دکتر پلاس

الزامات بهداشتی در صنایع خوراکی و آشامیدنی به منظور مقابله با کرونا

الزامات بهداشتی در صنایع خوراکی و آشامیدنی به منظور مقابله با کرونا

الزامات بهداشتی در صنایع خوراکی

الزامات بهداشتی در صنایع خوراکی و آشامیدنی بعلت ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان و گستردگی دامنه فعالیت و بازار درخواست آنان بسیار مهم است ، رعایت نکات و پروتکل های مراقبتی و بهداشتی باعث شده تا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دستورالعمل و راهنمایی به منظور پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در اختیار این صنایع قرار دهد .

صنایع کوچک تولید مواد غذایی و آشامیدنی از مهمترین صنایع وابسته به محصولات کشاورزی بوده و از جمله مهمترین گروه های صنعتی کشور است که به دلیل اهمیت آنها جهت رفع نیاز روزمره و مایحتاج مردم ، لازم و ضروری است تا با تمام توان به فعالیت خود ادامه دهند .

در این دستورالعمل آمده با توجه به گسترش جهانی کرونا ، این عامل میتواند منجر به بیماری شاغلین شده و بقای این صنعت به خطر افتد . با اجرای اتوصیه های این راهنما میتوان بار ناشی از این بیماری را به حداقل رساند و با حداقل آسیب به کار و فعالیت ادامه داد . به خاطر داشته باشید این راهنما جهت پیشگیری و کنترل است و سایر قوانین ، آیین نامه ها ، مقررات ، دستورالعمل های مرتبط با بهدشات محیط و بهداشت حرفه ای به قوت خود باقی است .

ویروس کرونا چگونه منتقل میشود ؟

هر چند راه های انتقال این ویروس به طور دقیق مشخص نشده است ولی به عنوان یک اصل کلی ویروس های تنفسی به طور عمده از طریق ریز قطرات ، سرفه یا عطسه و یا لمس اشیا آلوده منتقل میشود . براساس دانسته های کنونی این بیماری از یک طف ملایم تا شدید با علایمی همچون تب ، سرفه ، تنگی نفس میتواند بروز نماید و در موارد شدید تر ممکن است منجر به ذات الریه ، نارسایی کلیه و مرگ گردد . در صد مرگ ناشی از این بیماری هنوز مشخص نشده است و از آنجایی که راه درمان قطعی این بیماری و واکسن مورد تایید آن به بازار عرضه نشده است ، رعایت اصول و نکات مراقبتی و پیشگیری از این بیماری تنها راه مقابله با آن است.

فاصله گذاری یکی از مهم ترین الزامات بهداشتی در صنایع خوراکی

یکی از راه های کاهش مواجهه و قطع زنجیره انتقال این بیماری بعنوان الزامات بهداشتی در صنایع خوراکی ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی است . از آنجایی بسیاری از شاغلین صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی در معرض بیماری کرونا هستند و محل های کسب و کار یکی از اماکن تجمع محسوب شدهکه میتواند سبب انتقال بیماری گردد و از طرفی حفظ سلامت نیروس کار از اهمیت بالایی برخوردار است ، لازم و ضروری است مقررات ویژه ای از طریق فاصله گذاری اجتماعی علاوه بررعایت اصول بهداشتی برای کاهش مواجههات متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیتفعالیت اقتصادی و صنایع در نظر گرفته شده است

در این راستا رعایت نکات زیر الزامی است :

اقدامات کنترلی سلامت محیط و کار

به منظور رعایت الزامات بهداشتی در صنایع خوراکی و آشنامیدنی و انجام دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی رعایت نکات زیر مورد تاکید است :

۱- اقدامات کلی

حتما بخوانید : تغذیه مناسب در دوران کرونا چیست ؟

کارکنان و دست اندرکاران حمل و نقل باید مجهز به ماسک و دستکش بوده و تحت معاینات لازم قبل از ورود به محل کار قرار گیرند

تامین جعبه یا کیت کمک های اولیه شامل :

۲- بهداشت و حفاظت فردی

شستشو و تمیز کردن دست ها با آب و صابون قبل از ورود به سالن های تولید و بسته بندی

۳- بهداشت سالن غذاخوری

مواد غذایی سلف سرویس قبل از سرو باید دارای پوشش بهداشتی باشند

۴- بهداشت ابزار و تجهیرات

حتما بخوانید : لوازم حفاظت فردی و سوالات پرتکرار و پاسخ به آنها

۵- بهداشت ساختمان

سرویس های بهداشتی و سطوح تماس مشترک از جمله کلیدهای آسانسورها ، نرده ها ، دستگیره درهای ساختمان واحدهای فوق الذکر باید بطور مرتب شستشو و گندزدایی شود

فرم خوداظهاری

در صورتی که هر یک از افراد و کارکنان در صنایع خوراکی و آشامیدنی مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به کرونا ویروس باشند ، لازم است بعد از بهبود و آمادگی بازگشت به محل کار لازم است فرمی را با عنوان فرم خوداظهاری فرد جهت بازگشت به محل کار خود را تکمیل و پر نمایند . این فرم شامل اطلاعات و تاییدیه هایی است که ثبت و تایید آن لازم و ضروری  است .

فرم خود اظهاری فرد جهت حضور بازگشت به کار

شستشوی دست ها بعنوان یکی از الزامات بهداشتی در صنایع خوراکی و آشامیدنی

به منظور حفظ ایمنی و سلامت و رعایت پروتکل های مراقبتی و بهداشتی لازم است دست های خود را با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و به روش زیر انجام دهید :

  1. دست ها را مرطوب کنید
  2. از صابون مایع استفاده کنید
  3. کف دست ها را خوب به هم بمالید
  4. انگشتان را بشوئید
  5. مچ ها را بشوئید
  6. بین انگشتان را بشوئید
  7. آبکشی کنید
  8. با دستمال کاغذی و یا حوله یکبارمصرف دستهای خود را خشک کنید
  9. شیر آب را با همان دستمال ببندید
  10. دستمال را در سطل زباله درب دار بیندازید

آموزش نحوه شست و شوی صحیح دست ها

نکات مهم در الزامات بهداشتی در صنایع خوراکی و آشامیدنی

توصیه های مرتبط با نحوه صحیح عطسه و سرفه و استافده از دستمال کاغذی یا آرنج به کارکنان گوشزد و آموزش داده شود

 

منبع : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

 

خروج از نسخه موبایل