آنفولانزا چیست ؟

آنفولانزا یکی از بیماری های تنفسی است که به اندازه بیماری کرونا خطرناک و در مواردی حتی مرگبار است . این بیماری توسط ویروس های آنفولانزا ایجاد میشود . زمان اوج این بیماری معمولا در ماه های سرد سال و بع ویژه در زمستان است . نکته ای که باعث خطرناک بودن این بیماری شده است ، همه گیر بودن آن است ، به این معنا که همه رده های سنی از کودک تا بزرگسال و حتی سالمندان را به خود درگیر میکند .

ویروس چیست ؟

بدن ما، سایر حیوانات، گیاهان و حتی قارچ ها از سلول ساخته شده است. در مرکز سلول هسته قرار دارد و در داخل هسته، مولکول های بزرگ و بلندی به نام DNA که عامل انتقال وراثتی هستند، قرار دارند. ویروس ها ساختار سلولی ندارند و فقط شامل عامل وراثتی (RNA) و یک پوشش هستند. در نتیجه به تنهایی نه تنفس می کنند نه تغذیه می کنند و نه تولید مثل می کنند و به این دلیل هیچ علامت حیاتی ندارند.

اما با ورود به سلول های بدن میزبان خود، کنترل سلول را به دست می گیرند و سلول را وادار به تکثیر ویروس می کنند تا جایی که سلول می میرد و ویروس های بسیار زیادی که در سلول ساخته شده اند در بدن پخش می شوند.

بدن چگونه با ویروس ها مبارزه میکند ؟

بدن ما به صورت طبیعی دارای سلول های گلبول سفید در خون برای مبارزه با عوامل بیماری زا است. دو گروه از گلبول های سفید در برابر ویروس ها مبارزه می کنند. گروه اول ماکروفاژ ها هستند که ذرات ناشناس داخل خون و بدن را می خورند و از بین می برند و دسته دیگر سلولهای B هستند که پادتن یا آنتی بادی ها را تولید می کنند. پادتن ها موادی هستند که می توانند به پوشش ویروس ها چسبیده و آنها را از کار بیندازند.

انواع ماسک

بنابراین بدن ما بصورت طبیعی در برابر ویروس ها دارای ساختار دفاعی است. در صورتی که ویروسی به بدن وارد شود و گلبول های B توانسته باشند آنرا شناسایی کرده و پادتن ضد آن را تولید کنند، دیگر بدن در برابر آن مقاوم می شود.

نحوه شیوع ویروس آنفولانزا چگونه است ؟

بزرگترین علت گسترش این بیماری از طریق سرفه و یا عطسه است ، بدین صورت که قطرات آب از طریق عطسه کردن ، سرفه و یا حتی در هنگام صحبت کردن فرد بیمار از راه دهان یا بینی وارد بدن فرد سالم میشود و باعث آسیب رسیدن به ریه ها شده و باعث مشکل تنفسی میشود .

البته این بیماری علاوه از راه های تنفسی یعنی بینی و دهان از طریق تماس با اشیاء و وسایل آلوده و به خصوص در اماکن شلوغ و پرتردد درصد احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر از بقیه موارد است . هر چند این بیماری همه گیر بوده و همه رده های سنی  احتمال ابتلا به آن را دارند ولی در برخی از افراد این بیماری احتمال بروز بیشتری دارد .

جمعیتی که بیشترین خطر ابتلا به آنفولانزا را دارند ، عبارتند از :

1. نوزادان و کودکان زیر ۵ سال
  2. افراد بالای ۶۵ سال
  3. افرادی که در مراکزی مثل خانه سالمندان ، آسایشگاه های و به طور کلی اماکنی که تماس بیشتری با افراد دارند ، زندگی میکنند
  4. بانوان باردار
  5. بیمارانی که بیماری های زمینه ای مزمن مثل :
  • انواع بیماری های قلبی و عروقی
  • مشکلات تنفسی مثل آسم و COPD
  • بیماری کبد
  • دیابت و نارسایی های کلیوی
  • نقص ایمنی بدن مثل ایدز و …

دارند ، احتمال بروز این بیماری تنفسی در آنان بسیار زیاد است . این افراد نیاز به مراقبت و توجه بیشتری برای عدم ابتلا دارند .

محلول های ضدعفونی

علایم بیماری آنفولانزا کدام است

نشانه های این بیماری عبارتند از :

• سرفه
  • گلو درد
  • احساس سردی
  • بدن درد
  • آب ریزش یا گرفتگی بینی
  • احساس ضعف یا خستگی بیش از معمول

علائم سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولأ با سوزش و درد گلو آغاز می شود و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می کند. البته گاهی مواقع کودکان سرماخورده دچار تب بالا نیز می شوند ولی تب به ندرت بزرگسالان را درگیر می کند. علائم بیماری تا ۲ الی ۳ روز شدید هستند و به تدریج خفیف می شوند. سرماخوردگی معمولأ بین ۵ تا ۷ روز طول می کشد ولی سرفه ناشی از آن ممکن است ادامه پیدا کند.

عامل سرماخوردگی چیست؟

ویروس “راینوویروس” از خانواده “پیکورناویروس ها” عامل اصلی سرماخوردگی است. همچنین ویروس های دیگری نیز مثل کوروناویورس، آدنوویروس، ویروس پاراآنفلوآنزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی، ممکن است باعث سرماخوردگی شوند. عفونت های باکتریایی نیز ممکن است به سرماخوردگی اضافه شوند که در این صورت علائم بیماری شدیدتر و دوره آن طولانی تر خواهد بود. در این مواقع ممکن است عفونت سینوس ها (سینوزیت)، گلو (فارنژیت) یا گوش (اتیت) را درگیر کند.

ژل ضدعفونی کننده دست سپتی ژل چه ویژگی دارد حتما بخوانید : سپتی ژل چه کاربردی دارد ؟

فقط پزشک می تواند تفاوت سرماخوردگی ویروسی و میکروبی را تشخیص دهد. با تجویز پزشک ممکن است آنتی بیوتیک نیز برای درمان لازم باشد. در این خصوص حتمأ لازم است که اقدام به خود درمانی و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک نکنیم.

تفاوت آنفولانزا با سرماخوردگی در چیست ؟

یکی از علت های شیوع و گسترش این بیماری شباهت بسیار زیاد آن به سرماخوردگی می باشد ، این بیماری را میتوان نوع قوی تر سرماخوردگی دانست به طوری که همان علایم بیماری سرماخوردگی با شدت بیشتری در هر فرد دیده میشود و باعث اشتباه در بسیاری از افراد میشود ، این علایم را میتوان اینگونه مشخص کرد :

تفاوت آنفولانزا با سرماخوردگی در چیست

تفاوت آنفولانزا با کرونا و سرماخوردگی

آنچه که به تازگی موجب ترس و بیماری بسیاری از هموطن های ما شده است، ویروس جدیدی است که اولین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد. این ویروس جدیدترین آنها از خانواده ویروس های کرونا است. این ویروس به نام COVID-19 نامگذاری شده است. نسخه های قدیمی تر این ویروس مانند سارس SARS هم در چین و کشورهای دیگر از جمله ایران تا حدودی همه گیر شد.

ویروس کرونا نیز همانند ویروس آنفولانزا از جمله بیماری های ویروسی است که دستگاه تنفس را مورد حمله قرار داده و به آن آسیب میرساند. هرچند این بیماری تشابهات بسیار زیادی با سرماخوردگی و کرونا دارد . شناخت علایم و شدت ضعف این نشانه ها در هر کدام یک از این بیماری ها میتواند به شما تا حدودی در شناخت نوع بیماری و راه درمانی کمک کند . این نشانه ها عبارتند از :

ویروس آنفولانزا چه تفاوتی با کرونا و سرماخوردگی دارد

آیا آنفولانزا درمانی دارد

در مورد این سوال باید بگوییم بله ، برای درمان این بیماری داروهای ضد ویروسی وجود دارد که در صورت ابتلا به آن میتوانید برای بهبودی از آنها استفاده کنید تا هرچه سریع تر بیماری در شما کنترل و بهبود یابید . رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی و توجه به دستورات پزشکان در ایامی اپیدمی ویروس آنفولانزا همگی از جمله مواردی هستند که با رعایت آنان میتوان جلوی انتقال و گسترش این بیماری را گرفت .

هر چند بعد از شیوع بیماری کرونا و صدماتی که نه تنها ایران بلکه جامعه جهانی از آن متقبل شود ، توجه به توصیه ها و آموزش ها مراقبتی به منظور جلوگیری از گسترش انواع بیماری های ویروسی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و امید است با رعایت نکات و پروتکل های بهداشتی از شیوع این چنین بیماری های واگیردار جلوگیری نماییم .

ماسک N9 با بطور قابل توجهی میتوان از عبور ذرات جلوگیری کرد حتما بخوانید : ماسک N95 چه ویژگی دارد ؟

واکسن راه حلی برای درمان آنفولانزا

برای اینکه ما در مبارزه با ویروس ها به بدن کمک کنیم قطعاتی از ویروس منهدم شده را که قابلیت بیماری زایی ندارد وارد بدن می کنیم که به آن واکسن می گوییم. گلبولها این قطعات را شناسایی کرده و برای آنها پادتن تولید می کنند و در این صورت اگر ویروس فعال وارد بدن شود به علت وجود پادتن مخصوص آن ویروس در بدن، سریعا ویروس نابود شده و بدن محافظت می شود.

بهترین زمان استفاده از واکسن آنفولانزا کدام است ؟

بهترین زمان برای واکسینه کردن خود در برابر بیماری آنفولانزا قبل شروه فصول سرد سال است به عبارتی بهترین زمان را میتوان اواخر شهریور و اوایل مهر ماه دانست . علت اینکه این زمان بهترین زمان استفاده از واکسن میباشد این است که آنتی بادی های موجود در این واکسن دوهفته بعد از تزریق واکسن تولید شده و به همین علت بهتر است قبل از شیوع این بیماری اقدام به استفاده از واکسن نمود تا از ابتلا به این بیماری پیشگیری و یا در صورت ابتلا به نوع خفیف و کوتاه مدت آن مبتلا شویم

شست و شوی منظم و صحیح دستان با آب و صابون و استفاده از مواد ضدعفونی کننده در مکان ها و اماکنی که امکان وجود این ویروس زیاد است و همچنین رعایت کلیه پروتکل بهداشتی و مراقبتی از جمله راه حل های موثر به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری است . ما در دکتر پلاس در تلاش هستیم تا با ارائه به روزترین و کامل ترین اطلاعات در زمینه بیماری ها و راه حل های درمانی آن کمکی هر چند کوچک در آگاهی بخشیدن به جامعه داشته باشیم.

فروش محصولات محافظتی پزشکی