دکتر پلاس
روز داروساز و بزرگداشت محمد بن زکریای رازی ، 5 شهریور

روز داروساز و بزرگداشت محمد بن زکریای رازی ، 5 شهریور

روز داروساز

روز داروساز در ایران برابر با ۵ شهریور و مصادف با زادروز محمد زکریای رازی است. این روز همچنین با روز بزرگداشت زکریای رازی مقارن است ، سالانه مراسم روز داروساز در هفته اول شهریور توسط انجمن داروسازان ایران برگزار می‌گردد. این مراسم تاکنون چندین دوره برگزار شده‌است. هرچندبا توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامتی،بزرگداشت این روز در سال ۹۹ به صورت آنلاین با همکاری موسسه آلند و سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی برگزار شد.

علت نامگذاری روزی برای داروسازی

جامعۀ‌ داروسازان ایران از سال ۱۳۵۴ تعیین روزی به نام داروساز را دنبال می‌کرد. تعیین تولد زکریای رازی به عنوان روز داروساز نخستین بار در ایران توسط یکی از دانشیاران دانشکدۀ‌ داروسازی تهران انجام شد و در سال ۱۳۵۵ برای نخستین بار روز ۵ شهریور توسط جامعۀ‌داروسازان ایران به عنوان روز داروساز نامگذاری شد. سال بعد و در روز ۵ شهریور ۱۳۵۶ در باشگاه دانشگاه تهران مراسمی بدین مناسبت برگزار شد و همچنین از تمبری که بدین مناسبت طراحی شده‌بود رونمایی گردید.

بزرگداشت روز داروساز و بزرگداشت محمد بن زکریای رازی ، 5 شهریور

با این حال این روز در تقویم درج نشده‌ بود و رسمیت نداشت. پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ و در زمان ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای، هیأت مدیرۀ جامعۀ‌ داروسازان ایران در دیدار با وی خواهان نامگذاری رسمی این روز شدند . جامعۀ‌ داروسازان که به انجمن داروسازان ایران تغییر نام داده‌بود، برای سال‌های متوالی این مطالبه را از طریق کاتبه با شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کرد،‌ اما هموازه با مخالفت این شورا مواجه می‌شد.

با این حال در سال ۱۳۷۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد تعیین روزی به نام داروساز و درج آن در تقویم موافقت نشان داد. در جلسۀ ۴۵۰ این شورا به تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۷۸ روز تولد زکریای رازی به عنوان این روز در نظر گرفته‌شد.این تصمیم طی نامه‌ای به شمارۀ (۲۶۱۲ .‌دش) به تاریخ ۵ آبان ۱۳۷۸ جهت درج در تقویم رسمی حکومت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد. این مناسبت متعاقباً برای نخستین بار در تقویم سال ۱۳۷۹ جمهوری اسلامی ایران درج شد

  • 00

    روز

  • 00

    ساعت

  • 00

    دقیقه

  • 00

    ثانیه

تاریخ

شهريور 05 1403

زمان

همه روزه
دسته بندی

رویداد بعدی

بارکد QR

نظرات و سوالات شما

دوازده − ده =

Go to Top