گزارش شده است .

روش ارزیابی

این ارزیابی در دو گام انجام شد . در گام اول به ارزیابی ارزش تشخیص سی تی اسکن برای تشخیص کووید ۱۹ پرداختیم و سپس تاثیر اضافه شدن نتیجه آزمون RT-PCR به نتیجه سی تی اسکن بر ارزش تشخیصی بررسی شد .

گام اول : ارزیابی ارزش تشخیصی سی تی اسکن ریه برای تشخیص کرونا

برای ارزیابی ارزش تشخیصی سی تی اسکن در تشخیص بالینی بیماری کرونا ، فرآیند تشخیص بیماری در بیمارستان تا حد امکان ساده شده است . براساس این فرآیند ، فرد با علائم بالینی شبه آنفولانزا مراجعه میکند . در مرحله ترپاز ، پزشک اوژانس براساس مطابقت علائم با بیماری کرونا ، فرد را برای ارزیابی های بیشتر بستری میکند . در مرحله مطابقت علایم ، ممکن است معاینه ، آزمون های دیگر مانند شمارش سلول های خونی ، مارکرهای التهابی و سایر آزمون های دیگر انجام شود که برای سادگی به همه این آزمون ها به عنوان یک بسته با عنوان علائم اطلاق شده و حساسیت و ویژگی حالص آنها به ترتیب ۸۰ درصد و ۲۵ درصد فرض میشود . 

بنابراین منظور از علائم مجموعه اقدامات تشخیصی است که منجر به تصمیم گیری برای انجام سی تی اسکن ریه میشود . هرچند بر حسب محل مراجعه ، سطح مراجعه ، عملکرد و تجربه پزشک ارزش تشخیصی این بسته میتواند کاملا متفاوت باشد ، این تفاوت در نشان دادن ارزش تشخیصی سی تی که هدف اصلی این کتابچه است ، تاثیری ندارد.

ارزیابی ارزش تشخیصی سی تی اسکن ریه برای تشخیص کرونا

 

شکل بالا فرآیند ویزیت و انجام سی تی اسکن در بیماران مبتلا به سی تی اسکن ریه در مراکز درمانی

این ارزیابی برای مناطق با سطح همه گیری نسبتا بالا انجام شده است . در این شرایط ، شیوع بیماری در بیماران واجد علاذم مراجعه کننده به مراکز درمانی ۵۰ درصد در نظر گر فته شده است .

در بررسی مطالعات انجام شده حساسیت سی تی اسکن برای تشخیص ویروس کرونا در  سه مطالعه ۹۷ درصد و در یک مطالعه ۹۸ درصد برآورده شده است . با در نظر گرفتن تشابه نتایج سه مطالعه از چهار مطالعه و تاثیر اندک افزایش یک درصد حساسیت بر نتیجه کلی در سناریوهای پیش رو حساسیت سی تی اسکن ۹۷ درصد در نظر گرفته شده است . با این وجود به علت تفاوت قابل ملاحظه نتیجه دو مطالعه ای که ویژگی را گزارش کرده اند ، در د سناریوی جداگانه تاثیر این دو ویژگی بررسی حواهد شد .

فعالیت های بدنی در دوران بحران و شیوع کرونا حتما بخوانید : فعالیت های بدنی در دوران کرونا چگونه باید باشد ؟

گام دوم : ارزیابی تاثیر اضافه شدت نتیجه آزمون RT-PCR به نتیجه سی تی اسکن ریه بر ارزش تشخیصی

در این گام به طور متوالی نتیجه آزمون RT-PCR به عنوان تست تشخیصی توصیه شده برای تشخیص بیماری کرونا به نتیجه کسب شده از سی تی اسکن اضافه خواهد شد ، حساسیت و ویژگی آزمون  RT-PCR بر اساس نتایج آخرین مطالعات انجام شده به ترتیب ۶۰ درصد و ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شده است .

یافته ها

این یافته ها را میتوان در دو سناریوی جداگانه بررسی کرد .

سناریو اول

شیوع بیمای : ۲۰ درصد ، حساسیت سی تی اسکن : ۹۷ درصد ، ویژگی سیتی اسکن : ۲۵ درصد

نتیجه آزمون متوالی ارزیابی علائم سی تی اسکن ریه در تشخیص بیماری کرونا در مراکز درمانی

در تصویر بالا نتیجه آزمون متوالی ارزیابی علائم سی تی اسکن ریه در تشخیص بیماری کرونا در مراکز درمانی مشاهده میکنید :

  • در این سناریو ، حساسیت خالص ۷۸ درصد برآورد میشود . به عبارت دیگر ، با این ترکیب آزمون ها ۲۲ درصد مراجعین با علایم ، که واجد بیماری کرونا هستند ، شناسائی نشده و با تشخیص های دیگری به جز کرونا مورد درمان قرار گرفته و یا ترخیص میشوند .
  • همچین در این سناریو ، ویژگی خالص ۴۴ درصد برآورد میشود . به عبارت دیگر با این ترکیب آزمونها ۵۶ درصد مراجعین با علایم ، که فاقد بیماری کرونا هستند ، به عنوان بیمار کوید ۱۹ تلقی و درمان میشوند .
  • در این سناریو ، ارزش اخباری مثبت خالص ۵۸ درصد برآورد میشود . به عبارت دیگر ۴۲ درصد موارد واجد علایم که به عنوان بیماری کرونا تشخیص داده میشوند ، واجد این بیماری نمیباشند .
  • نهایتا بر اسا سناریوی یک ، شیوع نهایی بیماری در بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی ۶۷ درصد برآورد میشود که ۱۷ درصد بیشتر از شیوع واقعی است .

سناریو دوم

شیوع بیماری : ۵۰ درصد ، حساسیت سی تی اسکن : ۹۷ درصد ، ویژگی سی تی اسکن : ۵۶ درصد

نتیجه آزمون متوالی ارزیابی علایم و سی تی اسکن ریه در تشخیص کرونا در مراکز درمانی با توجه به سناریو دو

نتیجه آزمون متوالی ارزیابی علایم و سی تی اسکن ریه در تشخیص کرونا در مراکز درمانی با توجه به سناریو دو مشاهده میشود که نشان از :

  • در این سناریو ، حساسیات خالص ۷۸ درصد برآورده میشود . به عبارت دیگر با این ترکیب آزمون ها ۲۲ درصد مراجعین با علایم که فاقد بیماری کرونا هستند ، شناسایی نشده و با تشخیص های دیگری به جز کرونا مورد درمان قرار گرفته و یا ترخیص میشوند .
  • در این سناریو ، ویژگی خالص ۶۷ درصد برآورد میشود . به عبارت دیگر با این ترکیب آزمون ها ۳۳ درصد مراجعین با علایم که فاقد بیماری کرونا هستند ، به عنوان بیمار کرونا تلقی شده و درمان میشوند .
  • در این سناریو ، ارزش اخبار مثبت خالص ۷۰ درصد برآورد میشود . به عبارت دیگر ۳۰ درصد موارد واجد علایم که به عنوان بیمای کرونا تشخیص داده میشوند واجد این بیماری نمیباشند .
  • و نهایتا بر اساس سناریوی ۲ ، شیوع نهایی در بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی ۵۵ درصد برآورد میوشد که ۵ درصد بیشتر از شیوع واقعی است .

در گام بعدی این ارزیابی تاثیر استفاده از تست مولکولی RT-PCR بر نتیجه آزمون ها بررسی شده است :

نتیجه اضافه شدن آزمون RT-PCR به طور متوالی به ارزیابی علایم و سی تی اسکن ریه در تشخیص بیماری کرونا در مراکز درمانی

سناریو ۳ : نتیجه اضافه شدن آزمون RT-PCR به طور متوالی به ارزیابی علایم و سی تی اسکن ریه در تشخیص بیماری کرونا در مراکز درمانی تحت هر دو سناریوی یک و دو :

  • حساسیت خالص ۴۷ درصد برآورد میشود . به عبارت دیگر این با این ترکیب آزمون ها ۵۳ درصد موراد بیماری ، شناسایی نشده و با تشخیص های دیگری به جز کرونا مورد درمان قرار گرفته و یا ترخیص میشوند .
  • ویژگی خالص تقریبا ۱۰۰ درصد برآورد میشود . به عبارت دیگر با این ترکیب آزمونها تعداد بسیار معدودی از مراجعین با علایم که فاقد بیماری کرونا هستند ، به عنوان بیماری کووید ۱۹ تلقی شده و درمان میشوند .
  • ارزش اخباری مثبت خالص تقریبا ۱۰۰ درصد برآورد میشود . به عبارت دیگر تعداد بسیار معدودی از مراجعین واجد علایم که به هنوان بیماری کرونا تشخیص داده میشوند واجد این بیماری نمیباشند .
  • و بالاخرع بر اساس سناریوی ۳ ، شیوع نهایی بیماری در بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی ۲۳ درصد برآورد میشود که ۲۷ درصد کمتر از شیوع واقعی است .

به منظور نتیجه گیری درمان در زمینه بیماری کرونا باید این یافته ها را در مورد سی تی اسکن ریه در نظر داشته باشید :

هرچند تصمیم گیری بالینی برای مراقبت و درمان بیماران مبتلا به سندرم تنفسی حاد در مراکز درمانی برای بیماران مبتلا به بیماری کرونا ممکن است تفاوت قابل ملاحظه ای نداشته باشد ، استفاده از سی تی اسکن ریه برای تشخیص به تنهایی کافی نیست و باید با انجام تست مولکولی RT-PCR نسبت به بهبود ارزیابی تشخیص و ادامه فرآیند درمان و جداسازی بیماران اقدام کرد .

 

منبع : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

 

فروشگاه دکتر پلاس