دکتر پلاس

الزامات بهداشتی در شهرک های صنعتی به منظور مقابله با ویروس کرونا

الزامات بهداشتی در شهرک های صنعتی به منظور مقابله با ویروس کرونا

الزامات بهداشتی در شهرک های صنعتی

الزامات بهداشتی در شهرک های صنعتی به منظور حفظ ایمنی و سلامت کارفرمایان ، شاغلین و مراجعین به این شهرک های صنعتی توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تهیه و تنظیم و به این مراکز ابلاغ شده است . نکته مهم در مورد این دستورالعمل این است که این راهنما جهت پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ویروس تهیه شده است و سایر قوانین ، آیین نامه ها ، مقررات و دستورالعمل های مرتبط با محیط و بهداشت حرفه ای در این شهرک ها به قوت خود باقی است .

شناسایی راه های انتقال ویروس کرونا

این نکته مهم بر هیچ کس پوشیده نیست که شناخت راه های انتقال کرونا و یا هر بیماری دیگری که به صورت واگیردار و همه گیر در سطح جامعه پراکنده شده است نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و کنترل این بیماران در میان افراد جامعه دارد . به همین منظور تلاش های گسترده ای برای شناخت راه های انتقال و درمان مناسب در مقابل این ویروس صورت گرفته است که متاسفانه هنوز درمان قطعی برای این بیماری مشخص نشده است .

با این حال ما میدانیم که کرونا جزو ویروس های تنفسی است و از طریق سرفه ، عطسه و یا لمس اشیا آلوده به سایرین منتقل میشود . خود را با علایمی چون تب ، سرفه خشک ، تنگی نفس ، از دست دادن حس بویایی و چشایی نشان میدهد . شناخت این عوامل و پیروی از دستورالعمل های صادره از جانب وزارت بهداشت و درمان و رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی میتواند به حفظ ایمنی و سلامت افراد جامعه کمک بسزایی داشته باشد .

فاصله گذاری یکی از الزامات بهداشتی در شهرک های صنعتی

از جمله راه های مقابله و کنترل ویروس کرونا که به آن تاکید بسیار شده است فاصله گذاری اجتماعی است ، فاصله گذاری به عنوان یکی از الزامات بهداشتی در شهرک های صنعتی شناخته شده و از آنجایی که حضور صنایع و واحدهای تولیدی و صنعتی در این شهرک ها زیاد بوده و از طرفی حفظ ایمنی و سلامت نیروهای حاضر در این شهرک ها جزو دستورالعمل های مورد تاکید است ، به همین منظور فاصله گذاری بعنوان یکی از راه های کنترل و پیشگیری ویروس کرونا معرفی شده است .

نکات مهم در فاصله گذاری در شهرک های صنعتی

با توجه به توضیحات و اهمیت فاصله گذاری در حفظ سلامت و ایمنی افراد حاضر در شهرک های صنعتی ، رعایت نکات و موارد زیر لازم و ضروری است :

در صورت امکان برنامه ریزی و تمهیدات لازم به منظور حضور کمتر شاغلین در کارگاه نظیر ، کاهش ساعت کاریو غیره صورت گیرد

اقدامات کنترلی سلامت محیط کار در شهرک های صنعتی

به منظور رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی و مراقبتی و رعایت الزامات بهداشتی در شهرک های صنعتی رعایت نکات زیر در این شهرک ها لازم و ضروری است :

۱- اقدامات عمومی

حتما بخوانید : الزامات بهداشتی در جلسات و همایش ها به منظور کنترل ویروس کرونا

۲- بهداشت و حفاظت فردی

۳- بهداشت مواد غذایی

رعایت این نکات در صورت وجود بوفه و یا هرگونه محل عرضه مواد غذایی لازم و ضروری است :

استفاده از وسایل حفاظت فردی برای پرسنل آشپزخانه و آبدارخانه در مدت حضور در آشپزخانه و آبدارهانه ، سالن غذاخوری و رستوران الزامی است

۴- بهداشت ابزار و تجهیزات

سطوح تماس مشترک شامل دیوار و کف ، درب ها ، دستگیره درها ، میز و صندلی ، شیرآلات ، نرده پله ها ، نیمکت ، تخت ، کمد ، کابینت و … وسایل عمومی و نظایر آن با دستمال تمیز ، خشک شود و سپس گندزدایی شود

۵- بهداشت ساختمان

الزامات بهداشتی در شهرک های صنعتی به منظور برگزاری جلسات حضوری ضروری

در صورتی که بنا بر هر دلیلی اجبار براین است جلسات حضوری داشته باشید و به منظور رعایت و اجرایی کردن الزامات بهداشتی در شهرک های صنعتی ، نکات زیر را مدنظر خود داشته باشید :

حتما بخوانید : دستورالعمل مراقبت از سالمندان در دوران کرونا

ماسک ، دستکش و مواد ضدعفونی کننده با پایه الکل ۷۰درصد در اختیار کلیه شرکت کنندگان در جلسه قرار گیرد و کلیه افراد حاضر در جلسه ملزم به استفاده از آنها باشند

به خاطر داشته باشید :

توصیه های مرتبط با نحوه صحیح عطسه و سرفه و استافده از دستمال کاغذی یا آرنج به کارکنان گوشزد و آموزش داده شود

منبع : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

 

خروج از نسخه موبایل