مراقبت بعد از کشیدن دندان

مراقبت بعد از کشیدن دندان دارای نکات و مواردی است که باید بدانید ، هرچندکشیدن دندان برای هر فردی می تواند یکی از تجربه های تلخ و متاثر کننده باشد. در گذشته یکی از ساده ترین روش برای رهایی از درد دندان ها کشیدن دندان بود که برخی به دلیل نداشتن شرایط مالی مساعد برای هزینه درمان دندان مجبور به از دست دادن همیشگی دندان های دایمی و عوارض ناشی از آن بودند. اگر چه این تجربه تلخ و ناگوار برای بسیاری غبرقابل تحمل بوده اما امروزه به دلیل پیشرفت علم و دانش دندانپزشکی و نیز افزایش امکانات دندانپزشکی امکان ترمیم دندان هایی که در گذشته مجبور به حدف و یا کشیدن دندان ها بودند، فراهم شده است.

به هر حال همه ما طعم تلخ درد دندان وشب بیداری های ناشی از این دردها را چشیده ایم بنابراین واجب است تا با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقب های ویژه از بروز بیماری های دهان و دندان و یا عواملی که سبب آسیب رسانی و پوسیدگی دندان ها می شوند از بروز این مشکلات پیش گیری کرده تا دندان هایی سالم و زیبایی را داشته باشیم. اگر چه امروزه تمام تلاش متخصص ارتودنسی و دندانپزشکان نگهداری و حفظ دندان هاست اگرچه ممکن است پوسیدگی دندان ها و یا بیماری هایی لثه و دندان کار را به جایی برساند که دیگر امیدی به ترمیم و نگهداری دندان نیست.

چرا نیاز به کشیدن دندان است ؟

در برخی موارد دندان به علت ضربه، بیماری، پوسیدگی یا عفونت آنقدر آسیب می‌بیند که باید آن را کشید. همچنین گاهی اوقات دندان بزرگسالان دچار شلوغی است و کشیدن دندان به یک بخش ضروری از فرایند اصلاح ظاهر دندان‌ها تبدیل خواهد شد. دندانپزشکان باتجربه می‌‌توانند به صورت ایمن و بدون به وجود آوردن هیچ مشکلی به کشیدن دندان بپردازند و نکات مرتبط با مراقبت از دندان پس از کشیدن را به بیمار گوشزد کنند تا ضمن حفظ سلامت دهان و دندان و عملکرد آن لبخندی زیبا را به بیمار هدیه دهند. به منظور پیشگیری از بروز عوارض جانبی حاصل از کشیدن دندان باید بیمار از همه دستورات دندانپزشک خود پیروی کند.

دلایل مهم که باعث کشیدن دندانها می شود

پوسیدگی وسیع، شکستگی دندان ( تاج و ریشه)، ارتودنسی، ساخت پروتز، دندانهای شیری، دندانهای نهفته، دلایل اقتصادی

• خونریزی و نشت خون پس از جراحی و کشیدن بمدت چند ساعت طبیعی است. از تعویض گاز با فواصل کوتاهتر از ۱۵ دقیقه خودداری کنید و در صورت ادامه خونریزی با مطب تماس بگیرید.
  • از شستشوی دهان در روز جراحی خودداری کنید از فردای همان روز با آب نمک رقیق و یا دهانشویه ای که تجویز می شود دهان خود را غرغره کنید. از مسواک زدن در سمت دندان کشیده شده تا ۲۴ ساعت خودداری کنید.
  • تورم و درد از عوارض قابل انتظار بعد از جراحی است در صورت ادامه و بیشتر شدن تورم و درد و بدبو شدن دهان با مطب تماس بگیرید.
  • از کشیدن سیگار حداقل تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی دندان خودداری کنید.
  • چنانچه دندانپزشک قبل یا بعد از کشیدن دندان برایتان دارو تجویز کرد حتماً آن را مرتب و منظم مصرف کنید
  • چنانچه سابقه بیماری یا ناراحتی خاصی دارید حتماً قبل از کشیدن به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا تدابیر لازم اندیشیده شود.
  • در کودکان بعلت ماندگاری بی حسی ۴ ـ ۳ ساعت بعد از کشیدن مراقب گاز گرفتگی گونه ولب توسط آنان باشید .
مراقبت از دندان در بارداری چگونه انجام میشود ؟ حتما بخوانید : مراقبت از دندان در بارداری شامل چه نکاتی است ؟

چه نکاتی از مراقبت بعد از کشیدن دندان میدانید

به منظور مراقبت بعد از کشیدن دندان و طی شدن این درمان به درستی لازم است که نکات و موارد زیر را به دستی رعایت کنید :

روز اول

به منظور مراقبت بعد از کشیدن دندان و در روز اول خونریزی دندان کاملاً طبیعی است حتی در مواردی که پزشک از بخیه نیز استفاده نموده است. دندانپزشک روی بافت لثه گاز استریل قرار می‌‌دهد و به شما یاد می‌دهد به کمک دندان خود آن را در جای مورد نظر قرار دهید تا فرایند خونریزی متوقف گردد. به طور طبیعی باید به مدت ۳ تا ۴ ساعت گاز را در جای خالی دندان کشیده شده قرار دهید و در صورت نیاز به تعویض آن بپردازید. پزشک از بیمار می‌‌خواهد که به مدت ۲۴ ساعت از استعمال دخانیات، مصرف مایعات با نی و غرغره کردن خودداری کند تا خونریزی متوقف گردد.

پس از کشیدن دندان می‌توانید از قرص مسکن استفاده کنید تا درد شما بهبود یابد. اکثر بیماران فقط به استامینوفن نیاز دارند اما برخی دیگر به داروی قوی تر احتیاج خواهند داشت. می‌توانید به منظور کنترل درد و تورم از کمپرس یخ استفاده کنید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را روی صورت خود بگذارید. به اندازه کافی استراحت کنید و به نحوی برنامه ریزی کنید که حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان در منزل بمانید. سر خود را در ارتفاع بالاتری قرار دهید تا خونریزی به حداقل برسد.

روز دوم پس از کشیدن دندان

۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان می‌توانید به تدریج فعالیت‌های طبیعی خود را از سر بگیرید و به آرامی دهان خود را با محلول آب و نمک بشویید و از نخ دندان و مسواک استفاده کنید اما دقت کنید که از وارد کردن ضربه به جای دندان کشیده شده خودداری کنید. بهتر است تا چند روز از غذاهای نرم مانند تخم مرغ هم زده، سوپ، پودینگ، ماست و پوره سیب زمینی استفاده کنید. با بهتر شدن بافت لثه می‌توانید رژیم غذایی معمولی خود را داشته باشید اما بهتر است تا بهبودی کامل لثه از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید.

معمولا فرایند بهبود فقط چند روز طول می‌کشد اما در برخی از افراد ممکن است تا دو هفته نیز ادامه داشته باشد. در صورتی که شما دچار علائم غیر طبیعی از قبیل عفونت یا درد شدید هستید باید به پزشک مراجعه کنید. بروز علائمی از قبیل تهوع و استفراغ، تب و لرز و تورم و قرمزی، خروج بیش از حد ترشحات از لثه، سرفه، درد قفسه سینه یا اختلال در تنفس به معنای مراجعه فوری به پزشک می‌باشد. پس از بهبود کامل بافت لثه می‌توانید با دندانپزشک خود در خصوص استفاده از ایمپلنت یا دندان مصنوعی صحبت کنید تا جای خالی دندان از دست رفته پر گردد و لبخندی زیبا داشته باشید.

مراقبت بعد از کشیدن دندان با استراحت کردن

استراحت کردن به عنوان یکی از راه های مراقبت بعد از کشیدن دندان است و به همین دلیل لازم است موارد زیر را رعایت کنید :

• به طور کامل استراحت کنید و سر خود را در ارتفاع بالاتر قرار دهید.
  • به منظور پیشگیری از بروز سرگیجه باید به آرامی از حالت خوابیده بلند شوید.
  • سعی کنید به مدت ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان فعالیت جسمانی خود را کاهش دهید و تا ۷۲ ساعت از ورزش سنگین خودداری نمایید.
  • در صورتی که استراحت کافی داشته باشید فرایند بهبود به سرعت انجام خواهد شد.

از مراقبت بعد از کشیدن دندان چه اطلاعاتی دارید ؟

تورم و کبودی

لازم است بدانید تورم و کبودی ممکن است برای شما اتفاق بیفتد و به همین دلیل آن را به عنوان نکته ای برای مراقبت بعد از کشیدن دندان قرار میدهیم پس این نکات را رعایت کنید :

• پس از کشیدن دندان بروز مقداری تورم طبیعی است و یک بخش از فرایند ترمیم محسوب می‌شود.
  • در صورتی که تورم شدید باشد یا با درد شدید و تب همراه گردد باید فوراً به پزشک مراجعه کرد.
    یک روز پس از کشیدن دندان باید از کمپرس یخ استفاده کنید تا میزان درد و تورم به حداقل برسد. برای این کار باید مقداری یخ را درون کیسه پلاستیکی ریخته و آن را درون پارچه قرار دهید و به مدت ۲۰ دقیقه
  • روی صورت خود بگذارید و ۲۰ دقیقه به صورت تان استراحت دهید.
  • می‌توانید به منظور کاهش بیشتر درد از کمپرس گرم و مرطوب استفاده کنید.

استفاده از دارو برای مراقبت بعد از کشیدن دندان

استفاده از دارو های مسکن به منظور مراقبت بعد از کشیدن دندان و باید با توصیه دندانپزشک باشد ، پس این نکات را به خاطر داشته باشید :

• باید قبل از آنکه اثر داروی بی حسی از بین برود از قرص مسکن استفاده کنید.
  • در صورتی که دندان پزشک به تجویز آنتی ‌بیوتیک پرداخته است باید دوره درمان را به اتمام برسانید تا از بروز عفونت جلوگیری گردد.
  • مصرف برخی از داروهای مسکن می‌‌تواند باعث بروز سرگیجه شود که در چنین حالتی دراز کشیدن می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • برخی از داروها باعث بروز حالت تهوع و استفراغ می‌شوند که باید آنها را با غذا مصرف کنید.

خونریزی دندان طبیعی است

تا ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان بزاق شما با خون همراه خواهد شد که این مشکل باید پس از ۲۴ ساعت برطرف گردد. در صورتی که خونریزی قطع نشده باشد باید گاز استریل یا چای کیسه ای مرطوب را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار داده و به آرامی فشار دهید. در صورتی که علیرغم انجام دادن این روش‌ها خونریزی متوقف نشد باید به پزشک خود مراجعه کنید.

غذا خوردن

لازم است بدانید به منظور مراقبت بعد از کشیدن دندان باید به غذاها و نحوه غذا خوردن خود دقت داشته باشید به همین منظور رعایت این موارد لازم و ضروری است :

• سعی کنید تا یک هفته پس از کشیدن دندان از غذاهای نرم مانند پاستا، تخم مرغ، سوپ، پودینگ، سبزیجات پخته و نرم، ماست و ماهی استفاده کنید.
  • تا چند روز بعد از کشیدن دندان از مصرف غذاهای بسیار داغ، بسیار سرد و پر ادویه خودداری کنید.
  • تا یک هفته پس از جراحی دندان از مصرف غذاهای سفت مانند انواع مغز، چیپس یا پفک فیلا خودداری کنید.
  • سعی کنید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.

استعمال دخانیات مانعی برای مراقبت بعد از کشیدن دندان

پس از کشیدن دندان باید به شدت از استعمال دخانیات خودداری کنید. سیگار کشیدن باعث می‌شود که فرایند بهبود به تاخیر بیفتد، خونریزی و درد افزایش یابد و احتمال بروز عفونت به حداکثر برسد. به همین منظور برای حفظ سلامتی و رعایت نکات بهداشتی مراقبت بعد از کشیدن دندان از سیگار کشیدن خودداری کنید

مراقبت از لمینت دندان ، بایدها و نباید ها حتما بخوانید : مراقبت از لمینت دندان و باید ها و نبایدهایی که باید بدانید

مراقبت از دهان

اگرچه فرآیند کشیدن دندان هیچ گونه خطری ندارد دندان کشیده شده یک حفره خالی و بزرگ را در لثه به وجود خواهد آورد. از آنجایی که انواع مختلفی از باکتری‌ها در دهان زندگی می‌کنند به ترمیم هرچه سریع تر بافت لثه کمک خواهد کرد. شما می‌توانید با رعایت بهداشت به ویژه در یک روز اول از بروز عفونت پیشگیری کنید، فرآیند بهبود را سرعت بخشید و به ترمیم بافت کمک کنید.

پس از کشیدن دندان باید به نکات زیر برای مسواک زدن دندان‌های تان توجه داشته باشید:

• هر روز صبح و عصر دندان‌های خود را مسواک بزنید و اطمینان حاصل کنید که دهان شما کاملاً تمیز شده تا سرعت فرآیند بهبود افزایش یابد. همچنین زبان خود را نیز تمیز کنید تا هر گونه طعم ناخوشایند پس از کشیدن دندان از بین برود و تعداد باکتری‌ها کاهش یابد.
  • برای تمیز کردن دهان و دندان خود از مسواک نرم استفاده کنید و برای مسواک زدن از حرکات چرخشی بهره بگیرید.
  • تا یک روز پس از کشیدن دندان از مسواک زدن دندان‌های اطراف خودداری کنید زیرا این امر باعث می‌‌شود خونریزی آغاز گردد. تا ۳ روز پس از کشیدن دندان اجازه ندهید مسواک به بافت لثه ضربه وارد کند.

در صورتی که پزشک بافت لثه را بخیه زده است باید دهان خود را با دهان شویه تمیز کنید. برای این کار بهتر است از محلول آب گرم و نمک استفاده کنید و پس از هر بار غذا خوردن دهانتان را بشویید تا ذرات باقیمانده غذا برطرف گردد. دهان خود را به آرامی بشویید تا لخته ایجاد شده کنده نشود و دچار خونریزی نشوید. نصف قاشق غذا خوری نمک را با ۲۴۰ میلی لیتر آب ولرم ترکیب نمایید و دهان خود را تمیز کنید.

• یک روز پس از کشیدن دندان باید صبح و عصر به کمک محلول کلرهگزیدین دهان خود را بشویید تا بخیه های شما به طور کامل جذب شوند یا دندان پزشک اقدام به کشیدن آنها نماید. حداقل دهان خود را به مدت یک دقیقه با دهانشویه بشویید. محلول کلرهگزیدین یک محلول آنتی باکتریال است که به حفظ سلامت حفره دهان کمک می‌کند. لازم نیست که پس از کشیدن هر دندان از این محلول استفاده کنید و پیروی کردن از دستورات دندانپزشک کفایت می‌کند.
  • در اکثر موارد شما می‌توانید یک هفته پس از کشیدن دندان به طور طبیعی از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

در این مواقع به دندانپزشک مراجعه کنید

اگر فردی پس از کشیدن دندان تب، حالت تهوع یا درد شدیدی دارد، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرد. روند طبیعی بهبودی بسته به طیف وسیعی از عوامل از جمله سن فرد و سیگار کشیدن و ممکن است ۱۰ روز طول بکشد.

علائمی که فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند، عبارتند از:

• تب شدید
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ترشح زخم  یا احساس بوی بد
  • درد و تورم که با گذشت زمان بدتر می شود.
  • خونریزی که با گذشت زمان بهبود نمی یابد.
  • درد شدیدی که به گوش منتقل می شود.