تولید ماسک های پزشکی

تولید ماسک های پزشکی با کیفیت مناسب و قابل قبول و قرار دادن آن در اختیار کادر درمانی در بیمارستان ها و مطب ها و کلینیک ها چه در بخش پزشکی و چه در حوزه دندانپزشکی به علت ارتباط مداوم و نزدیک با افراد مختلف این امکان که دچار بیماری های واگیردار و پرخطری مثل کرونا ویروس و آنفولانزا شوند را نسبت به دیگر افراد در بخش های خدماتی دیگر بیشتر میکند . به همین دلیل دانستن در مورد اینکه نحوه تولید یک ماسک با کیفیت به چه صورت است ، میتواند برای بخش های تولیدی لازم و ضروری باشد تا با تولید یک ماسک باکیفیت نه تنها به جامعه پزشکی و دندانپزشکی بلکه به سایر افراد جامعه در جلوگیری از انتقال این بیماری ها کمک کنند .

چرا تولید ماسک های پزشکی ضروری است ؟

در شرایط فعلی و در برخی موارد دیگر که جامعه دچار بیماری های اپیدمی و واگیردار میشود ، استفاده از انواع مختلف ماسکهای پزشکی با درجه کیفیت استاندار به منظور جلوگیری از انتقال و شیوع بیشتر بیماری های واگیردار لازم و ضروری است . اینکه ماسک های تولید شده دارای استاندارد باشند به این علت است که استفاده از هر نوع پارچه و قرار دادن آن بر روی صورت نمیتواند ایمنی لازم را داشته باشد .

انواع-ماسک

بنابراین برای شناخت اینکه چه نکاتی برای آماده سازی یک ماسک باکیفیت لازم است ، میتواند به شما کمک کرده تا ماسکی متناسب با شرایط و نیاز جامعه تولید و در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار دهید . تا هر چه سریع تر این بیماری ها از بین برود ، هرچند در شرایط عادی تر نیز کادر درمانی برای جلوگیری از انتقال عفونت ها د رهنگام انجام درمان بر روی بیماران به این ماسک ها نیاز دارند .

برای تولید ماسک چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟

ممکن است براید شما این سوال مطرح باشد که برای تولید ماسک چه مواردی لازم است رعایت شود ، دکتر پلاس جواب این سوال را به شما خواهد داد ، برای تهیه یک ماسک باکیفیت موارد زیر باید به دقت رعایت شود :

نحوه استفاده صحیح از ماسک ها و قرارگیری آن روی صورت چگونه است. حتما بخوانید : نحوه استفاده صحیح از ماسک برای حفظ ایمنی

الف – انواع پارچه برای ماسک ها :

اولین نکته لازم برای تولید این است که شما انواع پارچه های لازم برای ماسک های مختلف را بشناسید ، این موارد عبارتند از :

۱- ماسک ساده ۳ لایه با ملت بلون

برای تولید این نوع ماسک لازم است دو لایه پارچ بی بافت اسپان بند (Spunbond) با گرماژ ۲۰ تا ۲۵ و یک لایه پارچه ملت بلون یا گرماژ ۱۷ که در میان دو لایه اسپان بند قرار میگیرد ، استفاده شود .

تولید ماسک های پزشکی سه لایه

۲- ماسک ساده سه لایه بدون ملت بلون

در این نوع ماسک از سه لایه پارچه بی بافت SMS با گرماژ ۲۵ استفاده میشود .

تولید ماسک های پزشکی در نوع ماسک ساده 3 لایه بدون ملت بلون

۳ – ماسک N95 بدون سوپاپ ۴ لایه

برای تهیه این نوع ماسک لازم است دو لایه پارچه بی بافت Spunbond (اسپان باند) با گرماژ ۲۵ تا ۳۰ ، یک لایه پارچه ملت بلون با گرماژ ۱۷ و یک لایه فیلتر کربن اکتیو با پلی استر استفاده میشود . در تهیه این نوع ماست قرارگیری لایه کربنی نزدیک به لایه بیرونی ماسک است که حتما باید در ساخت و تولید این نوع ماسک رعایت شود .

تولید ماسک های پزشکی در نوع ماسک N95 بدون سپاپ 4 لایه

 

 

نکته مهم اینکه این ماسک میتواند بصورت سوپاچ دار نیز تهیه شود . در صورت تهیه این ماسک بصورت سوپاپ دار باید از سوپاپ (دیافراگم سیلیکونی) استفاده شود . استفاده از دیافراگم سیلیکونی برای ماسک های سوپاپ دارد جهت تامین اثربخشی محصول الزامی است .

۴- ماسک N95 پنج لایه

در تهیه این نوع ماسک دو لایه پارچه بی بافت اسپان باند Spunbond با گرماژ ۲۵ تا ۳۰ ، دو لایه ملت بلون . یک لایه پارچه بی بافت SMS اضافی با گرماژ ۱۷ که بین دو لایه ملت بلون قرار میگیرد .

تولید ماسک های پزشکی در نوع ماسک N95 پنج لایه

نکته مهم در این نوع ماسک این است که هر چه از لایه بیرونی یا همان لایه اول به سمت لایه دورنی یا همان لایه پنجم برویم ، تعداد و اندازه ذرات قابل تنفس کمتر و کوچکتر میشود .

ب – ابعاد و اندازه

مورد بعدی برای تولید ماسک های پزشکی باید بدانید ابعاد و اندازه های این نوع از ماسک ها میباشند ، بهتر است بدانید ابعاد ماسک های ۳ لایه چیزی در حدود ۱۷*۱۷ سانتی متر میباشد که با در نظر گرفتن چین ماسک ابعاد نهایی این نوع ماسک ها ۱۰*۱۷ سانتی متر است .

ج – طراحی ماسک های N95

ماسک های N95 میتوانند به فرم های متنوعی تولید شوند . از جمله فرم هایی که این نوع از ماسک را میتوان طراحی کرد به تخت ، اردکی ، مخروطی یا نیمکره اشاره کرد .همچنین این نوع از ماسک را میتوان بصورت های فیلتردار و بدون فیلتر نیز تولید و برای استفاده مصرف کنندگان عرضه کرد . اشکال مختلف در طراحی این نوع از ماسک را میتوانید در شکل زیر مشاهده کنید .

تولید ماسک های پزشکی N95 در اشکال مختلف

توصیه هایی برای تولید کنندکان

اگر شما کار خود را به عنوان یک تولید کننده در زمینه تهیه و تولید انواع ماسک های پزشکی شروع کرده اید بهتر است حتما نکات گفته شده را به دقت رعایت کرده تا بهترین نتیجه را در کسب و کار خود به دست آورید . در صورتیکه قادر به شناسایی پارچه با ویزگی های مناسب برای تهیه ماسک نباشید ، ضروری است پارچه را از شرکت های معتبر تولیدی تهیه کنید .

این ضرورت به این علت است که در صورت استفاده پارچه غیر استاندارد برای ماسک های ، شما قطعا ماسک باکیفیت را تولید نکرده و در تست های مربوط به شناسایی ماسک های باکیفیت و دریافت مجوزهای لازم به مشکل خواهید خورد . بنابراین حتما در تهیه پارچه مورد نیاز برای تولید ماسک های پزشکی دقت لازم را داشته باشید.

پوشیدن دستکش چه ضرورتی دارد ؟ حتما بخوانید : نحوه صحیح پوشیدن دستکش استریل چگونه است ؟

سلامتی کارکنان خط تولید ماسک های پزشکی

اهمیت سلامت کارکنان خط تولید بسیار مهم است . به همین منظور کلیه افرادی که در فرآیند تهیه و تولید ماسک های پزشکی مشارکت دارند ، لازم است نکات بهداشتی و پروتکل های مراقبتی در مقابل با ویروس کرونا را رعایت کنند ، این نکات عبارتند از :

  • رعایت بهداشت فردی
  • شستن دست ها با آب و مواد شوینده دست یا مواد ضدعفونی کننده بطور منظم
  • استفاده از ماسک و دستکش در حین انجام کار

نکته مهم اینکه افراد مشکوک و مبتلا به کرونا و یا افرادی که به هر نحوی مرتبط با بیماران کرونایی هستند به هیچ عنوان نباید در فرآیند تولید و بسته بندی محصولات پزشکی و بهداشتی دخالت داشته باشند .

 

فروش محصولات محافظتی پزشکی