تب سنج لیزری

تب سنج لیزری از جمله اقلام مراقبتی و بهداشتی است که به منظور اندازه گیری درجه حرارت بدن بدون برقراری تماس با بدن بیمار و یا فرد مشکوک به بیماری مورد استفاده قرار میگیرد . از آنجایی که در شرایط بروز بیماری های همگیر و ناشناخته بهترین کار عدم تماس نزدیک با افراد مشکوک به بیماری است استفاده از چنین اقلام مراقبتی و بهداشتی میتواند در عدم انتقال و شیوع بیشتر بیماری های همگیر مثل بیماری کووید ۱۹ بسیار مفید باشد . اما اینکه عملکرد این دستگاه به چه صورت است و چه مزایایی دارد ، بحثی است که در این مقاله دکتر پلاس به آن میپردازد .

تب چیست؟

درجه حرارت بدن در مغز انسان و در هیپو تالاموس تنظیم میشود. غالبا دمای بدن بین ۳۵ تا ۳۷ درجه  است . اما در افراد مختلف امکان خطای یک درجه ای وجود دارد همان طور که می دانید تب، بیماری نیست و تنها علامتی برای وجود یک بیماری در بدن است. عمدتا باکتریها و ویروسها سبب ایجاد عفونت در بدن میشوند و عفونت ناشی از ویروس سبب فعال سازی گلبولهای سفید می شود این تقابل بین گلبولها در بدن باعث تب می شود، پیام درگیری بدن با باکتری یا ویروس  ها به مغز می رسند و مغز به هیپوتالاموس دستور می دهد تا دمای بدن را بالا ببرد

اقلام محافظتی کرونا

انواع تب سنج ها کدامند ؟

دماسنج یا تب سنج یکی از تجهیزات پزشکی است که دمای بدن را اندازه گیری می کند. این تجهیزات در انواع مختلفی از جمله جیوه ای ، دیجیتال تماسی و غیر تماسی به بازار عرضه می شوند. اما این تنها انواع تب سنج ها نیستند ، انواع تب سنج عبارتند از :

۱- تب سنج دیجیتالی:

استفاده از این نوع تب سنج بسیار ساده و راحت بوده و میزان دقت بالایی نیز دارد و در اغلب موارد بسیار قابل اطمینان است. معمولا در تمامی مدل‌های این تب سنج‌ها، هشداردهنده وجود تب موجود است. ولی برای دریافت نتیجه صحیح تب‌سنج را در محل مورد نظر ۳ تا ۴ دقیقه نگه دارید.

برای کار با آن کافی است دماسنج را روشن کرده و مطمئن شوید که عدد روی صفحه آن صفر است و عدد استفاده قبلی را نشان نمی‌دهد. دماسنج‌های دیجیتال معمولاً میله‌ای پلاستیکی و قابل‌انعطاف دارند که در نوک آن سنسور دما قرار گرفته است و در سر دیگر آن صفحه نمایشی خوانا وجود دارد.

ثبت رضایت نامه در دوران بیماری کرونا ویروس برای بیماران و پرسنل حتما بخوانید : رضایت نامه بیمار در دوران اپیدمی ویروس کرونا

اگر دماسنجتان از کاورهای قابل‌تعویض پلاستیکی استفاده می‌کند، دقت کنید که کاور موردنظر را براساس توصیه‌های تولیدکننده که در دفترچه راهنما قید شده است، تهیه کنید. به خاطر داشته باشید که بعد از هر بار استفاده کاور را دور بیندازید و دماسنج را براساس توصیه‌های دفترچه راهنما تمیز کنید.

۲- تب سنج درون گوشی:

تب سنج درون گوشی نیز کاربرد ساده ای دارد و برای کودکان مناسب است ، البته برای اینکه درجه تب دقیق مشخص شود کودک باید بتواند آرام و ساکت یک جا بماند. از طرفی مجرای گوش کودک به دلیل کوچکی و پیچ و خم زیاد ممکن است مانع یک اندازه گیری دقیق شود. به همین دلیل این نوع تب سنج ها برای سال اول مناسب نیستند.

۳- تب سنج لیزری :

تب سنج لیزری بدلیل کاربرد و تکنولوژی به کار برده شده در آنها از طرفداران زیادی برخور دار هستند. خصوصا در زمانی که مجبور هستید برای افراد زیادی از آن استفاده کنید و یا فرد بدلیل بیماری تحمل استفاده از سایر انواع تب سنج ها را ندارد بسیار پرکاربرد است. همچنین بدلیل بدون تماس بودن این تب سنج استفاده از آنها بسیار بهداشتی است و باعث انتقال بیماری به سایر افراد نمیشود.

تب سنج لیزری در تشخیص سریع تب بسیار مفید است

۴- تب سنج جیوه ای :

امروزه پزشکان استفاده از این تب سنج را توصیه نمی کنند، چون امنیت چندانی ندارند. اگر شیشه بشکند و جیوه بیرون بریزد علاوه بر خطرات ناشی از شیشه خرده، خطر مسمومیت به همراه خواهد داشت. همچنین استفاده از آن نسبت به سایر انواع تب سنج ها زمانبر و سخت تر بوده و به همین دلیل در حال حاضر نه تنها برای سرعت در عمل اندازه گیری که برای رعایت اصول بهداشتی از این نوع استفاده چندانی نمیشود .

چرا استفاده از تب سنج لیزری ضروری است ؟

همانطور که توضیح دادیم این نوع از تب سنج ها یکی از انواع تب سنج های دقیق و تخصصی می باشد که دمای بدن را بدون تماس با بدن با دقت و سرعت بالا اندازه گیری می کند. این تب سنج ها با توجه به حرفه ای بودن آن از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است. همچنین این تب سنج ها بدون ریسک انتقال ویروس می باشد و مناسب تمامی سنین طراحی گردیده است. به ویژه در استفاده برای اطفال و نوزادان، از این ترمومتر غیر تماسی میتوان برای سنجش دمای دائمی نوزاد، محیط، آب حمام، مایعات و غذاها نیز استفاده نمود و بعلت اندازه گیری سریع آن میتوان در اماکن شلوغ و پرتردد بدون اتلاف وقت به اندازه گیری دمای بدن افراد در بدو ورود به این محل ها از آن استفاده کرد .

اپ اختصاصی مطب باعث افزایش مشتری میشود حتما بخوانید : اپ اختصاصی مطب چه ویژگی دارد ؟

تب سنج لیزری چه مشخصاتی دارد ؟

معمولا تب سنج های لیزری دارای مشخصات یکسانی هستند و ممکن است در برخی از ویژگی ها با هم متفاوت باشند که این تفاوت باعث تنوع در قیمت آنها میشود ، ولی در حالت کلی از یک تب سنج لیزری خوب میتوانید انتظار ویژگی های زیر را داشته باشید :

  • گارانتی یک ساله و خدمات پس از فروش
  • بدون محدودیت حافظه در تعداد اندازه گیری
  • دارای تاییدیه CE اروپا.
  • آلارم هشدار تب به صورت صوتی و رنگی( سه رنگ سبز و نارنجی و قرمز)
  • سخنگوی اعلام تب
  • قابلیت تنظیم هشدار تب دلخواه
  • حافظه ذخیره سازی اطلاعات.
  • دارای offset و تنظیمات تصحیح خطا
  • دقت ۰٫۳± سانتیگراد
  • رنج دمایی ۳۲ تا ۴۳ درجه
  • خاموش شدن اتومات در صورت کار نکردن با دستگاه
  • قابلیت اندازه گیری دمای اجسام و مایعات از صفر تا ۱۰۰ درجه
  • غیر تماسی و فاصله ۵ تا ۱۵ سانتی متر
  • دارای دو مد کاری body and object

محلول های ضدعفونی

آیا تب سنج لیزری برای تشخیص بیماری کرونا مفید است ؟

در حال حاضر یکی از نگرانی های مهم در سطح جامعه درگیری افراد با بیماری کرونا است . مهم نیست شما در چه کسب و کاری مشغول به کار و فعالیت هستید ، این بیماری به نوعی همه افراد را درگیر خود کرده است . از جمله علائم و نشانه های این بیماری تب است ، به همین منظور کسب و کارها برای مشخص شدن وضعیت مراجعین خود از تب سنج ها برای اندازه گیری وضعیت دمای بدن آنها استفاده میکنند .

هرچند اندازه گیری دقیق دمای بدن میتواند برای افرادی که دچار بیماری هستند و یا علایم را دارند مفید باشد ولی باید بدانید که داشتن تب به تنهایی نشان دهنده بیمار بودن فرد نیست . با این حال وزارت بهداشت و آموزش پزشکی تاکید کرده است که بای غربال گری و جدا کردن افراد مشکوک و احتمالی به این بیماری همه نشانه ها باید مورد بررسی قرار گیرد که تب یکی از این نشانه هاست

به همین منظور استفاده از تب سنج ها لازم و ضروری است . به خصوص تب سنج لیزری که به خاطر نوع عملکرد خود نیاز به تماس با افراد نداشته و سرعت اندازه گیری و تشخیص قابل قبولی نیز دارد . به همین دلیل است که داشتن این تب سنج میتواند به شما و کسب و کار شما کمک کتد تا جلوی انتقال و انتشار این بیماری را توسط افرادی که به هر دلیلی مشکوک به بیماری هستند، بگیرید .

فروش محصولات محافظتی پزشکی