استفاده از ضدعفونی کننده در اتومبیل

استفاده از ضدعفونی کننده در اتومبیل و زمانی که به هر دلیلی خارج از منزل هستید بعنوان یکی از پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی است که توسط وزارت بهداشت و درمان به آن تاکید شده است . دانستن این موضوع که در صورت خروج از منزل علاوه بر استفاده از ماسک لازم است همراه خود یکی از انواع مواد ضدعفونی کننده را همراه داشته باشید ، نکته ای است که امروز با هم بررسی میکنیم .

ضرورت استفاده از مواد ضدعفونی کننده توسط وزارت بهداشت

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بعنوان مرجع اصلی برای اطلاع رسانی ها و ابلاغیه های مربوط به کرونا و با توجه به شرایط پیش روی جامعه و نیاز به داشتن اطلاعات کامل در مورد ویروس کرونا اقدام به تهیه دستورالعمل ها و شیوه نامه هایی برای جلوگیری از  گسترش و انتقال ویروس کرونا کرده است ، یکی از این شیوه نامه در زمینه دانستنی های مربوط به استفاده از مواد ضدعفونی کننده است . مواد ضدعفونی کننده به منظور تمیز کردن و گندزدایی در صورت خروج از منزل و در دسترس نبودن آب و صابون برای شست و شوی دستها و تمیز کردن سطوح پر استفاده کاربرد دارد .

محلول-های-ضدعفونی

انواع ضدعفونی کننده ها کدام است ؟

ضدعفونی کننده ها که در اصلاح علمی به آنها مواد آنتی سپتیک (antiseptic) نیز گفته میشود ، در واقع دسته ای از مواد هستند که با استفاده از آنها سطح پوست ، بدن و در مواردی اشیای پراستفاده و پرخطر را در مقابل انواع باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها ، اسپور باکتری ها و … را از بین برده و یا از رشد آنها جلوگیری میشود . مواردی که در حال حاضر و با گسترش بیماری ویروس کرونا و همه گیر شدن آن نه تنها در سطح جامعه و کشور ما بلکه در یک اپیدمی سراسری در کل دنیا مورد استفاده تمامی افراد چه آنان که دارای مشاغل پرخطری هستند و ارتباط مستقیم با این دسته از بیماران دارند و چه افراد عادی مورد استفاده قرار گرفته است.

نکته مه مدر مورد ضدعفونی کننده ها این است که بدانید استفاده از این مواد تنها برای مراکز درمانی و بهداشتی مثل بیمارستان ها و مطب ها نیست و از این مواد باید در همه اماکن و مکان هایی به غیر از خانه و به خصوص در اماکنی که دسترسی به آب و صابون برای شست و شوی دست وجود ندارد ، استفاده کرد ، همچنین برای تمیز کردن سطوح مورد استفاده و مشترک بین افراد نیز لازم استاز این محلول ها استفاده کرد .

آیا داروی رمدسیویر در درمان بیماری کرونا تاثیری دارد حتما بخوانید : رمدسیویر چیست و تاثیری در درمان کرونا دارد ؟

چرا باید سطوح ضدعفونی شود ؟

هرچند نحوه انتقال ویروس کرونا و درمان آن هنوز مورد بحث در میان کارشناسان و پزشکان است ولی همه آنها در این مورد به اتفاق نظر کامل رسیده اند که این ویروس با توجه به ماندگاری در انواع سطوح مختلف میتواند از این طریق به انسان سرایت و یا او را بیمار کند و یا باعث شود که وی بعنوان یک ناقل باشد . به همین دلیل است که که استفاده از محلولهای ضدعفونی در مشاغل پرخطر و در ارتباط مستقیم با بیماران مثل دندانپزشکی بسیار تاکیده شده است .

ضدعفونی کردن تنها مخصوص سطوح و وسایل مورد استفاده پرکاربرد برای درمان بیماران نیست و باید تمامی اشیا و وسایل مطب و یا کلینیک دندانپزشکی شما و بطور کل تمامی سطوحی که نه تنها بیماران و مراجعین مطب و یا کلینیک شما بلکه کارکنان با آن بطور مستقیم و حتی غیر مستقیم در ارتباط هستند ، لازم و ضروری است که بطور منظم و درست با محلول های ضدعفونی، تمیز شود .

استفاده از ضدعفونی کننده در اتومبیل و خودروی شخصی

نکات طلایی برای استفاده از ضدعفونی کننده در اتومبیل

به منظور نگهداری و استفاده از ضدعفونی کننده در وسیله نقلیه شخصی خود لازم است به نکات زیر توجه لازم و کافی داشته باشید :

  1. الکل قابل اشتعال است، از نگه داری و استفاده غیراصولی مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل در مکان های سربسته مثل خودرو خودداری کنیم.
  2. در صورت پخش مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل در خودرو با کوچکترین جرقه فندک، گرم شدن خودرو در آفتاب و روشن کردن خودرو، امکان آتش سوزی وجود دارد.
  3. برای استفاده از مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل در خودرو نکات ایمنی باید رعایت شود.
  4. به جای استفاده از مواد ضدعفونی کننده الکلی در خودرو از پد الکلی استفاده کنیم و یا مواد را در ظروف کوچک همراه خودمان داشته باشیم.
  5. اگر مواد ضدعفونی کننده الکلی در خودرو داریم، خودرو را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهیم.
  6. اگر مواد ضدعفونی کننده الکلی در خودرو داریم، در صورت امکان شیشه ها را مقداری پایین بکشیم تا دمای داخل خودرو بالا نرود.
  7. هنگام ضدعفونی کردن خودرو، در و پنجره ها را باز بگذاریم و پس از گذشت چند دقیقه خودرو را روشن کنیم.
  8. برای ضدعفونی کردن خودرو در فضای سرپوشیده بهتر است از پد الکلی به جای اسپری مستقیم استفاده کنیم.
  9. برای ضدعفونی کردن نباید محلول الکل و سفیدکننده (وایتکس) و یا هر ماده شیمیایی دیگر را با هم ترکیب کنیم.
استفاده از لوازم حفاظت فردی برای مقابله با کرونا چگونه است ؟ حتما بخوانید : استفاده از لوازم حفاظت فردی به منظور کاهش خطر ابتلا به کرونا

از محلول های مناسب استفاده کنید

شاید فکر کنید همه محلول های ضدعفونی کننده موجود در بازار مجاز و مناسب هستند ؟ در جواب این سوال باید بگوییم خیر !! بسیار از محلول هایی که در بازار با عنوان محلول ضدعفونی کنند در مقابل کرونا ویروس شناخته شده هستند این قابلیت و کیفیت را ندارند و بسیار به اشتباه و ندانسته از آنها استفاده میکنند بدون آنکه مطلع باشند این محلوهای خریداری شده هیچ کاربردی برای آنها نداشته و کمکی به حفظ سلامتی آنان نخواهد کرد.

با تحقیقات و بررسی محلولهای موجود بازار ایران نتایج قابل توجهی به دست آمد که بر مبنای آن میتوانید به راحتی متوجه شوید که کدام محلول واقعا قابلیت ضدعفونی کنندگی در مقابل ویروس کرونا را داشته و کدام یک فاقد اعتبار است تا بتوانید در هنگام خرید و سفارش این محصولات این موارد را با دقت و اطمینان بیشتری انجام دهید و خیال خود را از رعایت اصول و پروتکل بهداشتی و مراقبتی در مقابل ویروس کرونا راحت کنید.

 

فروشگاه دکتر پلاس