دکتر پلاس
روز جهانی دیابت ، 23 آبان - November 14

روز جهانی دیابت ، 23 آبان – November 14

روز جهانی دیابت

روز جهانی دیابت هرساله در تاریخ ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) در بیش از ۱۶۰ کشور جهان برگزار می‌گردد. فدراسیون بین‌المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۱ و در پاسخ به رشد روزافزون دیابت در تمامی جوامع بشری، روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) را به نام روز جهانی دیابت نامگذاری کردند. این روز در سال ۲۰۰۶ توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک روز رسمی در تقویم جهان ثبت گردید. روز جهانی دیابت، بزرگترین کمپین اطلاع‌رسانی در مورد دیابت است که هر ساله با محوریت مشخص و با شعاری که فدراسیون بین‌المللی دیابت انتخاب می‌کند، در بیش از ۱۶۰ کشور دنیا برگزار می‌گردد. اهداف اصلی که این کمپین دنبال می‌کند عبارتند از:

  • اطلاع‌ رسانی گسترده به جوامع، سیاستمداران و ذینفعان در سراسر دنیا برای توجه ویژه به دیابت
  • اطلاع‌ رسانی گسترده از فعالیت‌های فدراسیون بین‌المللی دیابت و نقشی که این نهاد در جهت ارتقای آگاهی دنیا ایفا می‌کند
گرامیداشت روز جهانی دیابت ، 23 آبان - November 14

دیابت یکى از شایع‌ترین بیمارى‌هاى مزمنى است که بشر را گرفتار کرده است.در سال ۲۰۰۳ تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در سراسر جهان ۱۹۴ میلیون نفر تخمین زده مى‌شد. پیش بینى مى‌شود که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۵ در نتیجه طولانى شدن عمر مفید افراد، سبک زندگى بى‌حرکت و غیرفعال و تغییر الگوهاى رژیم غذایى به ۳۳۳ میلیون نفر برسد.

دیـابت چیــــست ؟

دیابت یک اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است که در آن یا انسولین به مقدار کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا می‌رود. انسولین هورمونی است که توسط سلول‌های “بتا”واقع در پانکراس ترشح می‌شود و وظیفه اصلی آن کاهش قند خون است. پانکراس نیز یکی از غدد دستگاه گوارش است که در پشت معده قرار دارد بالا بودن قند خون در دراز مدت باعث بروز عوارض در سیستم قلب و عروق، کلیه‌ها، چشم و سلسله اعصاب می‌گردد.

 

  • 00

    روز

  • 00

    ساعت

  • 00

    دقیقه

  • 00

    ثانیه

تاریخ

شهريور 24 1403

زمان

همه روزه
دسته بندی

رویداد بعدی

بارکد QR

نظرات و سوالات شما

2 × چهار =

Go to Top