دکتر پلاس

ضدعفونی کردن ماسک امکان پذیر است ؟

آیا میتوان ضدعفونی کردن ماسک ها را مورد اطمینان دانست

ضدعفونی کردن ماسک

ضدعفونی کردن ماسک ها و استفاده مجدد از ماسک سوال و دغدغه ای است که نه تنها سوال بسیاری از همکاران ما در حوزه های پزشکی و دندانپزشکی ، بلکه سوالی است که تمامی اقشار جامعه و کسب و کارها دارند ؟ اما آیا واقعا میتوان از یک ماسک به دفعات استفاده کرد ؟ در شرایط بروز بیماری های همه گیر و واگیردار ، به خصوص بیماری هایی مثل آنفولانزا و کرونا آیا استفاده چندین باره از یک ماسک کار درستی ؟ اصلا عملکرد و دستور العملی برای ضدعفونی و استفاده مجددا از ماسک ها وجود دارد ؟ اگر دستورالعملی هست آیا تایید شده و قابل قبول است ؟ اینها سوالاتی است که دکتر پلاس به آن پاسخ خواهد داد .

آیا استفاده از ماسک ضرورت دارد ؟

در شرایط های پر ریسک و حضور در اماکن پرتردد و شلوغ و همچنین برای کادر درمانی و پزشکی در مراکز و کلینیک های پزشکی و دندانپزشکی بعلت نزدیکی با مراجعین و افراد مختلف استفاده از ماسک ضرورت دارد ، در چنین شرایطی استفاده از ماسک دارای فوایدی است ، از جمله :

آیا استفاده صحیح از ماسک ها را میدانید ؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد اینکه آیا میتوان یک ماسک را ضدعفونی و یا از ماسک استفاده مجدد کرد ، بهتر است استفاده صحیح از آن را با هم مرور کنیم . شاید به نظر بیاید که نحوه قرار دادن ماسک بر روی صورت کار چندان سخت و یا حتی مهمی نیست ولی ما به شما میگوییم اگر چنین ایده ای دارید قطعا در اشتباه هستید . اگر ماسک بطور اصولی و صحیح روی صورت قرار نگیرد و یا اینکه در هنگام قرارگیری بر روی صورت حالت و شکل خود را از دست بدهد ، قطعا قابل استفاده نخواهد بود و باید آن را با ماسک جدید و استریل شده عوض کنید . بنابراین بهتر است اول بدانیم نحوه استفاده از ماسک چگونه است .

پس برای استفاده صحیح از ماسک این نکات را رعایت کنید :

باید توجه داشت که استفاده از ماسک همواره باید همراه با رعایت سایر نکات بهداشتی از جمله شستشوی دست و پاکیزگی وسائل شخصی و رعایت فاصله مناسب باشد.

حتما بخوانید : گیت ضدعفونی کننده چه کاربردی دارد ؟

استفاده طولانی مدت از ماسک ها امکان دارد ؟

در شرایط فعلی و حتی در شرایطی که دسترسی به ماسک های با کیفیت بالا مثل ماسک های N95 که قدرت فیلترینگ بسیار بالایی دارند مقدور نیست ، میتوان با رعایت برخی نکات و اصول از این ماسک ها استفاده مجدد کرد ، اما لازم است به خاطر داشته باشید ، در صورتی که مجبور به حضور طولانی مدت در اماکن پر ریسک ننمی باشند ، میتوانید در مدت زمان حضور از انواع ماسک های معمولی تر که دسترسی به آن آسان تر است استفاده کنید و حتما به خاطر داشته باشید که نحوه استفاده صحیح از این ماسک ها را باید تمامی کادر درمانی چه در در مطب ها و کلینیک های پزشکی و چه در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی آموزش داده شود ، تا این اطمینان از آشنایی کامل با انواع ماسک ها و استفاده از آنها را همه کادر درمانی به درستی داشته باشند .

در چه شرایطی نمیتوان از ماسک استفاده کرد ؟

به خاطر داشته باشید هرگونه تغییر در ماسک که منجر به کاهش عملکرد ماسک می شود استفاده مجدد از ماسک را غیر ممکن می کند. برخی از این موارد شامل:

ضدعفونی کردن ماسک ها چگونه است ؟

باید به خاطر داشته باشید برخی از ماسک ها فاقد دستور العمل FDA برای استفاده مجددمی باشند. استاندارد FDA نشان سازمان غذا و داروی آمریکا FDA)Food and Drug Administration) یکی از آژانس های وزارت بهداشت است. FDA مسئول حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه از طریق تنظیم و نظارت بر ایمنی مواد غذایی ، محصولات تنباکویی ، مکمل های غذایی، واکسن، تزریق خون ، دستگاه های پزشکی، دستگاه های ساطع اشعه الکترومغناطیس (ERED)، محصولات دامپزشکی و لوازم آرایشی است. به همین دلیل است که دندانپزشکان و کادر درمان نکات زیر را برای محافظت و استفاده مجدد از ماسک ها را بدانند و مطمئن باشد که آیا این استفاده مجدد و ضدعفونی کردن ماسک صحیح است یا خیر.

برای استفاده مجدد از ماسک این نکات را به خاطر داشته باشید :

حتما بخوانید : ماسک FFP چه ویژگی دارد ؟

هیدروژن پراکسید راهکاری برای ضدعفونی کردن ماسک

این نکته که نمیتوان همه ماسک ها را ضدعفونی کرد موردی است که باید همیشه به خاطر داشته باشید ، هر چند بعلت کمبود ماسک های محافظتی تحقیقات گسترده ای در زمینه اینکه آیا میتوان با ضدعفونی کردن ماسک ها از آنها مجددا استفاده کرد ، صورت گرفته و در میان تحقیقاتی نتیجه بر بوده است . دانشمندان بیش از صد‌ها ماسک تنفسی N۹۵ را بدون اینکه به آن‌ها آسیب وارد شود ضدعفونی کردند و با انجام چنین تکنیکی این ماسک‌ها قابلیت مصرف چند باره پیدا کردند و به این نتیجه رسیدند که انجام این روش خطری برای سلامتی آن‌ها تهدید نخواهد کرد. این دانشمندان با استفاده از هیدروژن پراکسید تبخیر شده توانستند آلاینده‌های میکروبی و آلودگی موجود روی ماسک‌های مصرف شده را از بین ببرند.

هرچند این نتایج اولیه بوده و قطعی بودن آن نیاز به بررسی و تحقیقات گسترده ای است . به همین دلیل است که باید منتظر اخبار و تحقیقات بیشتر محققان و دانشمندان در این زمینه بود . با این حال بهتر است حتی المقدور از ضدعفونی بیش از اندازه ماسک ها خودداری کرده و از ماسک های تمیز و استریل برای حضور در اماکن پرخطر استفاده شود تا سلامت کارکنان بطور کامل و بدون خطر تضمین شود .

 

خروج از نسخه موبایل