مراقبت بعد از عصب کشی دندان

مراقبت بعد از عصب کشی دندان یا درمان ریشه از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا این اطمینان بوجود بیاید که درمان بهترین نتایج را خواهد داشت. بی شک درمان ریشه درد خواهد داشت. حتی با استفاده از داروی بی حس کننده درست در طول فرایند نیز امکان درد وجود خواهد داشت. مراقبت های درست هم برای کنترل و مدیریت درد، و هم برای پیشگیری از بروز هر گونه عفونتی ضروری است. دهان مکانی کاملاً آسیب پذیر است ،جایی که بسیار مستعد عفونی شدن است. اکثر باکتری هایی که وارد بدن می شوند از راه دهان و از طریق خوردن و نوشیدن وارد بدن می شوند.

درد و ناراحتی های ناشی از درمان ریشه نسبتاً اندک است. این فرایندی مانند کشیدن دندان عقل نیست که دو روز خوابیدن در رختخواب نیاز داشته باشد. بلکه، دندانپزشک برای شما داروهایضد التهاب های غیر استروئیدی تجویز خواهد کرد. حتی اگر پس از فرایند دردی احساس نمی کنید، طبق دستور دندانپزشک آنها را مصرف کنید. این فرایند منجر به بروز مقداری التهاب خواهد شد، زیرا تنها برای کنترل درد تجویز نشده است، بلکه برای التهابی تجویز شده است که اتفاق خواهد افتاد.

چرا نیاز به عصب کشی داریم ؟

همانگونه که گفتیم ، درمان ریشه ی دندانهای آسیب دیده و دارای عفونت و پوسیدگی های عمیق تحت عنوان عصب کشی دندان صورت می گیرد که در این روش به طور کامل عفونت از بین می رود. در این درمان کانال ریشه و پالپ های موجود در آن ضدعفونی شده و با مواد جایگزین مجددا پر می شوند. استفاده از ماده ی بی حسی برای اینکه بیمار دردی را در حین درمان احساس نکند ضروری است زیرا اغلب این روش درمانی همراه با درد می باشد به این علت که عصب دندان عفونی شده است و پوسیدگی به ناحیه ی داخلی رسیده است .

این درد در حین انجام فرآیند درمان ریشه توسط ماده بی حس کننده مهار می شود و بعد از عصب کشی دندان نیز به مرور زمان و پس از چند روز کاملا از بین می رود. در مواردی که بیمار بتواند به توصیه های دندانپزشک برای مراقبت بعد از عصب کشی خود عمل کند می تواند تا چندین سال از فایده ی درمان ریشه بهره مند شود و دیگر نیازی به ترمیم مجدد نخواهد داشت. برای این درمان به پزشکان با تجربه و دارای تخصص لازم در این زمینه مراجعه نمایید زیرا معالجه ریشه یکی از درمان های پیچیده است و نیاز به مهارت و تخصص برای تشخیص صحیح و درمان مناسب دارد.

مراقبت بعد از کشیدن دندان شامل چه نکاتی است حتما بخوانید : مراقبت بعد از کشیدن دندان

نکات طلایی برای مراقبت بعد از عصب کشی دندان

این مهم است که بدانید برای مراقبت بعد از عصب کشی دندان چه مواردی را باید رعایت کنید و طی مدت زمان مورد نیاز برای التیام و بهبودی چه نکاتی را باید انجام و یا انجام ندهید ، رعایت موارد زیر به شما کمک خواهد کرد تا روند بهبودی شما مطلوب باشد :

مراقبت بعد از عصب کشی بلافاصله پس از اتمام کار

بلافاصله پس از فرایند درمانی ممکن است دهان هنوز به مدت حداقل چند ساعت بی حس باشد. طی این مدت و برای رعایت مراقبت بعد از عصب کشی مهم است که هر چیزی که نیاز به جویدن دارد یا هیچ نوشیدنی داغی نخورید. اگر این کار را انجام دهید خطر سوختن دهان یا محکم فشار دادن دندان ها وجود خواهد داشت. اگر بتوانید قبل از انجام فرایند نسخه خود را تهیه کنید، زمان خوبی برای مصرف داروهای مسکن است. برای بقیه روز، نیاز به استفاده از آنها نخواهید داشت. درد و ناراحتی در کمترین میزان خود باقی خواهد ماند.

مراقبت بعد از عصب کشی در چند روز نخست

در طول چند روز نخست بعد از انجام عصب کشی دندان ، باید کارهای زیر را انجام دهید:

• مصرف داروها طبق نسخه دندانپزشک را ادامه دهید.
  • بیشتر غذاهای نرم بخورید.
  • مراقب باشید در سمت مخالف دندانی غذا بجوید که درمان روی آن صورت گرفته است.
  • هنگام مسواک زدن مراقب باشید.

درد ظرف مدت چند روز کاهش خواهد یافت. با این حال، در موارد جدی تر، ممکن است مجبور باشید حداقل یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید تا پالپ های عفونی به طور کامل تخلیه شوند.

آیا میدانید مراقبت بعد از عصب کشی دندان چگونه است ؟

مراقبت بعد از عصب کشی بعد از چند روز

جلسات بعد از جراحی درمان ریشه (عصب کشی) را فراموش نکنید، حتی اگر هیچ دردی احساس نمی کنید. در اکثر موارد، موادی که برای پر کردن دندان استفاده می شوند، تنها برای استفاده موقت هستند و در نهایت روکش نیاز خواهید داشت. این به دلیل آسیبی است که طی فرایند درمان به دندان وارد شده است. این احتمال وجود دارد که دندان، مخصوصاً اگر به شدت آسیب دیده باشد، به بیش از یک جلسه پاکسازی نیاز داشته باشد و احتمال آسیب بیشتر در طول فرایند وجود دارد. فراموش نکنید پیگیری های بعدی را انجام دهید.. در اکثر موارد، بازگشت دندان به وضعیت مناسب بسیار ساده است.

چه غذاهایی برای مراقبت بعد از عصب کشی دندان مناسب است

به منظور طی شدن مطلوب دوره درمانی و رعایت نکات و دستورالعمل ها برای مراقبت بعد از عصب کشی دندان لازم به غذاها و نوشیدنی های خود اهمیت دهید ، رعایت این نکته به شما کمک خواهد کرد که روند بهبودی شما در مدت زمان مناسبی طی شود به همین منظور لازم است بایدها و نبایدهای تغدیه ای را رعایت کنید

برخی غذاهای نرمی که پیشنهاد می شود، عبارتند از :

• جو دو سر یا گندم می باشد که با شیر می تواند مخلوط شود و خورده شود
  • سوپ سبزیجات ولرم، چه پوره شده چه حاوی سبزیجات نرم
  • مقداری گوشت، تخم مرغ له شده، یا املت به خاطر پروتئینش
  • موز له شده که یک ومیان وعده سالم می باشد
  • آووکادو
  • پاستا یا نودل های دیگر در صورتی که نیاز به پرکردن دندان دارید

چه غذاهایی بعد از عصب کشی دندان نخورید؟

اگر هنوز هم برخی عصب ها بعد از درمان در ریشه هستند، ممکن است مدتی دندان تان حساس شود. اما در این مدت شما حواستان باشد که غذاهای با دمای متوسط بخورید.

از جمله غذاهایی که نباید بخورید :

• تافی، آدامس و شکلات، چون همه این ها چسبناک هستند و روکش را از جا در می آورند
  • یخ، که حساسیت دندان را بیشتر می کند و خیلی سفت و سرد است برای دندانی که بازیافت شده
  • سوپ داغ، که با دمای بسیار بالایش باعث درد و ناراحتی می شود
  • کل نوشیدنی های گرم و سرد، که این حساسیت دندان را بیشتر می کند.
مراقبت از دندان در بارداری چگونه انجام میشود ؟ حتما بخوانید : مراقبت از دندان در بارداری

این نکات را به خاطر داشته باشید ؟

در یک جمع بندی کلی و به منظور مراقبت بعد از عصب کشی دندان لازم است موارد زیر را به خاطر داشته و آن را با دقت رعایت کنید :

• تا زمانی که اثر ماده بی حس کننده را در ناحیه ی فک، لب یا زبان حس می کنید از جویدن خودداری نمایید .
  • در صورت داشتن درد، از آنتی بیوتیک ها و مسکن هایی که پزشک برایتان جویز نموده است استفاده شود  مثل ایبوپروفن یا مفنامیک اسید .البته این دردها پس از انجام عصب کشی دندان طبیعی است و به حالت های گوناگون مثل ضربان دار و یا در حین ایجاد فشار و ضربه ممکن است ایجاد شود ولی موقتی است و به مرور زمان و بعد از تاثیر گذاری داروها  رفع خواهند شد.
  • پس از عصب کشیاز قسمت مخالف فک خود برای جویدن استفاده نمایید.
  • از جویدن آدامس وشیرینی ها و خوراکی های چسبنده خودداری نمایید.
  • پس از دو ساعت می توانید از غذاهای نرم استفاده نمایید و کاملا به دمای غذا توجه داشته باشید که سرد و یا داغ نباشد.

تا زمانی که جلسه ی بعدی عصب کشی فرا نرسیده است و روکش اصلی برایتان نصب نشده است از نخ دندان استفاده ننمایید و هم چنین با احتیاط بیشتری مسواک بزنید و مراقب دندان پانسمان شده ی خود باشید زیرا قسمت های دیواره ی آن شکننده شده است.

• می توانید از محلول آب و نمک برای شستشو استفاده کنید. این محلول موجب کاهش درد و تورم می شود .
  • پس از عصب کشی، همواره به این مسئله توجه داشته باشید که در رعایت نمودن بهداشت دهان کوتاهی نکنید زیرا دیگر رشته ی انتقال حسی وجود ندارد که واکنش نشان دهد و معمولا زمانی افراد به پزشک مراجعه می کنند که میزان پوسیدگی زیاد شده است و متاسفانه خودشان متوجه نبوده اند.
  • هم چنین چون در اکثر موارد در معالجه ریشه و عصب کشی دندان از روکش استفاده شده است، جویدن غذاهای سفت می تواند موجب شکستن روکش شود.
  • از فشردن دندان های خود بر روی یکدیگر پرهیز نمایید زیرا این عمل برای آنهایی  که به تازگی مورد معالجه ریشه قرار گرفته اند، بسیار ضرر دارد و هم چنین موجب ایجاد ترک های ریز بر روی قسمت سفیدرنگ  مینای دندان می گردد.