انواع ماسک

انواع ماسک هایی که در بازار برای مصرف کنندگان عرضه شده است بسیار زیاد است ، تنوع این ماسک ها در نوع تولید ، مواد اولیه ، لایه های بکار رفته و … با یکدیگر متفاوت است و باعث شده است هر کدام از این انواع دارای درجه استاندار متفاوتی باشند . اهمیت استفاده از این ماسک ها در شرایط اپیدمی ویروس کرونا و نگرانی های پیرامون آن به حدی است که وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و در کنار آن دولتمردان نیز برای مقابله و گسترش بیش از اندازه این ویروس استفاده از ماسک را در اماکن عمومی و پرتردد اجباری کرده اند .

اما سوال اینجاست ، آیا شما بعنوان یک مصرف کننده عادی و یا مصرف کننده به عنوان فرد یا افرادی که در بخش های مراقبتی و خدماتی فعالیت دارند با انواع مختلف آن آشنایی دارید و یا برای شما سوال نشده است که همه این انواع مختلف دارای چه ویژگی هایی هستند ؟ با دکتر پلاس همراه باشید تا هر کدام از این ماسک ها را با هم بررسی نماییم .

استفاده از ماسک چه ضرورتی دارد ؟

در شرایط کنونی و پرخطری که این روزها نه تنها شهر و کشور ما بلکه کل جهان با آن درگیر هستند و با توجه به شیوع بیماری های واگیرداری مثل کرونا و آنفولانزا و در کنار آن مشکلاتی مثل وجود آلاینده های خطرناک همه در کنار هم باعث شده است استفاده از ماسک به یک ضرورت غیر قابل انکار مبدل شود .

انواع-ماسک

با استفاده از ماسک شما میتوانید از ریه های خود در برابر ذرات آلاینده و گرد و غبار موجود در هوا ، بیماری های تنفسی و واگیردار و حتی بیماری های عفونی مراقبت لازم را داشته باشید . طبق دستور وزارت بهداشت ماسک ها بعنوان تجهیزات حفظت فردی به منظور مراقبت فرد از ابتلا و یا حتی انتقلا بیماری شناخته شده است .

انواع ماسک های موجود در بازار

کافی است به داروخانه ها و یا مراکز و سایت های معتبر عرضه محصولات مراقبتی و بهداشتی مراجعه کنید تا با انواع بسیار زیادی از ماسک ها با کارایی و قابلیت های گوناگون مواجه شوید که هر کدام دارای استاندارهای به خصوصی هستند و برای استفاده در شرایطی خاص مناسب هسند . در یک تقسیم بندی کلی میتوان این ماسک ها را بصورت زیر دسته بندی کرد :

  • ماسک پزشکی
  • ماسک دهانی
  • ماسک فیلتردار

البته ماسک ها را میتوان به روش دیگری نیز دسته بندی کرد :

  • نوع کاربرد : ماسک پزشکی – ماسک صنعتی
  • جنس : یکبار مصرق – چند بار مصرف
  • محل کاربرد : بیمارستانی – عمومی
  • جنس : پارچه ای – کاغذی – مواد مخصوص (پروپیلن و …)
  • فیلتر : دارای فیلتر و بدون فیلتر
پویش ملی من ماسک میزنم حتما بخوانید :  #من_ماسک_میزنم

ماسک های پزشکی چیست ؟

ماسک های پزشکی بیشتر به عنوان ماسکهای جراحی یا ماسک های بیمارستانی معروف است .این نوع از ماسک ها به عنوان یک محافظ مناسب در برابر ذرات عفونی است و در هنگام اعمال جراحی توصیه میشود تا از آن استفاده کنند تا از خود و دیگران در برابر شیوع بیماری های عفونی و تنفسی و ترشحات دهان و دیگر ذرات معلق در هوا مصون بدارند . با این همه بهتر است بدانید ذرات کوچک ممکن است بتوانند از این ماسک عبور کنند .

ماسک های فیلتردار کدامند ؟

دسته ای دیگری که بسیار مورد توجه است را میتوان به ماسک های فیلتردار اختصاص داد ، این ماسک با دارا بودن فیلترینگ بالا نسبت به ماسک های معمولی پرستاری و چراحی قدرت بالاتری در مقابله با نفوذ ذرات دارند ، هرچند که این دسته نیز خود شامل زیرمجموعه هایی میشود ، از جمله :

۱- ماسک رده استاندارد P, N و R

این دسته از ماسک ها با استاندارد آمریکایی NIOSH  طبقه بندی میشود و از محبوب ترین انواع آن میتوان به  ماسک N95  اشاره کرد . این ماسک در واقع به منظور فیلتراسیون ذرات آلاینده ای که در هوا وجود دارد ، طراحی و تولید شده است و معمولا در مقابل برخی از بیماری های واگیردار و خطرناک مثل آنفولانزا ، آبله مرغان ، سرخک و سندرم حاد تنفسی که همگی از طریق تنفس و خوا قابلیت انتقال به بدن انسان را دارند مورد استفاده قرار میگیرند . انواع ماسک های تحت این استاندار را میتوان بصورت زیر دسته بندی کرد :

استفاده از هر یک از انواع ماسک ها به منظور حفظ سلامتی لازم است

۱-۱- ماسک فیلتر دار سری N

  1. ماسک N95 : این نوع ماسک مناسب برای ذرات بزرگتر از ۰.۳ میکرون با فیلتراسیون ۹۵ است و در مقابل روغن غیرمقاوم است
  2. ماسک N99 : این دسته نیز برای ذرات بزرگتر از ۰.۳ میکرون مناسب بوده و فیلتراسیون ۹۹ دارد و در مقابل روغن غیرمقاوم است 
  3. ماسک N100 : این نوع ماسک برای ذرات بزرگتر از ۰.۳ میکرون با فیلتراسیون ۹۹.۹۷ است و در مقابل روغن غیرمقاوم است 

با توضحیات بالا میتوان گفت علت نام گذاری و استفاده از N در این ماسک ها به دو دلیل است ، اولین دلیل اینکه ماسک های سری N در مقابل برخی از آلاینده ها مقاوم هستند بطور دقیق اگر بخواهید بدانید اینکه ماسک های سری ان در برابر آلاینده های غیر روغنی مقاوم بوده و تاثیری در مقابل آلاینده های روغنی نداشته و برای آنان مناسب نیستند

۲-۱- ماسک فیلتر دار سری R

  1. ماسک R95 : این ماسک برای ذرات بزرگتر از ۰.۳ میکرون با فیلتراسیون ۹۵ درصد و مقام در مقابل روغن تا حداکثر ۸ ساعت می باشد .
  2. ماسک R99 : این ماسک برای ذرات بزرگتر از ۰.۳ میکرون با فیلتراسیون ۹۹ درصد و مقام در مقابل روغن تا حداکثر ۸ ساعت می باشد .
  3. ماسک R100 : این ماسک برای ذرات بزرگتر از ۰.۳ میکرون با فیلتراسیون ۹۹.۹۷ درصد و مقام در مقابل روغن تا حداکثر ۸ ساعت می باشد .

۳-۱- ماسک فیلتر دار سری P

  1. ماسک P95 : این ماسک برای ذرات بزرگتر از ۰.۳ میکرون با فیلتراسیون ۹۵ درصد و مقام در مقابل روغن  می باشد .
  2. ماسک P99 : این ماسک برای ذرات بزرگتر از ۰.۳ میکرون با فیلتراسیون ۹۹ درصد و مقام در مقابل روغن می باشد .
  3. ماسک P100 : این ماسک برای ذرات بزرگتر از ۰.۳ میکرون با فیلتراسیون ۹۹.۹۷ درصد و مقام در مقابل روغن می باشد .

۲- ماسک رده استاندارد FFP 

این دسته که با نام FFP مشهور در اصل بعنوان ماسک تنفسی شناخته میشوند . ماسکی که برای محافظت در برابر ذرات ریز را برعهده دارد و در اصطلاح در کلاس های حفاظتی FFP1 , FFP2 و FFP3 تقسیم بندی میشود ، استفاده از این نوع ماسک ها در محیط های کاری که معمولا از غلظت بالای ذرات برخوردار است بسیار لازم و ضروری است . این دسته از ماسک های نیز همانند سری N دارای دسته بندی مختلف است که عبارت است از :

آیا میتوان ضدعفونی کردن ماسک ها را مورد اطمینان دانست حتما بخوانید : ضدعفونی کردن ماسک امکان پذیر است

۱- ماسک FFP1 :

این نوع از ماسک برای حفاظت در قابل گرد و غبار و همچنین بالا بودن چهار برابری آلاینده ها نسبت به حداکثر مجاز در محیط های کاری مورد استفاده قرار میگیرد . این نوع از ماسک فیلترینگ ۷۵ درصدی داشته و مانع تنفس این دسته از آلاینده های محیطی که برای سلامتی دستگاه تنفسی مضر است ، میشود .

۲- ماسک FFP2 :

این دسته از ماسکها نسبت به دسته قبلی از فیلترینگ بهتری استفاده شده است و قدرت حفاظتی آن در حدود ۸۹ درصد می باشد و برای محیط هایی که سطح آلاینده های از حداکثر مجاز ۱۰ برابر بیشتر باشد ، بسیار مناسب است . این ماسک از ورود انواع گرد و غبار های زیان آور ، دود و آئروسل جامد و مایع که همگی میتوانند باعث بروز بیماری و مشکلات تنفسی شوند را جلوگیری و کنترل میکند .

۳- ماسک FFP2 :

این دسته در مقابل نفوذ آلاینده ها و ذرات ریز قدرت حفاظتی بین ۹۵ درصدی را دارند ، این دسته از ماسک به منظور فیلتر کردن ذرات سمی ، سرطان زا و رادیواکتیو بسیار مفید بوده و همچنین برای محیط های کاری که آلاینده ها خطرزا در آن سی برابر حد مجاز است مورد استفاده قرار میگیرد . این ماسکها در حالت عادی برای صنایع شیمیایی بسیار مورد استفاده بوده است.

راهنمای استفاده صحیح از انواع ماسک ها

راهنمای استفاده از انواع ماسک های موجود

طریقه صحیح استفاده از انواع ماسک ها

به منظور بازدهی مناسب این ماسک ها ، در هر یک از این انواع بهتر است روش استفاده آنها را بیاموزید ، برای استفاده از ماسک ها کافی است مراجل زیر را با دقت انجام دهید :

  1. ابتدا دست ها باید قبل از تماس با ماسک با آب و صابون بخوبی شسته شوند.
  2.  سپس ماسک از جعبه خارج شده و از نظر عدم وجود پارگی و یا سوراخ شدگی بررسی می گردد.
  3.  قسمت بالای ماسک دارای قطعه ای است که باعث محکم شدن ماسک بر روی بینی می شود. بنابراین از این طریق قسمت بالای ماسک قابل تشخیص می باشد.
  4. بند ها و یا کش های نگاهدارنده و محکم کننده ماسک باید بدرستی در پشت سر قرار گرفته و ماسک به طور کامل بر روی صورت قرار گیرد. قسمت بالای ماسک را به کمک قطعه محکم کننده و شکل دهنده ماسک بر روی بینی محکم کنید تا به فرم بینی درآید.
  5. با دم و بازدم می توان قرارگیری صحیح ماسک را بر روی دهان و بینی کنترل نمود. در زمان دم نباید هوا از کنارهای ماسک وارد دهان شود. هوای ورودی فقط باید از طریق فیلتر ماسک وارد دهان گردد. در زمان بازدم نیز نباید هیچگونه هوایی از کناره های ماسک خارج شود. ماسک به طور معمول برای افرادی که دارای ریش و سبیل می باشند نمی تواند به طور صحیح دهان و بینی را بپوشاند.
  6. هرگز از ماسک با اندازه مناسب برای بزرگسالان برای کودکان استفاده نشود! باید حتما از ماسک های مخصوص کودکاناستفاده گردد تا بدین صورت ماسک به طور کامل و صحیح بر روی بینی و دهان کودک قرار گرفته و از ورود آلاینده ها و مواد حساسیت زا جلوگیر کند

کدام ماسک قابلیت مراقبتی بهتری دارد ؟

در حال حاضر و در شرایط کنونی که جامعه درگیر بیماری کرونا است ، این سوال که آیا استفاده از ماسک میتواند مانعی برای عدم انتقال و همچنین بروز بیماری شود یا خیر ذهن بسیاری از افراد به خصوص کادر درمانی که در بخش های مختلف درحال خدمت رسانی به بیماران و یا حتی افراد مشکوک به بیماری هستند را درگیر کرده است .

نکته مهم و قابل تامل در این زمینه این است که باید در جواب این سوال گفت بله استفاده از ماسک میتواند در عدم انتقال ویروس کمک بسزایی داشته باشد و استفاده صحیح و اصولی از آن برای حفظ سلامتی مفید است . در این میان ماسک های N95  و سری ماسکهای FFP1 , FFP2 و FFP3 بهترین گزینه های انتخابی برای مقابله با ویروس کرونا بوده و میتوانند درصد ایمنی بالا و قابل قبولی را در مقایسه با سایر ماسکهای مورد استفاده برای فرد ایجاد نمایند .

 

فروشگاه دکتر پلاس