دکتر پلاس
روز جهانی بهداشت ، 19 فروردین - 7 April

روز جهانی بهداشت ، 19 فروردین – 7 April

روز جهانی بهداشت

روز جهانی بهداشت (World Health Day) سالروزی مقارن هفتم آوریل (۱۹ فروردین) است که تحت حمایت سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و همه ساله در این روز تحت نظارت مجمع بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌های مرتبط جشن گرفته می‌شود.

در سال ۱۹۴۸، سازمان بهداشت اولین مجمع جهانی بهداشت را برگزار کرد، مجمع تصمیم گرفت که از سال ۱۹۵۰ به بعد، هفتم آوریل هر سال به این عنوان نامگذاری و تعیین شود

تاریخچه برگزاری این مراسم

در ۷ آوریل سال ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک، نخستین اساسنامه کنفرانس بین‌المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید. در ژوئن ۱۹۴۸، نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی با حضور نمایندگان بیش از ۶۱ کشور جهان در ژنو تشکیل شد و ۷ آوریل را به نام روز بهداشت نام‌گذاری کردند.

با این تصمیم از سال ۱۹۵۰ به بعد در روز ۷ آوریل هر سال، برگزاری جشن بزرگداشت این روز به جریان افتاد. مراسم این روز ، سالانه به عنوان فرصتی به منظور جلب توجه جهان به موضوع بهداشت در جهان است و سازمان بهداشت و کشورهای جهان رویدادهای بین‌المللی، منطقه‌ای و محلی را در چنین روزی بررسی می‌کنند.

دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی مختلف به در این روز ، منافع و دستاوردهای آن برای بهداشت عمومی اذعان دارند. آن‌ها فعالیت‌های مربوطه مانند شورای جهانی بهداشت را ساماندهی کرده و حمایتشان را از آن‌ها در رسانه‌ها اعلام می‌کنند.

این روز همراه با روز جهانی سل، هفته جهانی ایمن‌سازی، روز جهانی مالاریا، روز جهانی علیه توتون و تنباکو، روز جهانی ایدز، روز جهانی اهدای خون، و روز جهانی هپاتیت، یکی از هشت کمپین رسمی سازمان بهداشت جهانی WHO است.

سازمان بهداشت جهانی همه ساله در این روز با هدف افزایش توجه و آگاهی عموم مردم و تمرکز اقدامات و فعالیت‌ها یکی از موضوعات مبتلا به جوامع را انتخاب می‌کند و به آن می‌پردازد. این سازمان بعنوان مثال برای سال ۲۰۱۷ موضوع افسردگی را انتخاب کرده‌است.

اهداف این روز جهانی بهداشت

مهم ترین هدف سازمان بهداشت جهانی، پوشش همگانی بهداشت و اطمینان از دسترسی همه مردم به خدمات بهداشتی کافی، بدون نگرانی از هزینه های آن و در نهایت ارتقای سطح سلامت است. پیشگیری از ابتلاء به بیماری ها، دسترسی به امکانات درمانی و باز توانی بخشی از اهداف این سازمان هستند. همچنین تغذیه سالم و دسترسی همه به مواد غذایی مفید، سالم و کافی از دیگر ماموریت های سازمان بهداشت جهانی است. اما اهداف تعیین روزی به این نام چیست؟

مسائل بهداشتی، گستره ای وسیع دارند و با توجه به پیشرفت سریع علم، هر روز نکات بهداشتی دقیقتر و شاید متفاوتی ارائه می شود. به طور خلاصه اهداف این روز شامل موارد زیر است:

  1. سالم سازی محیط زیست
  2. پیشگیری و کنترل بیماری های واگیردار
  3. آموزش بهداشت و افزایش آگاهی
  4. گسترش خدمات پزشکی و تشخیص و درمان بیماری ها
  5. توسعه سیستم اجتماعی مبتنی بر سلامت به عنوان حقی که برای همه مردم باید فراهم باشد.

  • 00

    روز

  • 00

    ساعت

  • 00

    دقیقه

  • 00

    ثانیه

تاریخ

فروردين 19 1404

زمان

همه روزه
دسته بندی

رویداد بعدی

بارکد QR

نظرات و سوالات شما

هفت + هفده =

Go to Top