دکتر پلاس

سلامت مواد غذایی و چگونگی نگهداری و آماده سازی در مقابل کرونا

نکات طلایی در سلامت مواد غذایی و چگونگی نگهداری و آماده سازی در مقابل کرونا

نکات طلایی در سلامت مواد غذایی و چگونگی نگهداری و آماده سازی در مقابل کرونا

سلامت مواد غذایی ، نگهداری و آماده سازی

سلامت مواد غذایی و چگونگی نگهداری و آماده سازی آن به منظور حفظ سلامتی و بهداشت و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا ، نکته ای است که لازم است آگاهی ها کافی در مورد آن به عموم مردم داده شود ، به همین منظور راهنمایی برای روشن سازی و آموزش نکات بهداشتی در مورد مواد غذایی توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تهیه و تنظیم شده است که با استفاده از آن میتوانید پیشگیری های لازم را در مورد ویروس کرونا به عمل آورد

لزوم اجرایی شدن دستوالعمل سلامت مواد غذایی

با توجه به اهمیت تغذیه در جامعه و استفاده از انواع مواد غذایی و همچنین اپیدمی ویروس کرونا باعث شده تا دستورالعمل سلامت مواد غذایی تهیه شود . این دستور العمل با بیان ساده در چگونگی آماده سازی و استفاده از انواع خوراکی باعث شده تا تمامی نکات لازم و مهم در آن به طور خلاصه و جامع توضیح داده شود . این دستورالعمل در ۵ کلید طلایی به منظور حفظ سلامت مواد غذایی تهیه شده است که عبارت است از :

کلید اول –  همیشه نظافت را رعایت نمائید:

 بنابراین :

پیش از تماس با مواد غذایی و در طول آماده سازی مواد خام حیوانی (شیر خام و گوشت، مرغ ، ماهی یا سایر فرآورده های حیوانی) برای جلوگیری از آلودگی سایر مواد غذایی ضروری است دست های خود را کاملا بشویید و برای شستشوی دستها ، ابتدا دستان خود را زیر آب روان خیس کنید؛ حداقل به مدت ۲۰ثانیه دستان خود را با صابون به یکدیگر مالش دهید؛ دستان خود را زیر آب روان آبکشی کنید و دستان خود را با یک حوله تمیز، ترجیحا حوله کاغذی خشک نمائید. ترکیب آب گرم و صابون به حذف ویروس کرونا کمک می کند.

کلید دوم: غذاهای خام را از غذاهای پخته جدا کنید:

 

آلودگی متقاطع واژه ای ست که به منظور توصیف انتقال میکروبها/ویروس ها از غذای خام به غذای پخته استفاده می شود. به همین منظور و برای حفظ سلامت مواد غذایی رعایت نکات زیر را به خاطر داشته باشید :

کلید سوم : غذاها را خوب بپزید.

حتما بخوانید : ویژگی های ماسک سه لایه چیست ؟

کلید چهارم : غذاها را در دمای مناسب و سالم نگهداری کنید.

کلید پنجم : همیشه از آب سالم و مواد خام سالم برای تهیه غذا استفاده نمائید.

جهت ضد عفونی ‌کردن سبزی ها/ میوه ابتدا دست ‌های خود را به‌ صورت صحیح با آب ‌و صابون بشویید، سپس به ‌ترتیب زیر عمل کنید:

۱-  پاک ‌سازی

در این مرحله، تمام برگهای زرد، چوب ها و گل‌ و‌لای احتمالی از سبزی جدا کنید و سپس سبزی را در آب خالص قرار دهید تا گل و لای آن جدا  و ته نشین شود. به آرامی سبزی از آب خارج کنید.

۲- انگل ‌زدایی

در یک ظرف آب، به ازاء هر لیتر آن، بین ۲ تا ۴ قطره مایع ظرفشویی بریزید. غوطه ور نمودن  سبزی ها به مدت سه تا پنج دقیقه در کفاب موجب جذب ماده شوینده در سبزی و یا سرطان زایی آن نمی شود. این کار باعث می‌شود که تخم و کیست انگل ها لیز و لزج شود و به سطح آب بیاید. در این مرحله از شست‌ و شو، باید آب روی سبزی را به آرامی تخلیه و سپس سبزی را از درون ظرف خارج کنید.

۳- میکروب زدایی/ویروس زدایی

مقداری از محلولهای ضدعفونی‌کننده حسب دستور روی کالاهای ضدعفونی کننده ای که از داروخانه یا سوپر مارکت خریداری می کنید، در آب افزوده تا محلول ضدعفونی کننده بدست آید. یا نصف قاشق چای خوری پودر پرکلرین در پنج لیتر آب حل کنید و سپس سبزی انگل زدایی شده از مرحله دوم را برای مدت ۵ دقیقه در این محلول ضدعفونی کننده قرار داده تا میکروب /ویروس های آن از بین برود.

۴- آبکشی ساده

در این مرحله آبکشی انجام میشود تا اثر مواد شیمیایی ( پودر پرکلرین یا وایتکس و …)که در مرحله سوم (میکروب زدایی ) سبزی در آن غوطه ور شده بود، کاملا از بین برود. سبزی ها را با آب ساده خوب شستشو دهید تا اثری از کلر باقی نماند.

نکات کلیدی :

پس از شیوع ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی به خصوص در رابطه با اقلام خوراکی و سلامت مواد غذایی بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. توصیه می‌شود برای مصرف سبزی و میوه و نان با توجه به وضعیت بحرانی و شیوع ویروس کرونا موارد زیر در نظر گرفته شود:

الف) سبزی و میوه

علی رغم شیوع ویروس کرونا  امکان فریزر کردن باقلا، کنگر و نخود فرنگی و انواع سبزی ها و مواد خوراکی دیگر وجود دارد به شرط اینکه  دست ها را بدقت با آب و صابون شسته شده و در شرایط کاملا استریل ظروف آماده سازی و بسته بندی هم شسته و ضدعفونی شوند.  

حتما بخوانید : الزامات بهداشتی در گمرکات واردات و صادرات کالا و مواد غذایی

ب) نان :

یکی از پرمصرف ترین اقلام اساسی غذایی که تقریبا همه‌ اقشار جامعه آن ‌را روزانه مصرف می کنند “نان” است. با توجه به این موضوع که در کشور ما فرایند عرضه نان غالبا به صورت سنتی انجام می‌شود به همان میزان احتمال آلوده شدن نان به ویروس کرونا” نیز وجود دارد که با رعایت اصول بهداشتی هنگام تهیه نان می توان از انتقال “ویروس کرونا” پیشگیری کرد.

نان های سنتی که در نانوایی های سنتی تهیه و عرضه می شوند، درصورت عدم رعایت نکات بهداشتی می توانند  عامل انتقال ویروس و بروز بیماری و عاملی برای عدم سلامت مواد غذایی باشند.

نحوه صحیح شستشوی دست ها

به منظور حفظ ایمنی و سلامت و رعایت پروتکل های مراقبتی و بهداشتی لازم است دست های خود را با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و به روش زیر انجام دهید :

  1. دست ها را مرطوب کنید
  2. از صابون مایع استفاده کنید
  3. کف دست ها را خوب به هم بمالید
  4. انگشتان را بشوئید
  5. مچ ها را بشوئید
  6. بین انگشتان را بشوئید
  7. آبکشی کنید
  8. با دستمال کاغذی و یا حوله یکبارمصرف دستهای خود را خشک کنید
  9. شیر آب را با همان دستمال ببندید
  10. دستمال را در سطل زباله درب دار بیندازید

آموزش نحوه شست و شوی صحیح دست ها

اهمیت سلامت مواد غذایی

اینکه تا چه میزان به سلامت مواد غذایی و نوشیدنی های خود اهمیت دهید ، نه تنها در شرایط کنونی و وجود بیماری کرونا مهم و ضروری است ، بلکه برای سلامت و تندرستی شما نیز دارای اهمیت بسیار بالایی است ، تلاش های شبانه روزی کادر درمانی به منظور آگاهی بخشیدن به افراد برای سلامت و بهداشت و پیشگیری از گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا ما را در گروه دکتر پلاس بر آن داشته تا این اطلاع رسانی ها را به طور منظم و دقیق در اختیار کاربران خود قرار دهیم تا دین خود را در حفظ سلامت جامعه ادا کنیم .
منبع : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
 

خروج از نسخه موبایل