دکتر پلاس

الزامات بهداشتی صنایع تولیدی برای حفظ ایمنی محیط کار

الزامات بهداشتی صنایع تولیدی برای حفظ ایمنی محیط کار

الزامات بهداشتی صنایع تولیدی

الزامات بهداشتی صنایع تولیدی به منظور حفظ ایمنی و بهداشت محیط کار این صنایع در مقابل ویروس کرونا توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تهیه و تولید و در اختیار این صنایع قرار گرفت . این راهنمای کاربردی به کارفرمایان و شاغلین صنایع تولیدی کمک میکند تا بتوانند برنامه ریزی لازم را برای واکنش در زمینه مقابله با ویروس کرونا و پیشگیری از آن را به عمل آورند و آمادگی های لازم در زمان بازگشت شاغلین به محیط کار جهت جلوگیری از  شیوع گسترده تر بیماری کرونا را به عمل آورند .

به خاطر داشته باشید این راهنما جهت پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در محیط کار کارگران و کارفرمایان در محیط های صنایع تولیدی مثل پوشاک ، تولید منسوجات ، تولید چرم و فرآوره های وابسته ، تولید چوب و فرآورده های چوبی ، تولید کاغذ و فرآوده های کاغذی ، تولید مواد شیمیایی و فراورده های شیمیایی و … بوده و براساس رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری از عفونت (CDC) تهیه شده و سایر قوانین ، آیین نامه ها ، مقررات ، دستورالعمل های مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای به قوت خود باقی است.

راه های انتقال ویروس کرونا

شناسایی راه های انتقال عامل ایجاد کننده بیماری نقش مهمی در کنترل این بیماری دارد . راه های انتقال این ویروس هنوز به طور دقیق مشخص نشده است ولی به عنوان یک اصل کلی در ویروس های تنفسی به طور عمده از طریق ریز قطرات و یا از طریق سرفه یا عطسه و یا لمس اشیاء آلوده منتقل میگردند . بر اساس تحقیقات و دانسته های بدست آمده این بیماری از یک طیف ملایم تا شدید با علایمی مثل تب ، سرفه ، تنگی نفس میتواند خود را نشان داده و در موارد شدید تر ممکن است منجر به ذات الریه ، نارسایی کلیه و حتی مرگ گردد .

فاصله گذاری یکی از راه های کنترل کرونا

از جمله راه های کاهش و قطع زنجیره بیماری کرونا ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی است . به منظور رعایت الزامات بهداشتی صنایع تولیدی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی رعایت نکات زیر لازم و ضروری است :

به منظور عدم تجمع شاغلین ، در صورت امکان برنامه ریزی به منظور تقسیم کار در شیفت ها و ساعت های قابل در شیفت ها و ساعت های قابل تغییر انجام شود

حتما بخوانید : الزامات بهداشتی سامانه آب و فاضلاب به منظور مقابله با کرونا

اقدامات کنترلی به منظور رعایت الزامات بهداشتی صنایع تولیدی در محیط های کاری

به منظور رعایت الزامات بهداشتی صنایع تولیدی و کنترل سلامت محیط کار برای افراد مشغول در این صنایع ، باید نکات زیر را مدنظر خود قرار دهند :

۱- بهداشت و حفاظت فردی :

کلیه پرسنل پس از اتمام کار و قبل از ورود به خودروها باید وسایل حفاظت فردی محل کار خود که شامل لباس کار ، کفش کار، کلاه و نظایر آن میباشد را در رختکن تعویض نمده و دست های خود را با آب و صابون بشویند

۲- بهداشت مواد غذایی

در صورت وجود بوفه یا هرگونه محل عرضه مواد غذایی رعایت نکات زیر الزامی است :

پرسنل شاغل در رستوران و سالن غذاخوری دارای کارت بهداشت باشند و به آنها در مورد انواع و روش های انتقال بیماری های واگیردار آموزش های لازم داده شود

۳- بهداشت ابزار و تجهیزات

گندزدای سطوح میزهای خدمت ، پیشخوان های ارباب و رجوع

حتما بخوانید : الزامات بهداشتی در شهرک های صنعتی برای مقابله با کرونا

۴- بهداشت ساختمان

قرار دادن لباسهای کار آلوده باید با دقت در یک کیسه نایلونی و بستن محکم و گره زدن در آنها صورت گیرد.

۵- سایر اقدامات

فرم خود اظهاری بهداشتی جهت رعایت الزامات بهداشتی صنایع تولیدی

یکی از نکاتی که لازم است پرسنل و کارکنان بخش های مختلف حاضر در صنایع تولیدی رعایت کنند ، پر کردن و تایید فرم خود اظهاری جهت بازگشت به محل کار است ، این فرم و پر کردن آن یکی از الزامات بهداشتی صنایع تولیدی است که لازم الاجراست :

روش های آموزشی مناسب

آموزش به صورت مجازی (از طریق شبکه های مجازی ، وب سایت ها و …)

در صورتی که آموزش از مسیرهای مجازی امکان پذیر نبود از طریق چهره به چهره با رعایت فاصله حداقل یک متر و استفاده از ماسک توسط دو طرف بلامانع است

رسانه های مورد نیاز برای آموزش موضوعات مختلف :

موضوعات مورد آموزش برای گروه های هدف

 

منبع : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

 

خروج از نسخه موبایل